• queenofspadina

Studera på heltid 1 mån efter beräknat förlossningsdatum

Jag har planer på att börja plugga till hösten och har sett fram emot det länge. För några dagar sedan fick jag dock reda på att jag är gravid och beräknat förlossningsdatum är 26 juli. Vi har mer eller mindre bestämt oss för att min man ska vara hemma med barnet och att jag ska börja studera den 5 september som planerat, men jag är ändå lite orolig för hur det kommer att gå. Kommer jag som nyförlöst att klara av att börja studera på heltid? Kommer jag att orka? Hur kommer det att gå med amning? o.s.v. Det är ju inte alls omöjligt att jag går över tiden och min lediga tid med bebis reduceras ännu mer. Förvånad

Berätta gärna vad du tror/tycker eller om dina egna erfarenheter! Tack!

• Svar på tråden Studera på heltid 1 mån efter beräknat förlossningsdatum
  • queenofspadina

Tack för alla svar! Mycket värdefullt!

pluvdo skrev 2010-12-19 05:32:02 följande:
    Vad du kan göra är ju att testa om det fungerar. Men ta inte ut studiemedel/-lån för det är inte roligt att behöva betala tillbaks om man inte orkar med.
    Hade vi haft möjligheten att testa om det fungerar hade jag inte varit lika orolig, men eftersom vi bor utomlands och flyttar tillbaka till Sverige för att jag vill studera är det inte lika lätt. Min man kommer sannolikt inte att få något jobb eftersom han inte talar svenska och om jag inte klarar studierna skulle det alltså vara "onödigt" att flytta hem nu. Samtidigt vill jag så gärna och jag har absolut ingen lust att vara kvar utomlands ett år till. Det är helt enkelt ett ganska stort beslut...
    dazazz skrev 2010-12-19 05:52:11 följande:
    Efter första barnet hade jag inte klarat det, den här gången hade det inte varit några problem, så det är ju svårt att veta i förväg. Håller med tidigare om att det nog generellt kräver mer med första barnet, det är så många omställningar.

Vet du hur mycket självstudier det är? Och finns det möjlighet att skippa en del av höstterminen och ha en kurs släpande efter?
    Jag ska försöka kontakta en lärare på programmet jag vill läsa på måndag. Förhoppningsvis får jag tag på någon före jul. Obestämd
  • helene306

Jag fick barn i april och hade tänkt skriva uppsats nu i höst. Ut kommer en morrhoppa som inet sover om dagarna och stökar på nätterna Jag har kämpat med hennes sömn och inte fått något att fungera så jag la ner. Uppsatsen lades ner och jag tog studieuppehåll hela hösten och nu även i vår. Planen är att börja läsa igen Ht-11.
    En månad efter hade jag inte klarat, det är en ny individ som dyker upp och man vet aldrig hur bra man mår efteråt, hur bebis är osv. Sen kan det ta tid innan rutiner klaffar. Med första barnet kunde jag dra en hel förmiddag utan att få något gjort. Det gick lättare med andra barnet för då fanns redan rutiner som skulle hållas. Hon fick bara hänga med i tempot.

Självklart kan du fixa att läsa heltid, det finns många som gör det men personligen valde jag att inte göra det. Det är troligen mitt sista barn och jag väljer att njuta av föräldraledigheten och inte stressa ihjäl mig själv. Även om det hade varit mycket själsvtudier hade jag inet fixat det. Jag vill kunna läsa i fred. Inga barn eller man som stör. Oftast är det några moment som är obligatoriska som du måste delta på. Den sista kursen jag läste hade endast tentan som obligatorisk, annars hade jag kunnat stanna hemma och läsa ur kurslitteraturen men seminarier ger ändå eh hel del som böckerna inte ger.

Lycka till!

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • dazazz

Men tanken var väl att Ts man skulle vara hemma med barnet, då är ju läget ett annat, då har han ju barnet på dagarna

• queenofspadina

Vi har bestämt oss för att köra som planerat! Jag pluggar och maken är hemma med bebis. Jag har kontaktat den ansvarige läraren på programmet och upplägget är föreläsningar på måndagar och seminarier på fredagar. Under veckorna arbetar man självständigt med en uppgift inför seminariet. Bra upplägg för att kunna spendera en hel del tid hemma, vilket är utmärkt. Då gäller det bara att ha självdisciplin så att man får något gjort istället för att gosa med bebis hela tiden.

Återigen, tack till alla som svarat!

• Trillian80

Är jag den enda här som befunnit mig i din situation?
    Jag väntade sonen under december 2009, BF var 23/12 men han dök upp en vecka tidigare. Jag studerade heltid när jag var gravid, och jag hade tenta som vanligt runt den 10 januari. Jag var alltså hemma mellan 17 december och 10 januari, för sedan började ju nya kurser.
    Sambon var då självklart helt pappaledig.

Jag tyckte att det fungerade, trots att jag inte fick sova och fick pumpa ur bröstmjölk och fick gå med sprängfulla tuttar i skolan. Tror att det är viktigt att man har disciplin (som redan nämnts) och vet vilka krav man har på sig och att man inte behöver vara på plats i skolan 5 dgr/vecka.

Självklart hade det bästa varit att få vara hemma längre med sonen när han var nyfödd, utan att tänka på plugg, men det kändes ändå rätt. Sonen är nu 1 år och jag har klarat av studierna jättebra, är färdig våren 2011.

Det är grymt svårt att plugga hemma när man har en bebis, men du kanske har tur att få en bebis utan kolik som behöver bäras hela tiden ;)
    För annars får man helt enkelt ta sig hemifrån ett litet tag för att få pluggat....

• Trillian80

Tycker att det är jobbigt med folk som säger att det kommer att vara OMÖJLIGT att lämna ifrån sig den nyfödda bebisen.. Jag kände inte så, med tanke på att han inte ville sova någon annanstans än i ens famn, man blev oerhört låst och det var skönt att få komma iväg på annat.
    Vi kunde mata honom upp till 6 ggr/natt (vi delade på nätterna) och dagtid sov han kanske 3 x 30 minuter eller så.

Så man kan klara studier även med ett jobbigt barn. Du har ju ändå din kille hemma som avlastar!

• dazazz

Ts, vad kul! Jag tror att det kommer att gå jättebra, och upplägget på kursdagarna låter ju optimalt!

Jag vet att man inte "får" förespråka att sluta amma här men kan ändå berätta om min erfarenhet där. Jag valde att sluta amma redan tredje dagen den här gången, jag hade stora problem med amningen förra gången och märkte att det var på väg åt samma håll nu. Det har gjort att jag är samma person som vanligt, alla hormoner är borta och de nätter mannen har lillan sover jag som en stock (innan hormonerna gick ur vaknade jag bara hon gnydde). Hade jag kunnat välja hade jag gärna ammat men när det nu är som det är så finns det faktiskt vissa fördelar. Det kan kanske vara värt att komma ihåg ifall det skulle vara svårt att få det att fungera och du inte känner att du kan avbryta studierna.

• Filuren83

Jag tror absolut att du kan klara det eftersom du har pluggat så mycket förut och studieupplägget verkar vara väldigt fritt. Visst man kanske inte har världens största lust till det en månad efter att barnet är fött, men med lite vilja och jävlar anamma så tror jag absolut att du klarar det! Du verkar ha go!

• WoWi

Jag började jobba heltid tre veckor efter min dotters födelse och då var självklart pappan hemma med henne. Jag tror att du klarar av studierna om du är tillräckligt motiverad. Men tänk på att du fortfarande kommer att ha mycket hormoner i kroppen och vara lite känslig, vilket kan leda till lite separationsångest och så. MEN för mig fungerade det att börja arbeta tidigt igen. Är dessutom otroooligt glad över att min man fick uppleva den första tiden med henne. Det blir en gåva till pappan helt klart!

Lycka till och heja på!

• WoWi

Ska lägga till:

Jag kunde inte amma, så den biten har inte varit med i bilden. De dagar jag tvivlade och ville stanna hemma med henne tittade jag på min man tillsammans med dottern och blev gråtig av lycka istället, hihi. Är nu tre månader senare väldigt glad över mitt beslut och ser verkligen fram emot min del av ledigheten lite senare!

• Tawaret

Jag får barn i mars, har planerat att bara fortsätta studierna. Min man är pappaledig. Har hört en hel del som gjort så och det har funkat bra för dem! Studier är ju extra flexibla jämfört med jobb.

Svar på tråden Studera på heltid 1 mån efter beräknat förlossningsdatum