När börja era barn räkna?
hej det är så här att jag har en dotter som är 1år 8månader.
Igår räknade hon till tio, är det inte tidigt för ett barn undrar jag?
// undrande förälder
hej det är så här att jag har en dotter som är 1år 8månader.
Igår räknade hon till tio, är det inte tidigt för ett barn undrar jag?
// undrande förälder
Min dotter blir två i februari och har kunnat "ramsan" att räkna till tio sedan hon var 18 månader. Nu har hon börjat att räkna på riktigt, alltså räkna att hon har fem russin framför sig. Innan rabblade hon bara på till tio även om där bara var fem.
Min dotter räknade "på riktigt" när hon var 2,5-3 år.
det är säkert olika från barn till barn, våran kille räknade till 15 när han var 20 månader och kunde även säga färger på sakerna han räknade...
SilverEmma: Okej. Vad roligt, de utvecklas för varje dag och när de börjar ränka känns det som om de är älder än va dem är Nu vet jag iaf inte att det är ovaligt att dem börjar så tidigt.
Malais: Ja, det är den äldern jag tänkte att det började intressera sig för att ränka.
min son är 1 år o 9 månader o han kan också räkna till 10. vet inte hur han lärt sig de eftersom de inte räknar till 10 på dagis på hans grupp än, men han lär sig fort med allt!
SilverEmma hur går den ramsan? Sonen är 3 1/2 och räknar inte så mycket till fyra fem kanske, men är en fena på bokstäverna istället
mina brorsbarn har tidigt kunnat räkna baklänges från ca 15, tyckte först det var märkligt när första dottern gjorde det när hon var lite över 1 år, men så visade det sig att de brukade räkna ner tillsammans på micron när vällingen gjordes på kvällen, så den "ramsan" lärde de sig tidigt! (hon var dessutom mkt tidig på att prata med)
Det har ju mycket med intresse att göra....och vad man gör med barnen. Min äldsta är inte särskilt motorisk men däremot en fena på pussel, siffror, bokstäver, färger etc. Han fyller snart 3 år, räknar till 100, kan alla alfabetets bokstäver som ett rinnande vatten och skriver ett par ord med hjälp av datorn......har inte motoriken med penna. han hade kläm på siffrorna upp till 10 runt 1½ år (han sa ingenting då men kunde lägga dem i rätt ordning, kunde peka på rätt siffra och kunde även peka på rätt antal om man frågade). Han har alltid visat jättestort intresse....och då har vi liksom uppmuntrat det, det gör man ju automatiskt med sådant barnen tycker är kul och vill göra och är nyfikna på.
Lillebror är mer fladdrig och motoriskt aktiv. Han är 19 månader. Han har lite koll på siffrorna upp till 10, men bara som ramsa och inte varje gång......han kan snurra till det. Han har inte tid och ron att pyssla med bokstäver och siffror men han får ju liksom med sig lite av bara farten då storebror räknar och rabblar alfabetet dagarna i ända . Han vill GÖRA saker med kroppen isället. Barn är olika
Med ramsan menar jag alltså att det är som en ramsa för små barn att räkna till tio! På samma sätt som de kan lära sig en sång! Att det inte betyder något speciellt utan att de helt enkelt lärt sig att rabbla upp siffrorna i rätt ordning.
Ja det är jättekul när de verkligen börjar lära sig! Äldsta dottern kan nu räkna till tio, ca 15 barnvisor utan att man sjunger med, färger är hon jätteduktig på! Det är kul att baka in lärandet i vardagen!
Jag kommer inte ihåg riktigt men vet att hon kunde räkna till 20 när hon fyllde två samt sjunga ett par sånger.
min son började räkna för ett par månader sedan. Han kan inte säga siffernamnen utan det låter bee, pååå, beee, påååå. Men det handlar absolut om räkning, han flyttar fingret från sak till sak liksom. Låter väldigt roligt!
Sonen fyller två i februari och "räknar" sedan ett par månader tillbaka, d.v.s. precis som SilverEmma skriver - han säger en ramsa. Han kan inte räkna ett antal saker och tala om hur många där är utan han säger en ramsa om dem. Däremot så är han noga med "alla", alla vantarna är på, och "sista", sista vanten på så någon form av idé om antal har han.
Oj vad kul! Aven om manga har har barn som kunde rakna sa tidigt sa tror jag det ar ovanligt tidigt att kunna rakna anda tills tio nar man ar sa liten. Ingen av mina tre barn har kunnat det och den forsta och tredje var mycket tidigt talkunninga.
på förskolorna räknar många antalet barn vid samlingarna, så även om man inte tränar hemma lär sig barn att räkna ganska tidigt tycker jag (är fsk-lärare och har vickat runt mycket tidigare). först ramsräknar barnen utan att förstå innebörden av antalet. sen börjar de förstå det också. min son ramsräknade till ca 15 i 1-1,5årsåldern. nu har han just fyllt 3 och räknar till 29 (sen blir det tjugotio!). han förstår antalet sen kanske ett år tillbaka.
Man får ju som sagt skilja mellan att räkna som "ramsa" dvs att de bara rabblar siffrorna i följd vilket jag tror att de flesta kan lära sig när de börjat prata om man tränar det. Att däremot kunna räkna (dvs att förstå antalet) tror jag är mer ovanligt, men som frösöblomster skriver så handlar det ju om intresse. Vår tjej har rabblat ramsan sen ca 18 mån då hon började lära sig prata allt mer, men först efter ca 2½ år märkte vi att hon verkligen hade börjat räkna. Innan blev det ofta "en, två, många".
Min äldsta har varit mer intresserad av bokstäver än siffror, men hon räknade väl runt 2 år. Dvs, rabblade inte bara till tio utan kunde räkna om det var 6 russin på bordet eller vad det nu var. Men hon är ännu inte så intresserad av siffror. Hon är 5 nu.
Min 3åring är mer intresserad. Har nu börjat med addera. Lite 1+1 och liknande. Han räknar på sina fingrar och så har vi kylskåpsmagneter. Han skriver inte och är inte intresserad av att skriva siffror, men pratar omd et hela tiden. Kollar siffror och tal när vi är ute, räknar på fingrarna om man pratar om tal och har som sagt nu börjat försöka förstå addera.
Min tvååring räknar , 1 1 1 1 och 1