• t0va

Åldersindelning på leksaker

Igår fick min son en julklapp av sin farmor, vi tittade på den sen när vi kom hem och det står 18+m på den. Vad betyder det egentligen, är det att leksaken är lämplig för barn över 18månader för att den kan vara farlig om man är yngre eller vad säger märkningen? 

Det var en skallra i trä som innehåller smådelar i skallerdelen. Sonen är 4månader och ska ha allt i munnen så det känns ju lite sådär om det är så att det handlar om att den inte är säker för så små.

Om det hade diffat på någon månad så känns det inte lika illa men nu är det ändå 14 månader. Borde han inte få leka med den leksaken?  

• Svar på tråden Åldersindelning på leksaker
  • crazy mom

En del leksaker får åldersmärkning pga små delar, andra pga hur barnet kan tillgodose sig leksaken i praktiken.

Med äldre barn i huset blir ju små barn automatiskt "utsatta" för leksaker och saker av olika form och åldersrekommendation.

I slutänden får man som förälder gå på magkänsla och se vad som är lämpligt och om små delar kan lossna och fastna i halsen.

• t0va

ok, jag tänkte kolla lite mer noggrant på den och se om det kan lossna någon del så får vi se. Han fattade ändå inte vad han skulle göra med den ;) 

• Kodia

Ibland tror jag att man får lite till sitt eget omdöme. Jag har tex. sett en lära-gå-vagn, som också var markerad "från 18 mån"! Stor idé då?! (Det var en helt vanlig enkel i trä)

• Abby76

Jag ska inte svära på att det är så här, men det är så jag har uppfattat det. Leksaker som inte är säkra för små barn märks med "ej för barn under 3 år". Leksaker som säljs för barn under 3 år ska vara säkra dvs. de ska inte innehålla smådelar som barn kan sätta i halsen eller på annat sätt vara farliga för små barn. Mindre barn ska inte kunna ta sönder dem genom lek. Utan det ska krävas stor kraft för att sakerna ska gå sönder. Så märkningen för barn under 3 år är en ungefärlig rekommendation för vilken ålder på barn som leksaken är tänkt att passa för. Så en leksak som är märkt med +6 månader är inte farlig för mindre bebisar, men det kanske är runt halvåret som bebisen brukar kunna hantera den.

• Abby76

Ville bara tillägga att om en skallra anses säker för en 18 månaders som är betydligt starkare och härjigare än en bebis, så kan jag inte tänka mig att den skulle vara farlig för en 4-månaders. Ett barn på 18 månader kan ju också mycket väl stoppa saker i munnen.

• t0va

tack, vi kollade mer på den och det verjar inte vara en skallra utan ingår i en gupp av musikinstrument, säkert därför det sod 18m+ på den, För som skallra kändes den lite mesig för ett så gammalt barn. 

Svar på tråden Åldersindelning på leksaker