• Österbotten

När man ska ha ersättning med sig?

Är nybliven mamma med en 11 dagars bebis och frågorna hopar sig...
    Hur gör man när man ska ha med sig ersättning i skötväskan? Man kan ju inte blanda klart för då ska den stå kallt, kan man ta med sig vatten i termos eller håller den inte rätt temp? Jag undrar också hur länge man vågar ha flaskan att stå framme i rumstemp. Jag ammar först och ger flaskan en och ibland tar amningen lite tid, då står ju flaskan framme en stund. Kan det vara farligt?

• Svar på tråden När man ska ha ersättning med sig?
  • älskarlivet81

Jag hade alltid varmt vatten med mig i en termos och sen en vällingdoserare med ersättningspulver. Bara att blanda när det var dags för mat.

• Österbotten
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 19:24:00 följande:
    Jag hade alltid varmt vatten med mig i en termos och sen en vällingdoserare med ersättningspulver. Bara att blanda när det var dags för mat.
    Och det funkar trots att vattnet inte är nykokat? Tänker på bakterier men det kan kanske inte bli bakterier i kokat vatten utan det är färdigblandad ersättning som inte ska sparas?
  • Candra

Vi körde alltid med tetra.

• Ängeln 80

Jag hade en termos med kokat vatten och en vällingdoserare... Ofta hade jag avsvalnat kallt vatten redan i flaskan så det blev rätt temp...

• nathaliealm88
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 19:24:00 följande:
    Jag gjorde sådär också, tills en dag när jag insåg att det fanns tetra att köpa. mycket mycket enklare kan jag lova, rekommenderar det starkt
  • Candra

Bästa rådet :) oroa dig inte så mycket.

• Mary Jo

Först hade jag tetra men ibland var det besvärligt att få tag på micro så jag började ha en termos med varmt vatten och en med kallt och en vällingdoserare. Det är lättast,tyckte jag!

En flaska med ersättning ska väl inte vara framme för länge men min dotter åt jäääättesöligt ur flaskan när hon var nyfödd,1 timme,ibland lite drygt 1 timme och jag började inte hälla ut och göra nytt direkt. Men kanske inte så mycket längre än det.

• Snabeldrake

Vi hade kokat vatten i en termos och färdigdoserat pulver i en påse eller burk. Bara att blanda, inte ett dugg farligt för barnet. Eller tetrapack som sonen åt antingen rumstemp. eller värmd i micro. 

Flaskan med färdigblandad ersättning ska inte stå ute i rumstemp. längre än en timme för att minska risken för att den blir dålig. Så att den står framme under amning är inget farligt.

Har du kommunalt vatten behöver du inte koka vattnet egentligen, vi gjorde det ändå. Men jag vet många som bara tar kallt ur kranen sen micrade vattnet till rätt temp.

Gnäll inte om du inte är villig att förändra situationen.
  • Frontline
    Mary Jo skrev 2010-12-19 19:33:30 följande:
    Först hade jag tetra men ibland var det besvärligt att få tag på micro så jag började ha en termos med varmt vatten och en med kallt och en vällingdoserare. Det är lättast,tyckte jag!
    NAN 1 i tetra kan ätas både kall och varm så har man inte tillgång att värma det går det bra att ge det kallt.
    Vi har med oss det när vi är ute och det är skitsmidigt...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Snabeldrake
    Frontline skrev 2010-12-19 19:38:58 följande:
    NAN 1 i tetra kan ätas både kall och varm så har man inte tillgång att värma det går det bra att ge det kallt.
    Sempers går också bra att äta kall som varm.
  • Snabeldrake

Fast sen är det ju inte alla bebisar som gillar kall ersättning så då måste man ändå ha micro. Då är det ju enklast med termos.

• Mary Jo
    semper också. Men min bebis åt liiite för varm ersättning och absolut inte kall.
  • älskarlivet81
    nathaliealm88 skrev 2010-12-19 19:32:36 följande:
    Jag gjorde sådär också, tills en dag när jag insåg att det fanns tetra att köpa. mycket mycket enklare kan jag lova, rekommenderar det starkt
    Och jag rekommenderar inte alls tetra.. Oerhört slösigt då vår tjej inte drack upp allt.. Mycket dyrare i längden då jag var ute flera timmar varje dag = många måltider och mycket mat som slängs..

Jag tycker inte det var särskilt bökigt med termos faktiskt. 
  • älskarlivet81
    Österbotten skrev 2010-12-19 19:30:04 följande:
    Och det funkar trots att vattnet inte är nykokat? Tänker på bakterier men det kan kanske inte bli bakterier i kokat vatten utan det är färdigblandad ersättning som inte ska sparas?
    Det är ingen fara, du behöver inte ens använda kokat vatten till ersättning. När vi är hemma tar vi kallt vatten och värmer i micron..
  • älskarlivet81
    Vår tjej avskyr att dricka ersättning kall, så alla barn vill inte ha kall ersättning.

Ersättning är slösigt då det kostar mycket och min dotter åt inte upp allt heller. 
  • Mary Jo
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 20:27:51 följande:
    Och jag rekommenderar inte alls tetra.. Oerhört slösigt då vår tjej inte drack upp allt.. Mycket dyrare i längden då jag var ute flera timmar varje dag = många måltider och mycket mat som slängs..

Jag tycker inte det var särskilt bökigt med termos faktiskt. 
    Så var det för mig med,hon åt bara 165ml så jag fick slänga resterande och om jag var på stan några dagar i veckan så blev det jättedyrt!

så,jag håller med.
  • hugger i sten

Jag hade också med mig en vällingdoserare eller ersättning i en påse och varmt vatten i termos. Från början tyckte jag det var lite svårt då jag inte blandande ihop det förran dottern var hungrig och då var det för varmt. Men vande mig fort när jag skulle blanda ersättningen så den skulle vara perfekt tills hon var hungrig. Vi var med i ett projekt så vi fick bara ge den ersättningen vi fick av dem, så vi kunde aldrig köpa tetra. Jag har försökt med tetra välling nu när dottern är äldre, men hon vägrar äta tetran, vill ha "vanlig" välling.

• Niillis

jag har alltid haft termos med man har ju skötväskan iallafall ändå och en termos och ersättningspulvert tar inte mycket plats, jag har faktiskt inte testat tetran eftersom jag haft de så här sedan dag 4 med min lille :D

Svar på tråden När man ska ha ersättning med sig?