• Alvan2010

alltid handtvätt?

Hejsan!
    Tvättar ni alltid era barns händer efter kissningar/pottsittningar? 
    Jag är väldigt hygienisk av mig och vill såklart att min dotter ska lära sig att det är så man gör men jag är lite kluven. Det blir många pottbesök på en dag o det är så utotkande för händerna att tvätta dem väldigt ofta nu på vintern. Hon är snart fyra månader inte någonting med händerna när hon sitter på pottan. Hon suger lite på fingrarna, har händerna i knät, eller viftar med dem. 
    Jag vill ju varken att hon ska ha baciller på händerna, eller lära sig fel...
    Självklart får hon händerna tvättade m tvål o vatten några gånger om dagen.

Hur tänker ni andra? 

Älskar min familj! Man, misse och dotter.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-20 00:14
    "rör inte någonting med händerna" skulle det stå
  • Svar på tråden alltid handtvätt?
  • nena07

Ja om hon är 4 månader behöver hon nog inte tvätta händern efter pottbesök tycker jag ... Det är ju den som torkar henne som behöver tvätta sig ... Har hon inte blöja ???

• saltflingan

Tvål tycker jag verkar dumt i sammanhanget, vatten räcker bra. Men jag tycker inte att du behöver tvätta hennes händer alls om hon inte kommer åt något. Det finns gott om tid för henne att lära sig att man tvättar händerna efter toabesök när hon blir äldre. Tror du gör henne en björntjänst genom att föra över din renlighetsnoja till henne.

• 7 små apor
    4 månader och sitter på pottan?

Okiiii.

Någon behöver sova alternativt någon annan skaffa sig en bättre hobby.
  • Suneboll

Nä vi har inte lärt barnen tvätta händerna förrän de börjat torka sig själva.

• Suneboll
    7 små apor skrev 2010-12-20 00:57:28 följande:

Okiiii.

Det är väl en bättre hobby än att byta äckliga bajsblöjor ;0)
  • La Lola

Okiiii.

Fast om du kollar vilket ämne tråden ligger i så är det inget konstigt alls.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Alexe

Okiiii.

Fast tråden ligger under EC. Och vi som sysslar med det låter våra barn slippa kissa/bajsa på sig från tidig ålder.

TS: Jag tvättar inte lillkillens händer mer än morgon och kväll och nån gång däremellan om han kladdat med maten. Och då inte med tvål. Han är 9 månader och kryper och tar på allt. Men jag tror att det är ganska bra att han får i sig lite smuts och bakterier, tänker att det här att de vill stoppa allt i munnen liksom är utformat för att de ska få i sig lite av varje :)
  • PetraMunchen

Min lilla är visserligen bara 2,5 månader men när vi körde EC på lillkillen tvätta vi inte heller händerna. Först nu när han börjat torka sig själv, tömmer pottan själv etc (han är 2,5 år) börjar vi bli noga. Har inte bebisen tagit i något så tvättar jag inte henne. Har hon också bara kissat så torkar jag torrt men tvättar ordentligt vid behov men minst en gång om dagen. Annars sliter det bara på huden. Själva tvättar vi ju inte heller oss med vatten nertill varje gång vi går på toa.

Om jag får fråga... Sitter hon bra på pottan vid 4 månader? Min 2,5 månders väger ju redan 7 kilo och det är så förbaskat tungt att hålla henne.... så jag längtar till pottan.

• sahara sahara

Jag tvättar hennes händer om hon har försökt hjälpa till att torka sig eller om hon har kört ner händerna i pottan (ja, det händer), men inte annars. Jag är själv så fruktansvärt torr om händerna och vill inte att hon ska bli det. Hon tvättar händerna efter maten, oftast.

När hon börjar torka sig själv ska hon förstås tvätta händerna efter varje gång. Eventuellt att vi försöker få in det tidigare om/när hon börjar kissa mer sällan.

Och Petra - innan min dotter satt bra på pottan själv så körde jag två stilar. Antingen satte jag upp pottan på bänken i badrummet, satte barnet på pottan och höll om henne. Eller så satte jag mig på golvet, tog insatsen till pottan mellan mina ben och satte barnet i knät. Funkade bra.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • PetraMunchen
    sahara sahara skrev 2010-12-22 11:31:39 följande:
    Och Petra - innan min dotter satt bra på pottan själv så körde jag två stilar. Antingen satte jag upp pottan på bänken i badrummet, satte barnet på pottan och höll om henne. Eller så satte jag mig på golvet, tog insatsen till pottan mellan mina ben och satte barnet i knät. Funkade bra.
    Tack för svaret. Jag kör ju hink och håller henne i knät men även det är lite småjobbigt ibland...
  • Alvan2010

Tack för alla svar!

Nu när jag läst hur ni andra gör så känns det som att vi tvättar lagom. Kul att kunna få seriösa svar på en så "fånig" fråga.

Jag har lite bacillskräck men ska försöka slappna av Glad 

Till Petra: Hon använder en pottstol, började m det vid ungefär 3 mån. Innan dess höll vi henne på en baby-toaring på toan. Pottstolen är jättepopulär,  hennes favoritplats för tillfället.
    Hon iofs är en stabil tjej (höll upp huvudet själv utan problem vid 2 mån). Om hon vill "dyka" framåt kan man lägga upp hennes fötter på en liten pall. 
    Om din tjej är av den lite större sorten och stadig i nacken så kan du ju kolla om hon gillar pottstol. Är stolen lite för vid kan man alltid lägga en bubbelvikt handduk över ryggstödet, eller ta på barnet en tjock tröja Flört

• PetraMunchen

Pottstol? Menar du typ babybjörns? Storebror har ju en sån.... ska i så fall bara få han att låna ut den eller köpa en ny. Min lilla är STOR, va redan 7 kilo och nästan 62 cm vid 2 månader. Nu är hon 2,5 månad, lyfta huvud och överkropp kan hon ju redan så jag ska prova med handduk.

• Alvan2010

Petra: Jepp, vi har en BabyBjörn-pottstol. När hon började hade hon en som var ganska  gammal, nu har hon en helt ny och den är större. Rumpan kommer halvägs ner i pottan men hon bryr sig inte om det så det funkar bra. Hon sitter och är så nöjd, kör oftast lite raggar-stil med ena armen över ryggstödet och Skrattande
    Hoppas det funkar bra för din tös också och att hon kan samsas m brorsan sin. Det är ju skönt att kunna pyssla med annat i badrummet under barnets pottsittning!

• PetraMunchen
    Alvan2010 skrev 2010-12-26 23:21:30 följande:
    Petra: Jepp, vi har en BabyBjörn-pottstol. När hon började hade hon en som var ganska  gammal, nu har hon en helt ny och den är större. Rumpan kommer halvägs ner i pottan men hon bryr sig inte om det så det funkar bra. Hon sitter och är så nöjd, kör oftast lite raggar-stil med ena armen över ryggstödet och Skrattande
    Hoppas det funkar bra för din tös också och att hon kan samsas m brorsan sin. Det är ju skönt att kunna pyssla med annat i badrummet under barnets pottsittning!
    Jepp. Har provat en gång nu. Hon satt rätt bra men kände inte att jag kunde släppa henne utan att hon föll framåt för mycket. Men jag slapp i alla fall bära henne. Ska nu bara övertyga storebror om att han ska dela sin potta med henne. Inte det lättaste alltid när man att göra med en 2,5 åring. Men han sitter ju mer och mer på vanlig toa och struntar i pottan så det ska nog gå bra så småningom.
  • Alvan2010
    PetraMunchen skrev 2010-12-28 16:26:18 följande:
    Jepp. Har provat en gång nu. Hon satt rätt bra men kände inte att jag kunde släppa henne utan att hon föll framåt för mycket. Men jag slapp i alla fall bära henne. Ska nu bara övertyga storebror om att han ska dela sin potta med henne. Inte det lättaste alltid när man att göra med en 2,5 åring. Men han sitter ju mer och mer på vanlig toa och struntar i pottan så det ska nog gå bra så småningom.
    Kul att hon gillade det, man spar verkligen sin rygg!
    En liten låg pall (som inte glider på golvet) att vila fötterna/underbenen på kan fungera om flickan vill "dyka" frammåt, om hon själv trivs m att ha fötterna så såklart
    Ett annat knep som fungerar för oss, om man vill "skynda på" pottsittningen är att hålla sin handflata under barnets fotsulor. Då kan iaf vår tjej ta i ordentligt och fokusera på det som händer i kroppen, ofta med omedelbart resultat i pottan och nöjd bebis

• PetraMunchen
    Alvan2010 skrev 2010-12-30 07:24:07 följande:
    Kul att hon gillade det, man spar verkligen sin rygg!
    En liten låg pall (som inte glider på golvet) att vila fötterna/underbenen på kan fungera om flickan vill "dyka" frammåt, om hon själv trivs m att ha fötterna så såklart
    Ett annat knep som fungerar för oss, om man vill "skynda på" pottsittningen är att hålla sin handflata under barnets fotsulor. Då kan iaf vår tjej ta i ordentligt och fokusera på det som händer i kroppen, ofta med omedelbart resultat i pottan och nöjd bebis

Tack för svaret. Jag har just funderat på det där att det är ju några centimeter kvar till golvet... Jag brukar sitta bakom henne och försöka peta under mina egna fötter under hennes. Fast hon sitter ändå förvånansvärt stadigt för att bli 3 månader om en vecka. Jag håller henne bara med nått finger som säkerhet...
  • Woodgrove

Vi tvättade inte hennes händer det första året (så länge hon inte rörde toan etc). Efter det tvättade vi alltid händerna på henne om vi inte var hemma. Lärde henne också att hålla i våra armar så att hon inte höll i något annat. När hon ville börja göra mer och mer saker själv under toabesöket (från ca 20 månader) fick hon börja tvätta händerna oavsett var vi befann oss. Idag 3,5 år kan hon ibland slippa om vi är hemma och vi har gjort allt åt henne för att det ska gå fort och att hon inte rör nått. 

Svårt det där... Vill ju lära ut rätt men samtidigt inte tvätta sönder de små händerna.  

Svar på tråden alltid handtvätt?