• Lilla jag2

KUB test. Betala själv men tips på bra ställen.

Hej.
    Vi har valt att göra KUB test.
    Jag bor i Gävle och MVC hänvisade oss till Stockholm.

Jag har bara läst om KUB och vet endast det jag läst.

Jag har sett reklam i flera vi föräldrar tidningar om olika företag som gör dessa tester och vul och ultraljud m.m..

Jag önkskar få veta hur ert KUB var , hur det kändes, hur det blev och om ni kan rekomendera någon i Uppsala, Stockholm med omejd.

Mvh/ Carro

• Svar på tråden KUB test. Betala själv men tips på bra ställen.
  • Alcea

Jag gjorde KUB idag, och är i v. 13 (12+5). Är faktiskt förvånad att ni skriver att det ska göras så tidigt som v. 10. På Örebro sjukhus resonerar de annorlunda i alla fall. Och mina vänner som gjort i stockholm (på Mama mia har jag för mig) gjorde också i v.12 eller 13. Om man reser långväga, som vi gjorde, så gör de påde UL och blodprov på samma dag. Vi får svaret imorgon redan så det är snabba ryck. 

• jeeri74
    Alcea skrev 2010-12-20 19:28:09 följande:
    Jag gjorde KUB idag, och är i v. 13 (12+5). Är faktiskt förvånad att ni skriver att det ska göras så tidigt som v. 10. På Örebro sjukhus resonerar de annorlunda i alla fall. Och mina vänner som gjort i stockholm (på Mama mia har jag för mig) gjorde också i v.12 eller 13. Om man reser långväga, som vi gjorde, så gör de påde UL och blodprov på samma dag. Vi får svaret imorgon redan så det är snabba ryck. 
    Konstigt.. överallt där jag läst om KUB så står det att man ska ta blodprovet minst en vecka innan ultraljudet, men det kanske är gamla uppgifter...? Man kan göra blodprovet tidigast i v10 sen görs ultraljudet tidigast i v12 (eller något..)
    Jag fick svar direkt av barnmorskan som gjorde ultraljudet.
  • Alcea
    jeeri74 skrev 2010-12-21 14:19:00 följande:
    Konstigt.. överallt där jag läst om KUB så står det att man ska ta blodprovet minst en vecka innan ultraljudet, men det kanske är gamla uppgifter...? Man kan göra blodprovet tidigast i v10 sen görs ultraljudet tidigast i v12 (eller något..)
    Jag fick svar direkt av barnmorskan som gjorde ultraljudet.
    I vanliga fall är det som du skriver, men för de som har långt att åka gör de båda på samma dag.
  • xxoxxo

Är det bara om man blivit kallad eller fått remiss från barnmorskan som det inte kostar? Vi ska göra ett KUB-test men har fått boka tid själva då barnmorskan på freja samtalet sa att vi skulle göra det. Men då kan det väl inte kosta nåt eftersom barnmorskan frågade om vi ville göra ett?

• Alcea
    xxoxxo skrev 2010-12-21 19:11:40 följande:
    Är det bara om man blivit kallad eller fått remiss från barnmorskan som det inte kostar? Vi ska göra ett KUB-test men har fått boka tid själva då barnmorskan på freja samtalet sa att vi skulle göra det. Men då kan det väl inte kosta nåt eftersom barnmorskan frågade om vi ville göra ett?
    Jag tror det beror helt på inom vilket landsting du bor. I Örebro erbjuds alla KUB kostandsfritt, men i mitt län görs inte på någon alls vad jag vet.
  • Bergamott

Jag bor i Västerås och här får man inte göra KUB-test om man är under 35. Jag ska göra KUB i nästa vecka på Mama Mia i Stockholm, kostar 1600 kr. Då är jag i vecka 12+4. Jag tar blodprovet samma dag, och får svar några dagar senare. Anledningen till man oftast tar blodprovet innan är att då hinner de analysera det och kan räkna ut resultatet när man gör ultraljudet...

Jag förstår ju att det är olika i olika landsting och att det inte erbjuds gratis till alla, men min barnmorska nämnde inte ens att testet finns, och jag hade iaf velat ha informationen...

TS: Jag tror det finns 2 olika kliniker i stockholm som gör KUB, i Uppsala vet jag inte. Lycka till!

• Lilla jag2

Tack för era svar. Jag är väl medveten om att det är olika i olika län och att det oftast kostar för den under 35 år. Därför ville jag veta vilken klinik man rekomenderar när man ska hosta upp 1500-1600 kr. Gärna fler tips.

• Bergamott

TS, nu vet jag inte om du redan gjort KUB-testet, men jag vill iaf varmt rekommendera Mama Mia på Karlav. i Stockholm. Jag var där igår och det var hur bra som helst!

• Lilla jag2

Bergamott, toppen att du skrev!! Vi ringde i ondsdags till mama Mia fast annan region i Stockholm och stod i kö 20 min första gången och 20 andra gången utan att ens komma fram! Så det stod mellan mama Mia nu och tittutultaljud. Då ringer jag dem nu och bokar tid. Tack för din rekomendation av mama Mia, får bli dom. Toppen!

• Bergamott

När jag ringde kunde man knappa in sitt telefonnummer så de fick ringa upp, har jag för mig. Jag avskyr att sitta i kö! Eftersom vi bor i Västerås fick jag göra blodprov och UL på samma dag när jag var där, och så ska jag få svar i veckan, hon skulle ringa.
    Lycka till med ditt KUB och graviditeten!!
    /Anna

Svar på tråden KUB test. Betala själv men tips på bra ställen.