• someone01

Betalar ni eran egen mat när ni åker hem

Jag undrar hur ni andra gör när ni åker hem till Sverige. Betalar ni eran egen mat eller gör era föräldrar det?

• Svar på tråden Betalar ni eran egen mat när ni åker hem
  • Amazina

Vi åker till Sverige ca två ggr om året. Vi äter och bor hos våra släktingar. Är dock mycket noga med att städa efter oss, handla mat så ofta vi kan, laga mat om vi känner att de vi bor hos vill det, åker till systembolaget mm.

• Faile

Allt bjöds på eftersom vi betalade ganska mycket pengar för att ens komma hem. Dock köpte vi en hel del själva i alla fall, men det var av eget val och inget måste.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Halkatla

Måste man bo utomlands för att kunna svara? Vi betalar ingen mat när vi åker och hälsar på våra föräldrar. Båda paren bor så längt bort att vi måste sova över när vi åker dit. Det brukar bli så att de bjuder på all mat om vi bara är där över helgen. Blir vi boende hos dem så länge att man måste åka och handla så brukar vi göra det, och betalar då givetvis. De hälsar ju på hos oss ibland också, så det jämnar ut sig.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Linda1976

Svarar även om vi bor i Sverige. Har dock mina föräldrar 28 resp 32 mil bort, och de står för mat när vi är där. Alltid. Blir allt från en helg till ca 1 v på sommaren.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Thessla

Bor också i Sverige men vi har våra föräldrar långt ifrån oss så åker vi ner/upp över en helg bara så bjuder de på mat och vice versa om de är hos oss. Åker vi ner/upp för en längre tid, upp till 1-2 veckor så bidrar vi med antingen pengar eller så åker vi iväg och handlar. Känns obekvämt att leva på andra även om de är våra föräldrar under så många dagar.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • someone01

Kul att höra hur ni andra gör.
    Nej man måste inte bo utomlands för att svara. Skillnaden är väl att man oftast inte ser sina föräldrar mer än 1 - 2 ggr om året om man bor utomlands. Plus att man kanske har köpt flygbiljetter för flera tusen kronor för att komma hem och träffa sina nära och kära.

Hitills har mina föräldrar betalat all mat när vi har varit hemma men i år ska vi åka bort och bo i stuga med dom. Det var då jag insåg hur bra vi brukar ha det.

• zanna80

Bor i Sverige men har svärföräldrar ca 50 mil bort, vi är där runt 1 vecka över julhelgerna och vi betalar inte pengar för maten.
    Men handlar ofta mat ändå, eftersom vi bjuder på middag iaf en dag under vistelsen. Köper även snacks mm för att försöka bidra till lite

♥ Lovisa ♥
  • Faile
    someone01 skrev 2010-12-20 18:15:56 följande:
    Kul att höra hur ni andra gör.
    Nej man måste inte bo utomlands för att svara. Skillnaden är väl att man oftast inte ser sina föräldrar mer än 1 - 2 ggr om året om man bor utomlands. Plus att man kanske har köpt flygbiljetter för flera tusen kronor för att komma hem och träffa sina nära och kära.

Hitills har mina föräldrar betalat all mat när vi har varit hemma men i år ska vi åka bort och bo i stuga med dom. Det var då jag insåg hur bra vi brukar ha det.
    Nej, det blir ju lite skillnad om man måste flyga också.
    Våra flygbiljetter kostade 10-15 000kr, transport till och från flyg och sedan skulle vi utöver det resa ca 40 mil enkel resa mellan våra båda släkter i Sverige. Dessutom med två småbarn som behövde blöjor, ersättning/välling, våtservetter etc som vi naturligtvis betalade själva.
    Så jag kan utan att överdriva lätt säga att en semester i Sverige kostade oss minst 20-25 000kr och då utan att varken mat eller fickpengar är inräknat i det.

Så jag tycker inte alls man är snål om man räknar med att få maten betald under besöket.
    Vi gjorde naturligtvis samma för dem när de kom på besök. Då kunde de ändå resa charter vilket var flera tusen billigare än för oss åt andra hållet.

Men ska ni ses vid stugan eller kommer ni resa dit ihop? Ska ni ses där kanske de kan storhandla allt i förväg så får de pengar av er sedan. Blir ju lite billigare i alla fall.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • MamaPapa

Vi åker till Sverige en gång om året på sommaren och vi betalar inget för maten när vi besöker famijerna hemma. Likaså när vi får besök av familjen här, då förväntar vi oss aldrig att de ska betala maten.

Däremot när vi är i Sverige och det är något speciellt vi vill ha/äta så köper vi givetvis det själva. Ibland bjuder vi  ut på lunch/middag ute en gång. Likaså när vi får besök här, våra föräldrar vill då gärna bjuda ut oss på mat någon gång.

• Protea

Vi betalar inget for maten nar vi aker hem till Sverige. Mamma och pappa skulle aldrig tillata det! Daremot sager det sig sjalvt att vi tar med presenter som de uppskattar som tack for att vi far bo dar. Nar de kommer hit gor de samma sak. Sen bjuder vi pa lunch eller middag ute om det passar mm

• vivexa

Nej vi betalar inget och ingen som kommer och hälsar på oss har någonsin betalat oss för maten heller.
    Konstig fråga!

Svar på tråden Betalar ni eran egen mat när ni åker hem