• hönsmamman89

Fördomar/Stereotyper

Vi hade ett projekt om detta för ett tag sen och eftersom vår lärare inte var nöjd med vad vi fick fram för fördomar/stereotyper.
     Vill gärna höra om ni själva eller någon ni känner råkat ut för ofrivilig barnlöshet och hur andra omkring upplever dem drabbade. 

• Svar på tråden Fördomar/Stereotyper
  • Trinity78

Tja, den vanligaste fördomen man stöter på är att folk tror att man har stressat/tänkt sig till sin barnlöshet och om man bara slappnar av så blir man gravid.

Reproductively challenged
  • Pimpinellan
    Trinity78 skrev 2010-12-22 13:19:59 följande:
    Tja, den vanligaste fördomen man stöter på är att folk tror att man har stressat/tänkt sig till sin barnlöshet och om man bara slappnar av så blir man gravid.
    Ja,den kommentaren.. usch! Vi fick höra höromdagen att "man måste ju gå vidare nån gång". Måste man? Innan man utrönt alla möjligheter? Lätt för nån att säga som fick två barn superlätt efter 40!
  • Titrania

Åh ja, klassikern "Tänk inte så mycket på det, för då låser det sig!" Jamen tjena, att man har PCO och sambon lite lata simmare hör inte hit överhuvudtaget?

• Trinity78

Den vanligaste stereotypen är nog att det bara är "karriärskvinnor" som blir barnlösa (de stressar såklart för mycket) men faktum är att barnlöshet finns i alla jobbkategorier och samhällsklasser.

• Titrania
    Trinity78 skrev 2010-12-23 08:38:46 följande:
    Den vanligaste stereotypen är nog att det bara är "karriärskvinnor" som blir barnlösa (de stressar såklart för mycket) men faktum är att barnlöshet finns i alla jobbkategorier och samhällsklasser.
    Ja, eller "äldre" kvinnor. Jag måste ju skämmandes erkänna, att jag trodde det mest var 35-plussare som hade svårt... Skulle aldrig drömma om att jag på (då) 24, skulle ha problem.
  • phillie12

En vanlig fördom mot ofrivilligt barnlösa är väl också att vi alla är ounsamma, rabiata idioter som hatar alla andra som är gravida. Den bilden av ofrivilligt barnlösa är den jag har svårast att förlika mig med. Jag tycker inte alls illa om folk som är gravida eller har lätt att bli gravida därför att det förändrar inte VÅR situation. 
    Jag tycker det är jobbigt när den fördomen gång på gång kastas på en (exempelvis i diskussioner där folk säger "och så var det någon jävla ofrivilligt barnlös som började gasta ´åmen duuuu ska vara glaaaad att duu åtminstone kaaaaan fååå baaaaarn´!" SUCK) 

• hönsmamman89

Tack allihop för era svar, detta var precis vad jag och min grupp skrev om fördomar, men som lärarkollegiet ej godkände som sagt. men kämpa vidare och ta hand om er!! Kramar från en annan sekundär barnlös

• Trinity78
    hönsmamman89 skrev 2011-01-08 15:50:27 följande:
    De påstod att det har de aldrig hört, Men de har sen aldrig lidit av barnlöshet
    Men gud vilken idiotisk inställning!
  • Bling1975

IRL har jag faktiskt inte stött på någon av de fördomar ni tar upp. Snarare så verkar alla känna någon som också har haft det svårt och det känns som ett väldigt vanligt problem. Här på FL flödar de dock, men här flödar ju fördomar överlag.

Stitch längtar efter Lilo
  • Naimisen

Shit har inte ens tänkt på att det finns fördommar kring det.
    Är själv adopterad så för mig är det inget konstigt att man inte kan få barn, bara orättvist.
    Har aldrig tänkt tanken att det är vissa som inte kan få de. eller har svårare att få.
    Kan ju drabba vem som helst.

Svar på tråden Fördomar/Stereotyper