• glit

Konsekvenser av att INTE döpa sitt barn

Jag ska ha barn i maj och visste redan innan jag var gravid att jag inte vill döpa mitt barn. Jag ser mig långt ifrån kristen och det känns fel att stå och lova att fostra mitt barn kristet. Jag är själv inte döpt men tror att jag är medlem i svenska kyrkan, än så länge.

Men, jag har hört att om inte barnet är döpt kan den inte begravas på kyrkogården utan att det ska kosta massor av pengar. Vet inte vilka summor det handlar om men på min vän lät det som mycket. För tänk om något skulle hända och jag inte ens har råd att ge mitt barn en begravning... Någon som vet hur det funkar?

Det känns lite fel också iof, att jag skulle tillsammans med mitt barn gå igenom en kristen ritual som jag inte tror det minsta på bara för att Tänk om h*n går bort. Fy vad hemskt det låter :/

Känns nästan som jag hann bestämma mig medan jag skrev det här inlägget. Inget dop.
    Någon som har några tankar ang. detta i alla fall?

• Svar på tråden Konsekvenser av att INTE döpa sitt barn
  • st elmos fire

Jag är döpt och med i SK men inte konfirmerad och när min minsta kusin föddes fick jag inte vara fadder för att jag inte konfirmerats.

• Reglementet

Nejdå, det är fel.

Det är inget negativt att inte vara medlem i svenska kyrkan.

*Kommersiellt budskap*
  • duvetmia
    st elmos fire skrev 2010-12-22 21:20:23 följande:
    Jag är döpt och med i SK men inte konfirmerad och när min minsta kusin föddes fick jag inte vara fadder för att jag inte konfirmerats.
    Hm. Tror inte det ska vara så. Bara du är döpt.
  • Amy1983
    duvetmia skrev 2010-12-23 08:37:31 följande:
    Hm. Tror inte det ska vara så. Bara du är döpt.
    Precis. Vi döpte vår dotter för en månad sen o då berättade prästen att den som ska vara fadder måste vara döpt. Han sa ingenting om konfirmerad
    Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • Fluffskalle

Det är en missuppfattning. Ring kyrkan och fråga.

• st elmos fire

Kan ju säkert vara så att olika präster har olika regler,.. Vi döpte våran dotter förra året och hade min bror som ena fadder och honom fråga prästen inte. Jag personligen tycker att dopet är en fin tradition och ser gärna att mina barn döps även om jag inte är stenhårt troende. Skulle jag någongång gifta mig skulle jag jättegärna göra de i kyrkan. Trots detta kände jag att alla kompisar konfirmerade sig för pengar och de tyckte jag inte var värt de.

• Leoella
    duvetmia skrev 2010-12-22 18:49:59 följande:
    Det SKA göras en kontroll (kollade upp det när jag såg inlägget), annars kan prästen få en anmärkning. Man får tydligen inte bli fadder om man inte är döpt. Tråkigt, för jag skulle ju bli gudmor, men jag är inte döpt!
    Det är möjligt.
    För min egen del så bryr jag mig inte egentligen om det där fadderskapet eftersom jag aktivt valt att inte vara med i kyrkan osv. Däremot bryr jag mig om föräldrarna och barnet ifråga så eftersom de frågade så ville jag såklart ställa upp för deras skull.
  • Pyssola
    aldrigmer skrev 2010-12-21 00:43:37 följande:
    Ts, ditt barn blir,om det inte döps, inte medlem av Svenska kyrkan. Om barnet i vuxen ålder vill bli medlem i SvK måste hen döpas genom ett vuxendop.
    Fel och fel. Du behöver inte döpas som vuxen för att gå med, och min son som definitivt inte är stänkt med jesuitvatten blev automatisk medlem i SvK eftersom jag var det. Men det är åtgärdat nu, vi är inte intresserade av att ha något med kristendom att göra.
  • Pyssola
    Lyktan skrev 2010-12-21 01:12:25 följande:
    Här i byn var det en dotter och pappa som omkom i en brand.
    Dottern var inte döpt och pappan hade gått ut ur svenska kyrkan.
    De fick inte begravas på kyrkogården brevid varandra.
    En komprimiss efter många veckors tjafs blev det. Pappan fick en grav utanför gränsen och flickan fick sin grav inne på rätt sida gränsen, men ändå brevid varandra.

Så länge man inte gjort ett aktivt val, så har man rätt att nyttja svenska kyrkan till det man vill.
    Med jisses vilken skröna - du skojar väl? För du kan inte på fullaste allvar, som en vuxen människa tro det där, det låter som något som skulle kunna snackas om på högstadiet. Man blir inte begravd utanför kyrkogården.
  • duvetmia
    st elmos fire skrev 2010-12-23 09:39:26 följande:
    Kan ju säkert vara så att olika präster har olika regler,.. Vi döpte våran dotter förra året och hade min bror som ena fadder och honom fråga prästen inte. Jag personligen tycker att dopet är en fin tradition och ser gärna att mina barn döps även om jag inte är stenhårt troende. Skulle jag någongång gifta mig skulle jag jättegärna göra de i kyrkan. Trots detta kände jag att alla kompisar konfirmerade sig för pengar och de tyckte jag inte var värt de.
    de SKA kolla enligt ett antal sidor på google. Men sen om de gör det är en annan femma. Känns ju ganska uråldrigt, och chansen att det skulle få konsekvenser känns väldigt liten..
  • Fija m 2 pojkar

Jag är präst i Svenska kyrkan och svarar först och främst på TS frågor.

Alla i Sverige betalar begravningsavgift. Den täcker vissa generella kostnader för begravning. Annat får dödsboet betala för. Sök på begravningsavgift, så kan du se vad den täcker. I alla landets kommuner, utom Stockholm och Tranås, är Svenska kyrkan huvudman för begravningsverksaheten. Det innebär att Svenska kyrkan tillhandahåller och sköter kyrkogårdar, för alla i Sverige, oavsett ev. trostillhörighet.

På medeltiden begravdes odöpta och de som tagit sina liv, utanför kyrkogårdsmuren, där jorden inte var vigd. Så är inte fallet i dag. Därför finns på många kyrkogårdar kvarter som är inrättade efter andra religioners och kyrkors önskemål, t ex muslimska, judiska, buddistiska kvarter.

Om den avlidne inte är medlem i Svenska kyrkan har man inte automatiskt rätt till begravning i Svenska kyrkans ordning, dvs i kyrkan med präst och musiker gratis. Vi tänker att vuxna som avlider idag faktiskt har tagit ställning mot Svenska kyrkan om man har begärt utträde och det vill vi respektera. Men självklart får man alltid resonera med de anhöriga kring anledningarna till att den avlidne begärt utträde. Om man väljer en kyrklig begravning för en icke-tillhörig avliden får man alltså betala för upplåtelse av kyrkan, för tjänstgörande präst, musiker och vaktmästare. Det finns standardkostnader för detta som bestäms centralt. Denna kostnad är relativt hög.

Som präst skulle jag aldrig neka att begrava ett odöpt barn, om föräldrarna efter dödsfallet önskar att de skulle ha döpt sitt barn.

Iövrigt lovar man INTE i dopet att man ska uppfostra sitt barn kristet, det är en annan missuppfattning.

I begravningsaviften ingår rätt till gravplats (underförstått på kyrkogård), så den platsen har du alltså rätt till oavsett. Det är begravningsakten som kostar för icke-tillhöriga, alla dödsbon får betala för kistan, urnan, stenen osv som kostar extra.

Lycka till nu med graviditeten och ditt barn!

• Fija m 2 pojkar

Vad gäller fadderskap - det enda kravet som finns för att vara fadder är att man är döpt, enligt Kyrkoordningen. Om präster har "egna regler" så bryter de mot Kyrkoordningen som gäller för hela Svenska kyrkan.

Idag är dopet medlemsgrundande för Svenska kyrkan och sedan 1999 blir ingen automatisk medlem i Svenska kyrkan bara för att någon av föräldrarna är det.

Vi använder vanligt ljummet vatten när vi döper i Svenska kyrkan.

Svar på tråden Konsekvenser av att INTE döpa sitt barn