• gummisnoddan

Styvbarn med adhd som vill byta boende hit o dit.

Att vara styvmamma är svårt,den som tycker anant säger jag grattis till o den som inte vill läsa om gnäll från styvmamma,hoppa vidare!

Jag söker konkreta råd och stöd i m in familjesituation,inga påhopp.

Jag har en son i småbarnsåldern med min sambo,han ahr sedan tidigare två barn, de är nu i tonåren, dealen var varannan v.boend, den ena völde senare att bo endast fred-månd v.v. hos oss,till pappans sorg och min lättnad. Barnet är snart 16 år och har adhd, behöver en mkt. strukturerad tillvaro och schema,checklstor,larm för tider etc. Nu har familjesituationen hos mamman ändrats, där finns en äldre tidigare bror, samt två yngre,varav den ena nu fått svår  sjukdom, redan innan detta sorgliga inträffade menade mammam att hon inte orkar med barnet, då barnet behöver struktur i boendet har det ändå bott kvar där, nu har situationen blivit ohållbar och mamma har lämnat över barnet till oss, en vecka för paus, men, nu vill barnet stanna ytterligare en vecka,sedan vet jag inte hur det blir,förmodligen ett himla hattande hit o dit. Det medför en himla massa oro,irritation,bråk,ostruktur etc, och vår son kanhända ha reagerat på nyordningen hemma med att slåss på dagis, om det hade kommit fram ändå är svårt att veta. Pappan själv tycker barnet är skiiitjobbigt,likaså mamman,men,jag,som styvmamma får liksom inte tycka det och ansvaret dumpas över på mig,eftersom pappan jobbar och inte är hemma på jullovet tec, ej heller e.m. o då det är dags o gå till skolan.
    Frustrerad,trött,o slut, vill att min energi främst ska gå till min son.

• Svar på tråden Styvbarn med adhd som vill byta boende hit o dit.
  • Philippa

Nu låter du småsinnig.. om ett barn i den andra familjen blivit svårt sjuk så är det väl SJÄLVKLART att sonens pappa och du ska ställa upp och ha sonen mer????????

• gummisnoddan

Jag förstår att familjen har det jobbigt där,men,det är faktiskt deras familj,inte min. Jag har faktiskt svårt tt förstå varför min sn ska må dåligt också för att bonusbarnens halvsyskon är sjukt, dessutom mår jag dåligt av det och blir en sämre bonusmamma,sambo och mamma som inte orkar. Om vårt barn skulle bli sjukt har inte jag nå´t ex o dumpa tex.hunden el.styvbarnen till,jag får liksom ta det,att hon skaffat 5 barn är väl inte mitt problem och ansvar eller?

• Philippa
    gummisnoddan skrev 2010-12-21 10:39:39 följande:
    Jag förstår att familjen har det jobbigt där,men,det är faktiskt deras familj,inte min. Jag har faktiskt svårt tt förstå varför min sn ska må dåligt också för att bonusbarnens halvsyskon är sjukt, dessutom mår jag dåligt av det och blir en sämre bonusmamma,sambo och mamma som inte orkar. Om vårt barn skulle bli sjukt har inte jag nå´t ex o dumpa tex.hunden el.styvbarnen till,jag får liksom ta det,att hon skaffat 5 barn är väl inte mitt problem och ansvar eller?
    Men pappan ska ta sitt ansvar och du ingår ju i familjen och då får man ta dessa "smällar"...

Vill du inte bry dig kan du alltid välja att separera.......
  • gummisnoddan

Ingen ide o prata med dig mer helt klart, jag bryr mig om alla i min närhet,men,kan inte ta ansvar för min sambos ex val i livet och ta hand om det, det är faktiskt hennes ansvar att ta hand om.

• Philippa
    gummisnoddan skrev 2010-12-21 10:43:09 följande:
    Ingen ide o prata med dig mer helt klart, jag bryr mig om alla i min närhet,men,kan inte ta ansvar för min sambos ex val i livet och ta hand om det, det är faktiskt hennes ansvar att ta hand om.
    Visst, men sonen är PAPPANS ansvar att ta hand om, eller??
  • gummisnoddan

sonen är vårt gemensamma ansvar,honom har vi skaffat gemensamt,men,jag har huvudansvaret,eftersom han har andra barn som kräväer mycket.

• Philippa
    gummisnoddan skrev 2010-12-21 10:46:45 följande:
    sonen är vårt gemensamma ansvar,honom har vi skaffat gemensamt,men,jag har huvudansvaret,eftersom han har andra barn som kräväer mycket.
    Alltså du har så märkliga värderingar så jag kan inte prata mer med dig......

Jag menar pappans son (med ADHD) som du inte vill ha hos dig......

Hoppas bara din sambo tar sitt ansvar med sonen som tydligen varken du eller mamman orkar med.....stackars barn.....
  • SysterJ

Det låter som om att det bästa ni kan göra nu är att försöka skapa en trygg plats för bonussonen hos er då det säkert är turbulent hos mamman när det yngre syskonet är svårt sjukt. 

• gummisnoddan

Det handlar inte om nån son,o,nej,föräldrarna har inte sakffat hjälp,det är jag som får vara arbetsterapeut och göra listor,hålla reda på allt kring henne o hjälpa henne,bup är såklart inkopplat,men,där ges bara mediciner,pappan har påpekat problematiken,men,inget sker,mammn engagerar sig inte nämnväärt,hon har ju de nya barnen,somsagt...ansvaret blir mitt.

• SysterJ

Vill börja med att säga att du FÅR tycka att situationen  är jobbig. 

Mitt råd är att ni sätter upp ett tydligt schema för hur barnet ska bo ett par veckor framöver och att hålla sig till det. Det mår väll säkert barnet bäst av också att veta vart hon ska vara.

• TantMy
    SysterJ skrev 2010-12-21 11:23:31 följande:
    Vill börja med att säga att du FÅR tycka att situationen  är jobbig. 

Mitt råd är att ni sätter upp ett tydligt schema för hur barnet ska bo ett par veckor framöver och att hålla sig till det. Det mår väll säkert barnet bäst av också att veta vart hon ska vara.
    Bra skrivet!
    Glad 
  • Zelina

Ansvaret för den 16-åriga sambons dotter som nu vistats mer hos er ska INTE dumpas över på dig! Det är din sambos barn, och därmed hans ansvar. Om du sen orkar och vill hjälpa till kan du förstås göra det, men jag tycker att ingen kan kräva det.

Varför ska du orka med sambons barn när han själv och mamman inte gör det?

Jag förstår att du vill att din energi först och främst ska räcka till din son, så känner jag också för min dotter. Därmed inte sagt att jag struntar i min mans barn, men ansvaret för dem är till 100 % hans. Skulle min mans barns mamma inte mäkta med att ta hand om något av deras barn skulle jag inte säga nej till att barnet bor mer med oss. Absolut inte. Men min man är den som skulle fortsätta ta ansvaret för sina barn.

För övrigt tycker jag precis som Syster J, det viktigaste för alla inblandade är att ett schema över hur din sambos barn ska bo hos er.

Svar på tråden Styvbarn med adhd som vill byta boende hit o dit.