• Krake

Själv skulle jag inte vilja... Därför ska mitt barn inte behöva....

Jag läser sa ofta denna jämförelse pa FL. "JAG skulle da inte vilja bli utsatt för XX (t ex har det varit: ha en bajsig blöja i 10 minuter istället för att slitas upp ur sängen, ga igenom en SHN-kur, osv) och därför ska inte MITT BARN behöva det heller."

Duh?

Tyck vad ni vill om blöjbyten och SHN, men jag lovar att ni gör massor av saker med/mot era barn som ni aldrig skulle vilja vara med om själva.

Vill ni ha blöjor pa er, t ex?

Vill ni att era mammor ska vara med er in pa toa?

Vill ni käka mosad mat?

Vill ni bada bara en gang i veckan?

Vill ni ga pa dagis?

etc etc. Töntigt? Ja, som fan. Men tydligen är det väldigt selektivt var och när man "ska behandla barnet sasom man själv vill bli behandlad."

Moster, inte monster.
  • Svar på tråden Själv skulle jag inte vilja... Därför ska mitt barn inte behöva....
  • MalinEddie
    allakantralla skrev 2010-12-21 20:04:18 följande:
    Men även på growing peoples hemsida ges rådet av en expert att låta barnet fortsätta dunka huvudet, men att skydda huvudet. Den skriver att det är normalt för barnets utveckling, eller för barnets ålder eller något i den stilen.
    Är det detta du menar?
    www.growingpeople.se/templates/ExpertQuestion.aspx
    De skriver alltså:
    "Mitt råd är alltså att försöka ta dunkandet med ro, ignorera det till en viss gräns och sedan bryta det lugnt och stilla genom att ta upp barnet i famnen utan att banna eller kritisera utan hellre berömma barnet när det blir lugnt. Om dunkandet trots det blir värre eller fortsätter länge tycker jag ni ska be att få en tid hos barnpsykologen på BVC. I ett sådant samtal brukar man tillsammans kunna komma på en bra strategi för hur man ska möta barnet när det dunkar"
    Har du ens läst de råd AW med medhjälpare gav? De sa inget om att ta upp något barn i famnen eller kontakta BVC om dunkandet var kraftigt vilket det var för den pojken det gällde. Inte ens när spjälsängen flyttades 70 cm av dunkandet och pojken fick blåmärken gav man rådet att ta upp pojken!Jag tycker inte alls det går att jämföra.
  • Woodgrove
    Krake skrev 2010-12-21 11:53:32 följande:
    Jag läser sa ofta denna jämförelse pa FL. "JAG skulle da inte vilja bli utsatt för XX (t ex har det varit: ha en bajsig blöja i 10 minuter istället för att slitas upp ur sängen, ga igenom en SHN-kur, osv) och därför ska inte MITT BARN behöva det heller."

Duh?

Tyck vad ni vill om blöjbyten och SHN, men jag lovar att ni gör massor av saker med/mot era barn som ni aldrig skulle vilja vara med om själva.

Vill ni käka mosad mat?

Vill ni ga pa dagis?

etc etc. Töntigt? Ja, som fan. Men tydligen är det väldigt selektivt var och när man "ska behandla barnet sasom man själv vill bli behandlad."
    Ja visst är det töntigt. Alla måste göra saker som man inte vill ibland. Men just några av de sakerna som du skrev går ju att undvika. Min dotter har inte behövt ha blöja, äta mosad mat, gå på dagis, bada bara en gång i veckan Försöker att undvika att utsätta henne för sådant som jag själv inte vill så långt det går. Städa måste jag ju så då får hon helt enkelt hjälpa till. Men gå med bajs i rumpan är inte ett måste, alltså slipper hon. 
  • augustisten

Alltså... jag har arbetat med vuxna med blöja, som ätit mosad (passerad) mat och som bara duschat ett par gånger i veckan eftersom det varit väldigt personalkrävande. Vissa har fått lavemang för att kunna bajsa och haft kateter för att kunna kissa.

inget av det vill jag ska hända mig - men alltihop skulle vara helt godtagbart om omständigheterna krävde det. Om mina kroppsfunktioner inte fungerade. Vad vore alternativet?

Däremot skulle jag inte acceptera - varken som omsorgsgivare eller omsorgstagare - att någon systematiskt får skrika utan att få svar, ligger i sin avföring i timmar eller inte blir bemött med vanlig medmänsklig respekt.

Jag tycker absolut att jag kan jämföra vad jag gör med mitt barn med hur jag själv skulle vilja bli behandlad om jag var i samma hjälplösa tillstånd (eller samma beroendesituation för det äldre barnet).

• vivianne

- hade jag inte kunnat kontrollera min blåsa hade jag velat det.

Vill ni att era mammor med er in pa toa?
    - om jag inte kan torka mig själv efter toalettbesök så, ja tack.

Vill ni käka mosad mat?
    - Om jag inte haft tänder att tugga med så är det väl ett mycket bättre alternativ än välling och näringsdropp eller något....

- Svettas jag inte och inte blir smutsig så behövs det ju inte mer

Vill ni ga pa dagis?
    - kan jag inte ta hand om mig själv får jag ju vara någonstans där jag kan få omvårdnad

-----------------------------------------------

Jag behandlar nog mitt barn ungefär så som jag själv förväntar mig att bli behandlad om jag själv blir gammal och oförmögen att ta hand om mig själv. Omhändertagande men med värdighet.

• sextiotalist

Om jag var tvungen så skulle jag ha det, hellre blöjor som man kan byta vid behov än bajsiga/kissiga kläder

Nej, jag vill vara själv och det ville mitt barn tidigt också, så han fick vara själv

Vill ni käka mosad mat?
    Om alternativet är att svälta ja, en kollega till mig skadade käken svårt i en olycka och den var fixerad i flera veckor, då var det flytande som gällde, han ville det knappast, men vad var alternativet

Gärna, ge mig ett badkar Flört.
    Vi badade vårt barn max en gång i veckan pga torr hud, numera så går vår tonåring frivilligt in i duschen en till två ggr i veckan (förutom duschen efter gympan), oftare bör det inte vara, pga torr hud.

Vill ni ga pa dagis?
    Som någon annan skrev, det är inte alla dagar jag vill gå till jobbet heller (fast jag tycker om det)
    Mitt barn stod vid dörren på morgonen och ropade "dagis, dagis".

När det gäller sömnen.
    När mitt barn var litet ville han sova tätt, tätt mot mig, jag själv vill helst sova helt själv, inte dela säng med någon.

• Rockan

Jag skulle inte ha problem med något av det som står i TS om det behövdes för mitt välmående. Blir jag tillräckligt gammal så räknar jag med att jag kanske kommer behöva både hjälp på toa, blöjor, mosad mat, inte kommer kunna duscha varje dag och får bo på ett hem. No big deal, så länge det görs med respekt!

Men kom med andra exempel så kanske jag ändrar mig

• Mrs Statham
    Nej, inte hela tiden, fast jag kan ju kontrollera min blåsa. Men ibland vore det sjukt praktiskt.

Nje, men kompisarna får gärna vara det på krogen ;) Men jag kan ju å andra sidan göra sådant bestyr själv.

Vill ni käka mosad mat?
    Ja, det skulle knappt bli någon skillnad från idag då iofs..

Jag vill inte bada någon gång, min hud blir så sjukt torr av sådant. Duscha kan jag också bara göra max var tredje dag, en gång iveckan om jag inte smörjer in mig mycket, mycket efteråt.

Vill ni ga pa dagis?
    Ja absolut! Rena himelriket att bara göra kreativa saker hela dagarna utan att ta något som helst vuxet ansvar eller några tråkiga måsten
  • Joje
    Ja, så länge jag inte kunnat kontrollera blåsan eller ändtarmen.. det är väl mer kränkande att låta någon kissa/bajsa ner sig tycker jag!!

Vill ni att era mammor ska vara med er in på toa?
    Ja, om jag behöver hjälp!

Vill ni käka mosad mat?
    Nja, det handlar väl om tycke och smak. Men klarar man inte av bitar i maten så...

Vill ni bada bara en gång i veckan?
    Ibland behövs det inte mer, och om huden blir torr och svider/kliar av bad så varför utsätta för mer obehag än nödvändigt?!

Vill ni gå på dagis?
    Ja, där får man ju göra en massa roliga saker med utbildad personal!!

Ett barn och en vuxen har helt olika behov och behandlas därför olika i vissa avseenden... inget konstigt i det! Det enda som krävs är respekt!!
    Liam 070417 & Linn 080712
  • logg81

-Jag har blöja en vecka varje månad. Visserligen kissar/bajsar jag inte i den men ja... en blöja är det allt.

-Mamma får gärna följa med in på toa om hon vill. Hon har liksom en egen höna så hon skulle nog inte bli chockad av att se min. Hon skulle väl mest bli chockad över att jag satte mej med öppen dörr... eller bjöd in henne...

-Mosad mat IS THA SHIT!!! Potatismos, mosade morötter ja... man kan mosa massor. Testa!

- Jag har eksem. Jag tål inte hårfärg... ändå envisas jag med att färga håret. När de är som värst kan jag inte duscha mer än en gång i veckan. Däremot tvättar jag mej på "de viktiga ställena" varje dag. Men jag kan absolut inte duscha/bada...

-Dagis... GE MEJ!!!! Jag går hellre 10 timmar på dagis och leker hela dagarna än jobbar och sliter.

SHN - Nej tack! Det är en kur för desperata föräldrar som inte fått sovit på 100 år och inte vet hur de ska göra. I mitt tycke är det en absolut sista åtgärd för att få till en bra sömn.

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Newsflash

Ha ha. Roligast är när folk har åsikter om barnmatsburkar för 6-månaders. "Det där skulle jag själv INTE vilja äta!!!!". Hallå, vi pratar om en individ vars älsklingsmat är bröstmjölk. Kräks

• augustisten
    Newsflash skrev 2010-12-22 21:51:56 följande:
    Ha ha. Roligast är när folk har åsikter om barnmatsburkar för 6-månaders. "Det där skulle jag själv INTE vilja äta!!!!". Hallå, vi pratar om en individ vars älsklingsmat är bröstmjölk. Kräks
    Bröstmjölk vet jag inte... men det händer att jag köper barnmatsburkar ibland - som mellanmål åt mig själv Skäms
  • sextiotalist
    Newsflash skrev 2010-12-22 21:51:56 följande:
    Och tala inte om välling....
    Jag har en stark känsla av att mitt barn inte hade uppskattat oxfilé när han var 6 månader, inte heller gravad lax, eller tala inte om sillen till julen.
  • Maria222

Det handlar väl knappast om att gå ner på detaljnivå utan om att behandla sitt barn med den respekt och värdighet man själv vill bli behandlad med.

Att ligga i en bajsblöja säger sig väl självt inte är mysigt, varken för bebisens känsla av välbefinnande eller för dess hud.

Att utsättas för kränkande metoder går ju inte direkt att jämföras med att äta mosad mat heller.

TS känns löjlig och inte speciellt genomtänkt...

pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden Själv skulle jag inte vilja... Därför ska mitt barn inte behöva....