Gravid adoption
Varför får man inte vara gravid och adoptera?
Varför får man inte vara gravid och adoptera?
Jag tror det är för att man anser att det adopterade barnet behöver få "all" uppmärksamhet när det kommer till sin nya familj. Om man då var gravid och fick biobarn ungefär samtidigt som adoptivbarn, skulle man kanske ha svårt att knyta an till barnen på rätt sätt? Det kanske anses orättvist mot adoptivbarnet, det är ju en väldigt speciell situation de redan befinner sig i - och att då komma till sin nya familj och direkt mätas emot / få konkurrera med biobarn....nja?
En del länder har också en regel för hur många barn som får finnas i familjen redan.
En del länder har regel att man måste vara infertil för att få adoptera alls därifrån.
Intressant var gränsen för infertil går? Om man är oförklarligt barnlös sen sex år undrar om det räknas?
med andra ord utdrag på alla misslyckade IVF:er
Efter att ha fått vår a-son så kan jag bara säga att jag blir helt svettig bara jag tänker på om jag skulle varit gravid samtidigt som vi fick vår pojke :-O. Det skulle ju vara samma sak som att vara gravid samtidigt som du föder ditt första barn. De flesta adoptivbarn kräver mer än 100% av dig under sitt första år i den nya familjen.
Jag är full av beundran över dem som adopterat två barn på samma gång.
Det är rätt självklart för mig, precis som många redan skrivit, att det adopterade barnet behöver och förtjänar all uppmärksamhet från föräldrarna. Ser man det ur barnets perspektiv är det lätt att förstå.
Ang. intyg på infertilitet: är det någon som vet om man kan få intyg på svårigheter att få biologiska barn om man kan bli gravid, men har drabbats av upprepade missfall?
Tack för svaren!
Mamma till Astrid: jag tror vi har setts i en annan tråd också. Ja, det är ju helt galet hur läkarna ser på ma/mf. Nu efter vårt fjärde ma, så säger läkarna fortfarande att "du kan ju blir gravid" som att det är något bra. När man bara får ma, så hjälper det ju inte så mycket att man kan bli gravid...
Har ni adopterat två barn? Härligt!
MtA: åhh vad spännade! Kenya är ett av länderna vi funderar på Om du vill får du gärna inboxa mig och berätta lite om hur det var!
Nej, de har inte hittat någon orsak, utan min man och jag är "helt friska". Det finns ingen förklaring till de fyra ma. Tyvärr verkar det ju ofta vara så i Sverige. alltså att utredningen inte ger några svar.