• vilms07

Ska man göra KUB-test eller inte?

Var helt inställd på att göra KUB-test och ev fvp vid dåligt resultat på KUB. Men nu känns det inte alls självklart längre. Vi har ju väntat jätte länge på att bli gravida och jag tycker ju att det är fel att skaffa ett barn om man bara kan tänka sig ett perfekt barn.

Jag oroar mig ganska mkt, tänkte att ett KUB-test kunde lugna, men det förutsätter ju att man får bra siffror också. Det känns på nåt sätt som att man bör bestämma sig för att ta bort ett barn om det visar sig att det har nåt fel innan man gör testet. Har alla vetat vad ni skulle göra?
    Är 28 år (snart 29) och behöver i sånt fall resa till en annan stad och gå privat då det inte görs här. Hur resonerar ni andra? Gör alla detta test eller?
  • Svar på tråden Ska man göra KUB-test eller inte?
  • MansonDust
    Guldklimparna060811 skrev 2011-02-08 08:01:41 följande:
    Varför vill man göra kub om man inte ligger i riskzonen?
    För att saker kan gå fel ändå?
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Blgebo

Jag var 29 när jag väntade dottern, valde att göra fvp direkt, eftersom KUB bara ger en risksiffra, och det skulle inte få mig att känna mig tillräckligt säker. Valde att göra fullständig kromosomanalys, jobbigt att vänta två veckor, men det kändes oerhört bra när svaret kom

• enlitenbitkaka

Vi valde att inte göra KUB.

* Vi visste att vi skulle behålla även om det visade hög risk för downs eller någon annan trisomi.
    * Först ska man oroa sig inför testet, sen inför svaren, sen inför förlossningen...

Nej det var helt enkelt inget för oss.

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • MansonDust
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-18 19:58:10 följande:

* Vi visste att vi skulle behålla även om det visade hög risk för downs eller någon annan trisomi.
    * Först ska man oroa sig inför testet, sen inför svaren, sen inför förlossningen...

Fast svaret får man ju snabbt, inom ett par min. Men förstår din tankeställning.
    Jag är inte orolig efter mina provsvar iaf, det är 1 på 20.000 att min bebis ska ha någon kromosomavvikelse, vilket är ett väldigt bra svar.
  • enlitenbitkaka
    MansonDust skrev 2011-02-18 19:59:57 följande:
    Fast svaret får man ju snabbt, inom ett par min. Men förstår din tankeställning.
    Jag är inte orolig efter mina provsvar iaf, det är 1 på 20.000 att min bebis ska ha någon kromosomavvikelse, vilket är ett väldigt bra svar.
    Jo men det är ju ändå en oro under tiden Jag har haft ett MA tidigare och är orolig nog den här graviditeten över utgången... Men som sagt, oron var inte det avgörande - det var att vi skulle behålla oavsett.
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • vilms07
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-18 19:58:10 följande:

Då var det ju verkligen helt rätt att inte göra det. Om man ändå inte vill ta bort barnet så är ju testet helt meningslöst, bara onödig oro.
    Blgebo skrev 2011-02-18 19:55:02 följande:
    Jag var 29 när jag väntade dottern, valde att göra fvp direkt, eftersom KUB bara ger en risksiffra, och det skulle inte få mig att känna mig tillräckligt säker. Valde att göra fullständig kromosomanalys, jobbigt att vänta två veckor, men det kändes oerhört bra när svaret kom
     hur kommer det sig att ni fick göra fvp när du är så ung? i mitt landsting är det inte något man kan välja att göra, bara om man får dåligt på trippeltestet.
  • Kevin2011
    vilms07 skrev 2011-02-18 21:31:07 följande:
    Då var det ju verkligen helt rätt att inte göra det. Om man ändå inte vill ta bort barnet så är ju testet helt meningslöst, bara onödig oro.
    Jag skulle tycka att det var skönt o veta i förväg om jag skulle föda ett barn med downs. Då kan man förbereda sig mentalt för det.
  • jag25

detta med kubtest, jag bor i england och här blir alla gravida kvinnor erbjudna kubtest.. de som utför kubtesterna måste gå en specialkurs för att alla ska mäta nacken på samma sätt och man måste lämna blodet samma dag som man gör ultraljudet.
     Jag pratade med en av läkarna som utförde detta och frågade just varför man erbjuder varje kvinna o jag sa att min hemstad i Sverige bara erbjöd till de som va över 35. Hon svarade att bara för att man är ung behöver inte det betyda att man inte kan vara gravid med ett sjukt barn, ok att siffrorna blir sämre när man blir äldre men blodprovet har en väldigt stor betydelse.
    Jag fick siffrorna 1:4700, de anser dom vara en lowrisk, jag känner mig inte jättelugn men känner att de som händer , händer

Jag fick vänta en vecka på mina provsvar, så jag undrar , såg nån som skrev att hon hade fått sina provsvar på några minuter?

• Kevin2011
    jag25 skrev 2011-04-14 22:30:58 följande:
    detta med kubtest, jag bor i england och här blir alla gravida kvinnor erbjudna kubtest.. de som utför kubtesterna måste gå en specialkurs för att alla ska mäta nacken på samma sätt och man måste lämna blodet samma dag som man gör ultraljudet.
     Jag pratade med en av läkarna som utförde detta och frågade just varför man erbjuder varje kvinna o jag sa att min hemstad i Sverige bara erbjöd till de som va över 35. Hon svarade att bara för att man är ung behöver inte det betyda att man inte kan vara gravid med ett sjukt barn, ok att siffrorna blir sämre när man blir äldre men blodprovet har en väldigt stor betydelse.
    Jag fick siffrorna 1:4700, de anser dom vara en lowrisk, jag känner mig inte jättelugn men känner att de som händer , händer

Jag fick vänta en vecka på mina provsvar, så jag undrar , såg nån som skrev att hon hade fått sina provsvar på några minuter?
    De är för att man i sverige lämnar blodprovet några dagar innan, så de hinner analyseras tills man gör ultraljudet.
  • vilms07

Jag25: skönt med så bra siffror! Jag gjorde ju inte kub utan trippeltest vilket bara är blodprov så vi fick också veta en knapp vecka efter.
    Dom som gör kub i sverige tar väl ofta blodprovet en vecka innan ultraljudet och då får man svar i samband med ultraljudet, tar ju några dagar för blodprov att analyseras.

• MansonDust
    jag25 skrev 2011-04-14 22:30:58 följande:

Man gör blodprovet på MVC tidigast i v 9, innan KUB.
  • Polarlantis

Vi har just beslutat oss för tester och det var lååånga diskussioner fram till detta. Kan instämma i att sambon inte heller tycker det är så "farligt" om man måste avbryta och jag fick verkligen förklara för honom att för MIG är det redan någon jag KÄNNER där inne!!! Men blodproverna är tagna och sedan test om ca 2 v och så tar vi det därifrån. är INTE lätt att fatta beslut...om något sånt här!

Lycka till oavsett hur ni gör!

• jag25
    Kevin2011 skrev 2011-04-15 07:28:47 följande:
    De är för att man i sverige lämnar blodprovet några dagar innan, så de hinner analyseras tills man gör ultraljudet.
    så konstigt det kan skilja så mycket från land till land för här är det VIKTIGT  att man lämnar blod samma dag som ultraljudet görs
  • Mrs Moneybags
    jag25 skrev 2011-04-15 21:38:07 följande:
    så konstigt det kan skilja så mycket från land till land för här är det VIKTIGT  att man lämnar blod samma dag som ultraljudet görs
    Det beror ju på när ultraljudet görs - i vilken vecka alltså.
    Man kanske gör ultraljudet tidigare eller senare i olika länder.

Jag skulle inte göra KUB-test om jag inte visste vad jag ville göra med svaret... 
  • Chaam

Tycker nog kub-test är bra om man vet vad det är för info man får och redan innan tänkt hur man ska gå vidare om det ev behövs..
    Vad som är bättre tyckte jag var att få göra ett UL vid den tiden för hos mig vid förra grav upptäckte de andra fel vilket ledde till många UL, fostervattenprov och tillslut avbrytande i v17 för att fostret inte skulle överlevt en förlossning ändå... (pga relativt ovanligt kromosmfel ihop med vätskeansamlingar) Hade jag fått vänta till V17 på UL så hade det gått ytterligare längre innan vi varit helt säkra på alla provsvar och det hade gått ännu längre innan man varit tvungen att gå igenom ett avbrytande.. Man hade väl dessutom då talat om för hela världen att man var gravid " för de 12 otäcka veckorna var över" och det hade varit jobbigt att behöva tala om vad som hänt för alla... nu var det bara de närmsta som visste om det...

Svar på tråden Ska man göra KUB-test eller inte?