• Filoso Fisken

Ensamma föräldrar: När började era barn på dagis?

Jag är nyfiken på hur länge det är möjligt med en "medelmåtta-lön" att vara hemma med sitt barn om man är ensamstående? Det ska ju vara realistiskt också.
    Men det vore kul att höra hur ni gjort..

Och juste... Hur räknar man när det gäller föräldrarpenning och sådant? För jag har aldrig riktigt hajjat varför man tar ut lördag-söndag också? Jag antar att det är för att det ger mer pengar att göra så. Men vad blir skillnaden om man väljer bort att ta ut lördag-söndag?

(Ni får gärna berätta i övrigt också om hur det varit att vara ensamma föräldrar, har lite i bakhuvudet att eventuellt, beroende på hur mitt liv ter sig an, bli förälder med donator) 

• Svar på tråden Ensamma föräldrar: När började era barn på dagis?
  • Linastrumpan

Jag är ensam med två barn (donatorbarn). Jag har varit hemma i 1år och 8mån med båda mina barn  men hade kunnat varit hemma i 2år. Anledningen till att de började "tidigare" var att jag är beroende av att få plats på förskolan som ligger alldeles brevid vårat hus då jag börjar jobba redan kl 7 och inte har tid/ork/lust att använda tid på morgonen att ta mig till dagis. De fick båda plats i slutet av augusti när det finns flest platser att tillgå och jag vågade inte chansa på att få en plats i januari.

Jag  tog ut 4dagar/v med den älsta första året och 3dagar/v med den minsta. Efter ettårsdagen har jag fyllt ut med lägstanivådagar så det blir 5dagar/v totalt (4sgi o 1 lägsta) Hur många dagar man behöver ta ut är ju helt baroende på hur mycket pengar man behöver varje månad/hur stor SGI man har.

Livet som ensam förälder är skitjobbigt och samtidigt underbart Jag skulle aldrig vilja ha det ogjort.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • mia maria

Jag är ensamstående med två barn på 6 år resp. 15 månader.
    Lillkillen började på dagis när han var 14 månader, o jag arbetar halvtid nu i början o fyller ut resten med föräldrapenning.
    Efter nyår börjar jag jobba 75%.
    Jag hade också kunnat varit hemma tills han är runt 2 år, men eftersom mitt arbete ser ut som så att jag arbetar årets alla dagar (mitt jobb har "öppet" alla dagar om året dvs!) så har jag sparat över 100 dagar så att jag de kommande åren kan vara föräldraledig under jullov, påsklov, sommarlov osv.
    När man är helt ensammen o barnen inte har möjlighet att vara hemma o lediga med någon annan vuxen (pappan) så känns det ju bra att kunna göra så.

Jag har snålat jättemkt på mina föräldradagar o bara tagit ut 3-4 dagar per vecka. Vilka veckodagar man tar ut är dock oviktigt, det är antalet som räknas!
    Du får ju en viss ersättning per dag, o ju fler dagar du tar ut under en månad desto högre summa får du utbetald.

Jag får även 10% av min lön utbetald när jag är föräldraledig.
    Plus att jag hann spara ihop en rejäl buffert under graviditeten, då jag visste relativt tidigt att jag skulle bli ensamstående.

Håller med ovan; det är jättejobbigt att vara helt ensam - men ack så underbart, skulle inte vilja byta för allt i världen! Ens barn gör ju att det är värt det!

• Lidor

17 månader, då tyckte jag att det började bli rastlöst för mitt barn att vara hemma fast man hittade på en del aktiviter som bla öppna förskolan räckte inte längre utan de var dags att börja med riktiga förskolan och det var perfekt tid. Men yngre tycker jag ej de ska vara. Barnen behöver vara med sin förälder . Man ska absolut inte lämna sitt barn på dagis innan de kan gå det är bara egon som gör så. Då fattar jag inte varför man skaffar barn då de föräldrarna säger att de ej pallar vara hemma med sina barn att de kryper i dem, då kan man vänta med att skaffa barn. Och är man 2 arbetande så ska man kunna ha råd att vara hemma. Jag har varit ensam och levde ok dessa månader på , tog ut 4-5 dagar i veckan i peng då var var mammaledig. Har fortfarande föräldrar dagar kvar men de som ger liten ersättning. Och jag hade då pappadagarna med att dryga ut med som ensamstående.

• Lidor

Barn ska få vara hemma till de är 2 om man har råd.

Svar på tråden Ensamma föräldrar: När började era barn på dagis?