• elims

Hur gör ni som är förskolelärare och inte har fått HP beviljat?

Hur gör ni som är fsk-lärare och inte har fått hp beviljat? När går ni hem innan bf?

Nu har jag inte ansökt om hp än (är i v.27 nu och det är väl i senaste laget att ansöka) men jag tror ändå inte att jag skulle kunna få det.
    Jag jobbar 75% och varken öppnar eller stänger. Arbetar med en 3-årsgrupp och även om det innebär lyft ibland (tex vid påklädning, hämtning av matvagnar osv) så är det ju inga mängder varje dag, de flesta av barnen är ju tex blöjfria, deras handfat & toaletter är sänkta till barnnivå, de klarar att komma upp i matstolarna själva osv.
    Jag har ingen egentlig foglossning att tala om heller, även om det känns rejält till och från vid olika tillfällen.

Inte kan väl jag tänkas få hp beviljat va?!

Så min fråga är som ovan, när har ni tänkt gå hem innan bf om ni inte har hp?!
    (jag har ngra få semesterdagar kvar bara, har bara arbetat i 11 månader och behövde ta det mesta av semestern i somras)

Jag är lite kluven, jag har en 2,5-åring hemma som kräver sitt men samtidigt är det ju bara 75% jag jobbar och fp är ju 80% på det. blir inte mycket kvar sen, även om maken jobbar heltid.

• Svar på tråden Hur gör ni som är förskolelärare och inte har fått HP beviljat?
  • édes80

Jag sökte HP och fick avslag, trots att både jag och min chef "tog i lite extra" då vi beskrev hur tunga lyft och hur många om dagen. Jag pratade med försäkringskassan och fick till svar att förskollärare får inte HP. Jag blev så arg och ledsen för jag hade foglossning som gjorde ont (ändå var det bara början på vad som komma skulle...)De krävde ett sjukintyg vilket gjorde mig ännu argare då jag menade att jag sökte för HP, inte sjukskrivning!

Så, min BM fixade så jag fick komma till en läkare, som sjukskrev mig på 50 %. SÅ SKÖNT! Sedan tog jag 2veckors semester och 1 vecka FL, innan BF.

Sorry, nu svävade jag ut. Har du inte ont (och inte får det heller) och känner att du inte har råd att ta FL så får du ju tyvärr jobba till sent. Tjänstledigt är inget alternativ? Då minskas SGI:n antar jag?

• Finesse

Jag är inte förskolelärare, men om DU inte själv tror att du får det så lär du ju inte få det.. Man får hp för att man inte orkar/klarar av sitt jobb.. för att det är så tungt att varje steg man tar är en utmattning och man är fullkomligt död när man kommer hem.

Sen att man har barn sen tidigare har ju ingenting med hp att göra.. man behöver inte ens ha sina barn på förskolan om man får hp.. det måste man däremot om man är sjukskriven.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • elims
    Finesse skrev 2010-12-22 09:20:46 följande:
    Jag är inte förskolelärare, men om DU inte själv tror att du får det så lär du ju inte få det.. Man får hp för att man inte orkar/klarar av sitt jobb.. för att det är så tungt att varje steg man tar är en utmattning och man är fullkomligt död när man kommer hem.

Sen att man har barn sen tidigare har ju ingenting med hp att göra.. man behöver inte ens ha sina barn på förskolan om man får hp.. det måste man däremot om man är sjukskriven.
    Nej det vet jag såklart

Det är egentligen mer min barnmorska som vid mina tidigare besök har uppmanat mig att söka hp. Hon menade på att det gäller att vara ute i god tid innan (dvs innan man mår sådär dåligt på slutet, om man nu gör det) för att man ska ha en chans att få igenom det i tid.

Jag menade heller inte att jag skulle få hp för att jag har barn hemma. Det var mer ett allmänt konstaterande att jag nog kan tycka att det vore skönt att gå hemma några veckor på slutet (med fp) när man är så stor och otymplig (och kanske har ont!) bla eftersom jag redan har ett litet barn hemma som kräver sitt. det hade inget med hp-ansökan att göra.
  • Finesse
    elims skrev 2010-12-22 22:37:45 följande:
    Nej det vet jag såklart

Det är egentligen mer min barnmorska som vid mina tidigare besök har uppmanat mig att söka hp. Hon menade på att det gäller att vara ute i god tid innan (dvs innan man mår sådär dåligt på slutet, om man nu gör det) för att man ska ha en chans att få igenom det i tid.

Jag menade heller inte att jag skulle få hp för att jag har barn hemma. Det var mer ett allmänt konstaterande att jag nog kan tycka att det vore skönt att gå hemma några veckor på slutet (med fp) när man är så stor och otymplig (och kanske har ont!) bla eftersom jag redan har ett litet barn hemma som kräver sitt. det hade inget med hp-ansökan att göra.
    Söka kan alla göra.. så testa så ser du vad dom säger..

Annars får man ju börja ta av fp dagarna 60 dagar innan om man vill det.. så slipper man jobba ändå
    Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden Hur gör ni som är förskolelärare och inte har fått HP beviljat?