• Anonym (Matt)

Man blir mörkrädd

Vissa föräldrar hade fått IG om det hade funnits betyg i föräldraskap.

Dom skaffar sig barn o sen är allting en surprise,att dom kostar,att dom tar tid,att det är jobbigt,att man inte har egentid.

Man har inte råd att låta barnen vara med på skolresor,få nya kläder,,man har ingen mat hemma,man har inte råd med mediciner.

Skaffa inte barn om ni inte har ordning på livet innan,för om det är jobbigt att få koll innan man får barn så är det nästan omöjligt efteråt.

Ta barn som bara får äta en gång om dagen,dom barn där skolmaten är den enda middagen....det kan väl inte vara en överraskning att barn måste äta????

• Svar på tråden Man blir mörkrädd
  • CallGirl

Eller också är det så att när man skaffar barn så har man ordning på livet?

Tyvärr är livet sällan som man tänkt sig och det kommer hinder såsom arbetslöshet, separation etc.

• Ruggugglan

Jag har svårt att tro att alla vet exakt vad som kommer att ske i livet. För tro det eller ej. En dag kan du ha ett bra liv med god ekonomi, men andra dagen kan du vara arbetslös och tvingas söka bidrag hos soc.

• Anonym (Matt)
    CallGirl skrev 2010-12-21 22:37:24 följande:
    Eller också är det så att när man skaffar barn så har man ordning på livet?

Tyvärr är livet sällan som man tänkt sig och det kommer hinder såsom arbetslöshet, separation etc.
    Ingen ursäkt,att inte låta barnen äta!
  • Anonym

Oj måste de äta mer än så? vaddå de kan väl äta dubbelt till lunch så täcks kvällbehovet också...

Jag svalt, ofrivilligt, under ca 1 år i tonåren. Fick middag (dvs gjorde själv när det FANNS nåt att äta hemma) kanske tre gånger i veckan. SKolsyster trodde jag var bullimiker, för jag åt som en häst till lunch, varje dag, och tyckte allt smakade gudomligt (fast det höll jag tyst om, ville inte verka vara ett freak) men var pinnsmal ändå.

Ja, om det fanns betyg på föräldraskap så skulle många få underkänt.

Önskar att de familjer som inte förmår ta hand om sina barn på ett tillfredställande sätt kunde få handledning, stöd och hjälp. Allihop. Och att de som ändå negligerar sina barn och deras behov blir av med vårdnaden. Men tydligen är det en utopi att tro att vårt trygghetssystem även skulle gälla våra mest utsatta barn.

Vårt trygghetssystem, vår välfärd verkar i och för sig inte gälla någon i dessa tider Kräks

• Anonym (Matt)
    Anonym skrev 2010-12-21 22:43:34 följande:
    Oj måste de äta mer än så? vaddå de kan väl äta dubbelt till lunch så täcks kvällbehovet också...

Jag svalt, ofrivilligt, under ca 1 år i tonåren. Fick middag (dvs gjorde själv när det FANNS nåt att äta hemma) kanske tre gånger i veckan. SKolsyster trodde jag var bullimiker, för jag åt som en häst till lunch, varje dag, och tyckte allt smakade gudomligt (fast det höll jag tyst om, ville inte verka vara ett freak) men var pinnsmal ändå.

Ja, om det fanns betyg på föräldraskap så skulle många få underkänt.

Önskar att de familjer som inte förmår ta hand om sina barn på ett tillfredställande sätt kunde få handledning, stöd och hjälp. Allihop. Och att de som ändå negligerar sina barn och deras behov blir av med vårdnaden. Men tydligen är det en utopi att tro att vårt trygghetssystem även skulle gälla våra mest utsatta barn.

Vårt trygghetssystem, vår välfärd verkar i och för sig inte gälla någon i dessa tider Kräks
  • Anonym (Matt)
    Sandra Michelle skrev 2010-12-21 22:39:34 följande:
    Jag har svårt att tro att alla vet exakt vad som kommer att ske i livet. För tro det eller ej. En dag kan du ha ett bra liv med god ekonomi, men andra dagen kan du vara arbetslös och tvingas söka bidrag hos soc.
    Som sagt,barnen måste få den maten dom behöver för att växa upp utan att få hjärnskador pga näringsbrist....med risk för påhopp nu så undrar jag om vi inte har en del adhd i dom fall där näringsbrister är orsaken!
  • Anonym
    Anonym (Matt) skrev 2010-12-21 23:33:36 följande:
    Som sagt,barnen måste få den maten dom behöver för att växa upp utan att få hjärnskador pga näringsbrist....med risk för påhopp nu så undrar jag om vi inte har en del adhd i dom fall där näringsbrister är orsaken!
    Har aldrig läst någon forskning som säger att man får NPF av näringsbrist.
  • Moderator
    Denna tråd flyttas nu till det allmänna forumet, ni kan därför ej fortsättningsvis använda er av anonymitetsfunktionen / Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Ruggugglan
    Om ett barn inte får tillräckligt med mat, så handlar det inte om att föräldrarna är fattiga. För samhället finns alltid som stöd om det skulle krävas. Det är i sådana fall personer som inte bör ha barn över huvudtaget. Det finns personer med god ekonomi som inte är bra föräldrar.
  • Ruggugglan
    Adhd pga näringsbrist? Skulle vilja se forskningsresultat på det... Måste vara oerhört många barn som lider av näringsbrist då. Tänk dig i fattiga u-länder. Där borde Adhd vara väldigt väldigt vanligt i sådana fall.
  • Afrodisiac
    Anonym (Matt) skrev 2010-12-21 22:41:30 följande:
    Ingen ursäkt,att inte låta barnen äta!
    Men du måste nog vara mer specifik och konkretisera mer exakt vilka det är du talar om och vilken situation, eftersom det du talar om verkar vara en specifik situation du har vittnat/hört talas om.

• thissan

Jag blir snarare mörkrädd att över att det finns så många oödmjuka vuxna människor...

• Pipii

Jag blir också rädd när jag tänker på hur många barn som föds och blir hänvisade till helt otroligt kassa föräldrar!

Svar på tråden Man blir mörkrädd