• Athlete

Värdeväktare och gravid - finns det fler här?

För ett år sedan förlorade jag min heltidstjänst på G4S efter en massa nedskärningar och omstruktureringar i mitt distrikt. Nu är jag behovsanställd men arbetar i princip heltid och får ut ett chema varje månad. Arbetsgivaren leder och fördelar som han vill vilket innebär att jag kan komma att bli inringd vilken tid som helst och inplanerad på vilken rutt och vilken tid på dygnet som helst. Tackar jag nej förlorar jag min rätt till ersättning.

Inte nog med att detta medför en otalig mängd problem i övrigt (t ex att få ihop det med barnpassning, pendling till och från jobbet etc) så är jag nyopererad i min högra hand och kan inte det närmaste året framöver bära något tungt (värdeväskor  väger mellan 15 och 20 kg samt myntbackar ca 25 kg), vrida handen, böja handen eller vinkla handen. Dvs jag är enhänt och därmed invalid. Behovsanställning innebär att man skall vara till arbetsmarknadens förfogande och kan därför inte vara sjukskriven pga handikapp utan får söka jobb som man kan utföra med sitt handikapp. Mitt handikapp är övergående och min arbetsgivare har jag haft i över fyra år, jag ser inte varför jag skulle behöva sluta och söka mig ett nytt jobb under den tiden.

Jag har fått mitt chema för nästa månad, bara rutter jag inte kan köra trots att det finns andra arbetsuppgifter jag kan utföra och det har man tagit hänsyn till förra månaden. Men jag börjar nu få kritik från min gruppledare eftersom han anser att jag belastar mina kollegor och inte kan vara effektiv nog. Han tycker att jag ska gå hem och sjukskriva mig. Jag börjar också känna att golvmomenten kommer att bli problem för mig (vi jobbar nästan mest på knäna hur otroligt det än låter). Det finns en enda rutt jag kan köra och den fick jag inte. Uniformen passar mig inte längre och nu känner jag mig bara till besvär.

Vilka krav kan man ställa som behovare då man inte har rätt att tacka nej?
    Har G4S mammauniformer i pikét?
    Vilka tider är direkt olämpliga vid graviditet? Vi kör ju tolvtimmarspass och ofta kliver man upp fyra på morgonen eller slutar tolv på kvällen. Oerhört mycket övertid och oregelbunda arbetstider. Oftast hinner man inte äta någon lunch, den tar man i mån om tid. Vissa turer kan man inte stanna ens om man behöver gå på toaletten utan kan bli sittande bakom ratten tre till fyra timmar i streck. Sådan är väktarbranschen och detta är ingen överdrift.
    Kan man få en skriftlig rekommendation eller liknande intyg från sin barnmorska?
    Tar arbetsförmedlingen hänsyn till graviditet som förhinder?
    Tar A-kassan hänsyn?

Jag förväntar mig inga svar på alla dessa frågor för de är svåra. Men reflektioner och om möjligt liknande erfarenheter välkomnas varmt.

Sari

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-23 11:14
    Bör väl tillägga det självklara, jag är alltså gravid i tionde veckan.
  • Svar på tråden Värdeväktare och gravid - finns det fler här?
  • Watchbitch

Tror din arbetsgivare kan ge dig nån typ av "jobbförbud" då du inte kan/bör utföra deras uppgifter.. Så blir det typ föräldraledigt. Kolla med ditt fack och försäkringskassa/barnmorska.. (Så funkar det med andra typ "farliga" jobb) Värt att kolla??

• Athlete
    Watchbitch skrev 2010-12-23 21:14:43 följande:
    Tror din arbetsgivare kan ge dig nån typ av "jobbförbud" då du inte kan/bör utföra deras uppgifter.. Så blir det typ föräldraledigt. Kolla med ditt fack och försäkringskassa/barnmorska.. (Så funkar det med andra typ "farliga" jobb) Värt att kolla??
    Absolut värt att kolla. Däremot kan jag inte vara föräldraledig eftersom jag är behovsanställd, utan troligen lyfter jag A-kassa under de resterande graviditetsmånaderna och de dagarna är ju knappast till för det. Har pratat med försäkringskassan och inget jobb med dessa förutsättningar rabblades upp för att få ta del av deras förmåner utan det var sådant som riskt för fysiskt och psykiskt våld (ok värdetransportör tänker många, där finns ju en risk men inte mycket högre än i färdtjänstbranschen), kontakt med kemikalier, smittoämnen etc. Man måste ju få jobba i den mån man kan om bara arbetsgivaren kan tänka sig att anstränga sig en aning. Jag menar, alla gravida ska ju inte behöva gå hemma för att ingenting inte ens uniformen passar dem.
Svar på tråden Värdeväktare och gravid - finns det fler här?