• Gotlandsunge

3år och hysterisk när blöjan ska av.

Hej!

Jag har en dotter som precis fyllt 3år.
    För 2-3 veckor sedan började hon bli hysterisk när vi ska ta av blöjan (för att bara byta).
    Hon blir arg och gör motstånd och vill INTE ta av blöjan fast jag förklarar att vi bara ska byta och sätta på en ny. Detta är ett stort problem inte minst när hon ska bada!

Vi har försökt lite med pott- toalettträning lite försiktigt, men aldrig tvingat henne till något eller tjatat.

Någon som har varit med om samma sak?
    Någon som har något tips på vad det kan bero på?
    Kanske något råd för hur man ska göra?

Med vänlig hälsning
    Anna

• Svar på tråden 3år och hysterisk när blöjan ska av.
  • Nyköping

Hej
    Vi är också mitt uppe i att bli av med blöjan. De är inte lätt. Vår son är ointresserad. Han får gå utan men säger inte till när han är kissnödig utan kissar i kalsongerna. Vad gör man?? Undrar!!

• Issa07

Hej!

Vår dotter var lika dan. Ville absolut inte vara utan blöja när hon var lite drygt 3. Vi försökte på massa sätt men nej. Vi bytte ner oss till lite sämre blöjor som läckte emellan åt för att det inte skulle bli för bekvämt...resultat först gick det bra och hon ville till och med ha trosor ibland, men det hela slutade med att hon fick urinvägsinfektion och vi var tilbaka på ruta ett igen. (detta var i sommras)

Har låtit det var lite under hösten och nu går hon i trosor hela dagarna och har den senaste veckan också sovit i trosor. Hon vägrar dock fortfarande att gå på pottan/toaletten (hon har fått blöja att kissa/bajsa i).
    Har idag tagit bort blöjan helt men det har bara lett till att hon inte kissat sedan igår kväll innan hon la sig. Är livrädd för att hon ska få urinvägsinfektion.....nu blev hon akut kissnödig men hon valde att ha trosorna på sig och ställa sig i duschen i stället. Vet inte vad jag ska göra! men hon kissade iaf...

• barbamor

Låt dem ha blöja om det är problem. När tiden är rätt kommer de börja  potta/toaletten. Jag vet inga vuxna som har blöja! Stressa inte!!!

• cicci85

Min första son va sådär... Om vi va hemma fick han ha på sig blöjan tills den blev så tung så den ramlade ner, men inte ville ha ta av sig den ändå Tvåan är 2,5 nu och har börjat med att han inte vill ta av sig. Men nu tar jag bara av honom blöjan ändå så får han en ny om han vill. Låt lite skojig och glad när hon vägrar av av den... "Nämen, så tokig du är, inte kan du väl ha en kissig blöja på dig, nu tar vi av den" och ta bara bort den...

• Issa07

När jag läste inlägget över kom jag på att min dotter ville hålla en tvättlapp framför snippan när hon låg på skötbordet och jag tog av blöjan annars blev hon tokig.

Tänk vilka ideer de kan få för sig...och vad man glömmer Glad

• tokar86a

Ja det är inte alltid lätt det här. Började de här problemen efter när ni har provat med potträningen?

• Issa07

tokar86a:

Nej, vi var väldigt försiktiga med potträningen och ville mer att hon skulle försöka använda trosor lite mer för hon hade tidigt bra koll på sin blåsa. Vi har haft pottan framme ända sedan hon var bäbis men vid den tiden hade vi inte tvingat henne att sitta på den någon gång (men vi har frågat om hon ville), det gjorde vi senare när vi tyckte att hon borde klara av det...men det var ingen ide. Potton/toaletten är inte hennes vän. Nu har vi lagt ner det. Hon har trosor på sig men får kissa och bajsa i blöjan. Tänker fråga BVC på 4årskontrollen vad de tycker. 

Paniken liksom bara kom när vi skulle byta och vi testade allt möjligt och tillslut nöjde hon sig med tvättlappen och efter en tid behövdes den inte längre. Hon har aldrig gillat att springa naken och bada naken ute på sommaren som de flesta andra småbarn gör heller.

Svar på tråden 3år och hysterisk när blöjan ska av.