38 år, vilket resultat fick du på KUB?
Jag är 38 år och jag fick 1:2342 på trisomi 21.
Vad fick ni som är i samma ålder?
Jag är 38 år och jag fick 1:2342 på trisomi 21.
Vad fick ni som är i samma ålder?
Gör mitt i morgon. Har tagit ledigt från jobbet hela dagen och kommer ligga blixtstilla på sängen hela dagen.
Är också lite orolig att de kommer sticka långt ner. Jag tar fragminsprutor i magen varje dag och det känns ganska obehagligt så vad ska det inte göra med en jättenål då?
Vi har redan sett kotten på UL 3ggr innan men det ska bli kul att se den igen. Men är som du lite rädd att bonda om man behöver avbryta.
Tyvärr gick det åt h*vete redan vid ultraljudet. Man konstaterade att fostret var alldeles för litet, hade stora svullnader runt nacken och vätska i buken. Som läkaren sa; "den kommer nog inte ens överleva de kommande veckorna."
.
Man gjorde moderkaksprov eftersom fostret var så litet. Provet togs för att försöka ta reda på vad som gått snett. Vi har två tidigare missfall och de vill se om det är något som genomgående orsakar detta.
Nu lever vi i ett stort vakum fram tills på tisdag då vi ska på nytt ul och provsvaren bör ha kommit.
Jag kanske låter kall när jag skriver detta men jag är i en sån chock. Jag var helt säker på att allt var ok med barnet men att det kanske skulle gå åt fanders med själva provtagningen.
Det här var vårt 6e ivf-försök. Vi har försökt i fyra år så allt känns förtvivlat just nu.
Är 37 och väntar mitt tredje barn. Ska göra KUB-test på torsdag. Vad är "lägsta" resultat för att man ska rekommenderas gå vidare med fvp?
Tack snälla ni för stöd.
Vi var på återbesök på fosterdiagnostik igår. Provsvaret visade på Downs Syndrom. Dessutom hade fostret nu ännu mer vätska i buken, långsamt hjärta och svullnaden runt nacken hade ökat. Allt detta också pga Downs.
Läkaren stod fast vid att den inte kommer överleva fram till BF utan snarare kommer sluta leva inom de närmaste veckorna.
Väntar nu på inskrivning för avbrytande.
Jag är 39 år och precis gjort KUB. Fick 1:4450 vilket känns väldigt bra med tanke på min ålder.
Lider med er alla som fått dåliga resultat som sen visat sig stämt på FVP.
Kramar till er
Jag är 38 år. Ska lämna blodprov för kub på torsdag nästa vecka och på fredag om exakt 2 veckor ska ul göras.
Jag gjorde KUB när jag väntade förra barnet. Då var jag nyss fyllda 36 år och fick risken 1:67 för Downs syndrom. För mig personligen är inte ds ett hinder, jag ville bara veta risken. Det som däremot avvek var en av de två hormonhalter man mäter i blodet, själva ul visade en nackspalt på 1,1 mm och fint näsben. Risken ökade mao drastiskt pga mitt blodprov. Men denna avvikelse i sig i blodet kunde också tyda på ett annat fel på bebisen, t ex hjärtfel så jag gjorde en organscreening. Då hittade man två vätskefyllda cystor på bebisen; helt normalt att man hittar en men fler än en kan det tyda på DS. Vid denna tidpunkt var jag så långt gången att jag känt fosterrörelser i flera veckor så jag valde såklart att behålla barnet ....inget fvp.
Jag födde sedan en kärnfrisk liten tjej utan några trisomier. Idag är tösen 20 månader.
Jag är lite nervös inför kub den här gången. Denna gång var det inte självklart att göra ett test överhuvudtaget. Men samtidigt vill jag veta risken för att kunna förbereda folk på att ngt kan vara galet. Är även nyfiken på hur många det är då många säger sig känna på sig att det är två.
Jag och min sambo, som är 38 var på UL idag. Fick 174 på KUB-testet.
Hon som gjorde testet sa att allt såg bra ut på UL. Nackspalt som mest 1,5 mm
Hon försökte förklara att den största faktorn som gett utslag var framförallt sambons ålder. Nämnde ingenting om några konstigheter på blodprover.
Jag vet inte riktigt hur vi ska ställa oss nu... men det blir NIPT. Så får vi ta det därifrån. Hon får lämna blodprov för det på måndag.
Min sambo är förkrossad... och jag känner en massa omtumlande känslor. Jag försöker läsa på, och vara tydlig med att detta bara är sannolikhet, som kub arbetar utifrån. NIPT ska ju vara mycket mer pålitligt, särskilt vid låg risk. Så jag hoppas naturligtvis på bra besked från det.
Vi är ju lite äldre förstagångsföräldrar... så vi har orakad om detta. Och är ganska eniga om att vi tänker oss att avbryta vid downs syndrom.
Men det är alltid lättare i teorin.
Jag och min sambo, som är 38 var på UL idag. Fick 174 på KUB-testet.
Hon som gjorde testet sa att allt såg bra ut på UL. Nackspalt som mest 1,5 mm
Hon försökte förklara att den största faktorn som gett utslag var framförallt sambons ålder. Nämnde ingenting om några konstigheter på blodprover.
Jag vet inte riktigt hur vi ska ställa oss nu... men det blir NIPT. Så får vi ta det därifrån. Hon får lämna blodprov för det på måndag.
Min sambo är förkrossad... och jag känner en massa omtumlande känslor. Jag försöker läsa på, och vara tydlig med att detta bara är sannolikhet, som kub arbetar utifrån. NIPT ska ju vara mycket mer pålitligt, särskilt vid låg risk. Så jag hoppas naturligtvis på bra besked från det.
Vi är ju lite äldre förstagångsföräldrar... så vi har orakad om detta. Och är ganska eniga om att vi tänker oss att avbryta vid downs syndrom.
Men det är alltid lättare i teorin.
Tack,
Ja, blev i mycket gammal tråd, men uppenbarligen en tråd där flera har erfarenhet av liknande situation. Så jag uppskattar svar.
Jag har också just nu landat i att de skrämmer upp oss med statistik.
Kanske blir man oproportionerligt skrämd, med tanke på risken uttryckt i procent.
Jag önskar nästan jag tagit kostnaden för NIPT direkt. Eller gått in med inställningen att pga ålder är risken stor vi får "hög risk" på KUB.
Och att man bara siktat in sig på NIPT isåfall.
Nu blir det blodprov idag... Sen 10 arbetsdagars väntan..!
Bara försöka hålla sig lugn och sansad.