• annacec

Ensam förälder - hur gör man rent praktiskt?

Jag är gravid i 7:e månaden och inte ihop med pappan. Vi har god kontakt och han vill vara aktiv som pappa, men vi har i dagsläget inte en relation. Detta är mitt första barn och det känns som en djungel med försäkringskassan, pengar och intyg.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig med vad jag bör göra och tänka på för att hantera detta på ett bra sätt? Vore evigt tacksam!

Måste vi ha faderskapsintyg? När fixar man detta och var fixar man det?
    Ur min synvinkel, vad är bäst ensam eller delad vårdnad? Vad är skillnaden?
    Påverkar ensam eller delad vårdnad barnbidraget? Vem får det?
    Hur är det med hans skyldighet att betala underhåll? Varierar det beroende på ensam eller delad vårdnad? Behöver jag anmäla något särskilt till försäkringskassan?
    Får man något extra bidrag om man är ensamstående? Hur vet pappan att han ska betala underhåll? Brukar männen betala det lagstadgade underhållet eller brukar de lägga till lite extra? Är det något mer jag måste tänka på?

Jag antar att hur mycket tid pappan spenderar med bebisen, är valfritt och oberoende av om man har ensam eller delad vårdnad. Han säger ingenting om det i dagsläget, mer att han känner han vill umgås med barnet när det är äldrre. Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Ensam förälder - hur gör man rent praktiskt?
  • hon mot strömmen

Faderskapet skrivet ni på hos socialförvaltningen, där du och skriver på om du vill ha egen eller gemensam vårdnad. (inte samma som boende)

Har ni gemensam vårdnad ska ni bestämma tillsammans allt som rör barnet. Vid egen kan du göra i princip vad du vill utan hans godkännande.

Barnbidraget kommer till dig automatiskt om ni inte säger till Fk om annat.

Underhållet är 1273/barn, det kan gå via Fk om det inte funkar mellan er. Du får pengar av FK och FK skickar en räkning varje månad till pappan på hans belopp.

En del betalar högre underhåll frivilligt medans andra har bilivt dömda i tingsrätten till ett högre belopp.

• annacec

Tack!

Bara så jag är helt med. Får jag som mamma barnbidraget och underhåll från pappan, även om jag fyller i delad vårdnad?

• hon mot strömmen

Ja du får barnbidrag automatiskt och underhållet måste du ansöka om. Det som bestämmer underhållet är barnets boende. Dvs där barnet har sin huvudsakliga dygnsvila.

Svar på tråden Ensam förälder - hur gör man rent praktiskt?