• Spexig

Alltid ok att sova på magen om bebisen KAN vända sig själv?

Vår tjej är 5 mån o kan med lätthet vända sig på mage när hon är vaken (och ibland tillbaka till rygg). När hon sover för natten ligger hon på sidan intill mig i vår säng o ammas o sover så.

Nu försöker jag lära henne att somna i egen säng o hon verkar somna lättare o sova bättre de gånger jag testat att lägga henne på magen när jag söver henne (med amning, jag ligger i sängen med henne o rullar sen bort).

De brukar ju säga att när barnet själv vänder sig till mage i sömnen kan man lugnt låta dem fortsätta med det, men här är det ju jag som lägger henne så (Om hon själv rullar över på mage i sömnen vaknar hon o skriker). Är det ändå okej eller bör vi köra vidare med rygg/sida? 

• Svar på tråden Alltid ok att sova på magen om bebisen KAN vända sig själv?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min rekommendation är att du fortsätter lägga henne på mage när hon skall sova. Flertal studier tyder på att ryggläge minskar risken för Plötslig spädbarnsdöd (PSD). 

De flesta fall av PSD sker dock före sex månaders ålder. Så när din dotter även vänder sig obehindrat mellan mage och rygg under natten (vilket hon förmodligen snart gör), så kan du låta henne sova vidare. Därmed inte sagt att du skall ställa klockan och kolla om hon sover på mage fram tills dess Flört

MVH Christine

Svar på tråden Alltid ok att sova på magen om bebisen KAN vända sig själv?