• BaraCarolina

öka mjölkproduktionen

Hej!

Jag har inte riktig fattat hur det funkar, men kan man öka sin mjölkprodukton i brösten??

Jag har innan kunnat amma typ 2 ggr per dag ( har bara mjölk i ena bröstet) Men nu kommer det knapt något.
    Jag har pumpat innan men under julen ammat. Kan det vara därför (har ersättning de andra måltiderna)
    Kan jag öka min produkton genom att pumpa typ varanan timme? Just nu när jag pumpar kommer det bara 3 4 strålar sen är det liksom slut får vänta en stund och sen kommer kanske 2 st inte mer....

Har hört att det kan bara försvinna dvs mjölken då

• Svar på tråden öka mjölkproduktionen
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det finns olika sätt man kan stimulera bröstmjölkproduktionen på. Dels så bör man se till att man äter och dricker ordentligt, får tillräckligt med sömn och rör på sig lagom (fysisk aktivitet). Dels kan det under en period vara aktuellt att amma/pumpa intensivt. Hur ofta kan vara individuellt, men var annan timme kan vara aktuellt. En del behöver också/eller få medicins hjälp att stimulera tömning av bröstkörtlarna, då krävs eventuellt konsultation av VC (distriktssköterska eller läkare).

Min erfarenhet är dock att om/hur mycket man kan öka sin produktion är väldigt individuellt. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med din BVC-sköterska för att göra upp en plan hur du eventuellt kan gå tillväga. 

MVH Christine

Svar på tråden öka mjölkproduktionen