• Aprilbarn1

Jag gillar inte omskärelse!!

Jag kan inte förstå hur man kan göra sådana övergrepp på små oskyldiga barn! Spelar ingen roll att det är ett påbud inom islam och judendomen! Jag tycker bara att det är så FEL!

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 23:21
    Vill inte ha svar som säger att det finns andra trådar med samma ämne! Stör ni er så mycket på det så behöver ni inte ens titta i tråden..?

• Svar på tråden Jag gillar inte omskärelse!!
  • Sharleene
    PerG skrev 2011-01-21 23:07:53 följande:
    Kastar en liten strandtoffel... ;)..: Det jag vänder mig mot är inte huruvida det gör ont eller är obehagligt för barnet utan att man utan medicinsk orsak stympar en del av kroppen...

I all välmening kan man även tatuera in "Black Army" på en nyfödd bebis om man är AIK:are precis som Viceguy säger, men vad händer om han gillar Färjestad när han blir vuxen? Sure.. om 99% av alla bebisar som är barn till AIK:are sen också blir AIK:are så kanske man kan argumentera för att det inte är något fel i det... men de stackars 1% som inte ville det?..

Därför är det bättre att man inte omskär barn, utan väntar tills de själva (av egen vilja, religiös indoktrinering, kulturella skäl eller whatever) gör det istället!
    Ursäkta sena svaret.
    Jag förstår vad du menar och respekterar din åsikt helt och hållet, jag kan till viss del även hålla med dig.
    Saken är ju den att föds man av judiska föräldrar är man jude oavsett, det är inte bara en religiös sak utan man tillhör även en folkgrupp. Så även om man sedan inte skulle ha en judisk religiös tro så är man endå jude. Och tanken vid omskärelse är ju inte bara själva religionen utan bandet mellan det judiska folket och gud. Så man omskär ju inte enbart av helt religiösa orsaker utan även för bandet mellan människan och gud.
    Svårt att förklara, men det är endå en ganska stor skillnad från att tatuera in aik på armen, barnen föds ju inte in till en specifik folkgrupp utan föds ju in då i föräldrarnas intresse där man även ska märka barnet för livet genom ett intresse så att säga.

Sedan tror jag det kan vara lite olika bland judar också, alla omskär inte sina söner på 8e levnadsdagen.
    Jag har en 4.5 åring hemma och han är inte omskuren. Visst jag är troende och praktiserar lite, men att leva som judinna och hålla allt är inte lätt i sverige. Jag tror muslimer har det lite lättare faktiskt.
    Och då tog jag beslutet att oavsett omskuren eller ej så är han i varje fall jude, men då jag inte är helt aktiv annars då känns det konstigt att börja uppta vissa saker men inte annat. Så när mina barn blir äldre får de ta det beslutet själv, ja jag skulle bli glad om de valde att omskära sig av stolthet för vem de äär, men vill de inte så är det ingen fara. Valet är deras så att säga
    ♥♥♥ my-luxurysoap.blogspot.com/ ♥♥♥
  • ViceGuy
    Sharleene skrev 2011-01-22 23:59:03 följande:
    Så man omskär ju inte enbart av helt religiösa orsaker utan även för bandet mellan människan och gud.
    Hur kan du inte själv se den totala motsägelsen i den där meningen?

Poängen är att man ska ha rätt till sin egen kropp oavsett om ens föräldrar råkar vara av den judiska eller muslimska tron. Det finns absolut ingenting som kan rättfärdiga diverse oåterkalliga ingrepp på ett oskyldigt barns kropp utöver medicinska skäl.

Tänk om man råkar vilja ha kvar sin förhud? Man kanske inte alls vill ha med judendom eller omskärning att göra när man blir äldre. Varför påtvinga någon ett onödigt ingrepp istället för att låta människor få bestämma över sig själva?

Den absolut enda anledningen till att föräldrar omskär sina barn är av självgoda, egoistiska skäl.
    solens skrev 2011-01-21 23:24:00 följande:
    Många människor gör massor med dumheter, De kastar skulden på Gud.
    Precis som att gud får cred när människor gör goda saker :)
    There are more stars in the universe, then there are grains of sands in all of the beaches in the whole world.
  • Sharleene
    ViceGuy skrev 2011-01-23 18:46:41 följande:
    Hur kan du inte själv se den totala motsägelsen i den där meningen?

Poängen är att man ska ha rätt till sin egen kropp oavsett om ens föräldrar råkar vara av den judiska eller muslimska tron. Det finns absolut ingenting som kan rättfärdiga diverse oåterkalliga ingrepp på ett oskyldigt barns kropp utöver medicinska skäl.

Tänk om man råkar vilja ha kvar sin förhud? Man kanske inte alls vill ha med judendom eller omskärning att göra när man blir äldre. Varför påtvinga någon ett onödigt ingrepp istället för att låta människor få bestämma över sig själva?

Den absolut enda anledningen till att föräldrar omskär sina barn är av självgoda, egoistiska skäl.
    solens skrev 2011-01-21 23:24:00 följande:
    Många människor gör massor med dumheter, De kastar skulden på Gud.
    Precis som att gud får cred när människor gör goda saker :)
    men skillnaden mellan judar och andra religiösa är att vi även är en "folkgrupp", även om du inte är religiös eller ens tror på judendomen så är du ENDÅ jude, du kan aldrig välja bort det. Lika lite som en människa från afrika kan neka till att denne är afrikan.
    Och de flesta judar vill omskära sina söner, precis som vi gjort sedan det hela skapades.
    Och jag har aldrig hört talats om några judiska män som sörjer sin förhud, snarare tvärt om de är stolta över vilka de är och beviset för samhörigheten mellan gud och folket.
  • ViceGuy
    Sharleene skrev 2011-01-23 18:52:33 följande:
    men skillnaden mellan judar och andra religiösa är att vi även är en "folkgrupp", även om du inte är religiös eller ens tror på judendomen så är du ENDÅ jude, du kan aldrig välja bort det. Lika lite som en människa från afrika kan neka till att denne är afrikan.
    Hm okej, så det du säger är att om man råkar födas in i en särskild "folkgrupp" så ska man ha mer/mindre rättigheter än andra medborgare i Sverige? Låter lite som 40-tals mentalitet i Tyskland, men aja...
    Och de flesta judar vill omskära sina söner, precis som vi gjort sedan det hela skapades.
    Det här handlar fortfarande inte om vad DU vill, det är precis vad jag försöker säga. Det är av helt egoistiska skäl ni snippar förhuden på era barn och du bevisar det hela tiden genom att tala om vad föräldrarna vill, snarare än att se till vad barnet själv vill i framtiden.

Dessutom fanns inte judar för 14 miljarder år sedan. Judar kom in i bilden när universum redan funnits 99,99999% av den tid som det funnits idag. Judendom, och människan i övrigt, är alltså  EXTREMT ung om man ser till universums totala ålder.
    Och jag har aldrig hört talats om några judiska män som sörjer sin förhud, snarare tvärt om de är stolta över vilka de är och beviset för samhörigheten mellan gud och folket.
    Alla tror inte på gud, och man kan inte tvinga någon till det. Vissa judar växer upp och blir ateister t.ex.

Och nej det finns inte direkt någon poäng att sörja över sin stulna förhud då den aldrig någonsin kan återställas.
    Det betyder dock verkligen inte att vissa personer hellre hade haft sin förhud kvar och senare i livet valt själv vad han vill göra.

Jag gissar på att du tycker det skulle vara heeelt okej om vissa föräldrar knipsar örsnibbarna av sina barn av religiösa skäl?
    There are more stars in the universe, then there are grains of sands in all of the beaches in the whole world.
  • Sharleene

"Hm okej, så det du säger är att om man råkar födas in i en särskild "folkgrupp" så ska man ha mer/mindre rättigheter än andra medborgare i Sverige? Låter lite som 40-tals mentalitet i Tyskland, men aja..."

Att födas som jude är samma sak som att födas in i någon annan folkgrupp, eller är det bara det svenska samhället med medborgare som har exemplariska rättigheter, och då måste man dela det synsättet för annars har ens folkgrupp mindre rättigheter?

"Det här handlar fortfarande inte om vad DU vill, det är precis vad jag försöker säga. Det är av helt egoistiska skäl ni snippar förhuden på era barn och du bevisar det hela tiden genom att tala om vad föräldrarna vill, snarare än att se till vad barnet själv vill i framtiden.

Dessutom fanns inte judar för 14 miljarder år sedan. Judar kom in i bilden när universum redan funnits 99,99999% av den tid som det funnits idag. Judendom, och människan i övrigt, är alltså  EXTREMT ung om man ser till universums totala ålder."

Varje förälder har huvudansvaret för sina barn, likaså deras omvårdnad, det är föräldrarna som tar besluten över barnen fram tills att de blir myndiga. En del omskär sina söner, en del tar hål i öronen på sina barn, andra vägrar vacinera sina barn etc.
    Om det är något man får aceptera vare sig man vill det eller inte så gör varje förälder det de anser vara rätt för Deras barn. Så länge det inte är form av varnvård, misshandel etc.
    Dessutom talar jag från när människan kom, inte från dinosauriernas tid. Judendomen är den äldsta religionen.

"Alla tror inte på gud, och man kan inte tvinga någon till det. Vissa judar växer upp och blir ateister t.ex.

Och nej det finns inte direkt någon poäng att sörja över sin stulna förhud då den aldrig någonsin kan återställas.
    Det betyder dock verkligen inte att vissa personer hellre hade haft sin förhud kvar och senare i livet valt själv vad han vill göra.

Jag gissar på att du tycker det skulle vara heeelt okej om vissa föräldrar knipsar örsnibbarna av sina barn av religiösa skäl?"

Fanns det någon religion som nu propsade på detta och det var oehört viktigt, dvs ett påbud så skulle jag inte säga så mycket.
    Tror inte föräldrar gör saker för att plåga sina barn, men tyvärr målar ju många fan på väggen långt innan de ens vet hur ingrepp etc går till.

• genxpert

Manlig omskärelse är naturligt och väldigt vanligt, i dagsläget beräknas mellan 30-40% av Jordens män vara omskurna. Det simpla ingreppet är mindre smärtsamt än ett nålstick för blodprovstagning, och har en rad positiva fördelar: lättare att hålla hygien, risken att få problem med trång förhud är uppenbarligen 0, minskad sjukdoms och cancer risk etc. Att förbjuda omskärelse är inget annat än ett försök att slopa Sveriges religionsfrihet. Om omskärelse skulle förbjudas borde man självfallet också förbjuda det kristna dopet, de psykiska besvär som kan uppstå till följd får inte underskattas. Jag hade varit otroligt glad om jag blev omskuren under mitt första levnadsår, men får alltså nu genomgå en svårare och smärtsammare process.                   

• mamzer
    ViceGuy skrev 2011-01-23 19:08:13 följande:
    Hm okej, så det du säger är att om man råkar födas in i en särskild "folkgrupp" så ska man ha mer/mindre rättigheter än andra medborgare i Sverige? Låter lite som 40-tals mentalitet i Tyskland, men aja...
    Jag tror att det Sharleene säger är att för en jude så handlar omskärelse inte enbart om religion. Vi är även ett folk, och som folk har vi den sedvänjan att vi omskär våra söner. Vissa judar gör det av religiösa skäl, vissa judar gör det av tradition, vissa judar gör det för att det anses normalt (på vissa platser är omskärelse norm på samma sätt som det är norm i det kristna/sekulära Sverige att inte omskäras), vissa judar - även om det är en liten minoritet - väljer att inte omskära sina söner.

Det handlar inte om att ha mer eller mindre rättigheter än vad någon annan grupp har. I Sverige är det de facto lagligt att omskära barn. Den rättigheten har alla, oavsett om man är jude, muslim, kristen, eller vad det nu är. Däremot motiveras ingreppet på olika sätt. Men i termer av vilka rättigheter svenska medborgare har så är inte judarna unika, och jag tycker din koppling till Nazityskland är i något dålig smak.
    .
    Alla tror inte på gud, och man kan inte tvinga någon till det. Vissa judar växer upp och blir ateister t.ex.
    Ateister eller inte så är de fortfarande judar. Är man född till jude så väljer man inte sin judiska identitet, lika lite som man väljer sin födelseplats.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Louvre
    ViceGuy skrev 2011-01-15 22:23:59 följande:
    Det är ett ypperligt bra exempel på en sjuk företeelse som enbart accepteras pga de religiösa rötter denna praktik har.

För mig är det precis samma sak som att AIKaren lasse tatuerar in "black army" på sin nyfödde och försvarar det med att barnet fötts in i hejarklacken.
    Haha, håller med...
    Prinsessmor <3
  • Här och nu
    mamzer skrev 2010-12-28 15:23:18 följande:
    Ja, det stämmer att det är olika i olika landsting. Vad gäller vård för komplikationer så vårdas man ju för komplikationer även i samband med t. ex. piercingar och andra icke-medicinskt motiverade ingrepp.
    Skillnaden är att barn inte piercar sig. Ska va håltagning i öronen då,som också är fel,men som kan läka ihop i de flesta fall.
  • Här och nu
    Sharleene skrev 2011-01-22 23:59:03 följande:
    Ursäkta sena svaret.
    Jag förstår vad du menar och respekterar din åsikt helt och hållet, jag kan till viss del även hålla med dig.
    Saken är ju den att föds man av judiska föräldrar är man jude oavsett, det är inte bara en religiös sak utan man tillhör även en folkgrupp. Så även om man sedan inte skulle ha en judisk religiös tro så är man endå jude. Och tanken vid omskärelse är ju inte bara själva religionen utan bandet mellan det judiska folket och gud. Så man omskär ju inte enbart av helt religiösa orsaker utan även för bandet mellan människan och gud.
    Svårt att förklara, men det är endå en ganska stor skillnad från att tatuera in aik på armen, barnen föds ju inte in till en specifik folkgrupp utan föds ju in då i föräldrarnas intresse där man även ska märka barnet för livet genom ett intresse så att säga.

Sedan tror jag det kan vara lite olika bland judar också, alla omskär inte sina söner på 8e levnadsdagen.
    Jag har en 4.5 åring hemma och han är inte omskuren. Visst jag är troende och praktiserar lite, men att leva som judinna och hålla allt är inte lätt i sverige. Jag tror muslimer har det lite lättare faktiskt.
    Och då tog jag beslutet att oavsett omskuren eller ej så är han i varje fall jude, men då jag inte är helt aktiv annars då känns det konstigt att börja uppta vissa saker men inte annat. Så när mina barn blir äldre får de ta det beslutet själv, ja jag skulle bli glad om de valde att omskära sig av stolthet för vem de äär, men vill de inte så är det ingen fara. Valet är deras så att säga
    Man kan visa vem man är utan att skära sig. Annars är det brist på fantasi.
  • mamzer
    Här och nu skrev 2011-02-24 14:47:00 följande:
    Skillnaden är att barn inte piercar sig. Ska va håltagning i öronen då,som också är fel,men som kan läka ihop i de flesta fall.
    Visst, men du citerar ett inlägg jag gjorde som svar på frågan om vi skattefinansierar vård vid komplikationer av icke medicinskt motiverade ingrepp, och det gör vi. Det är en sak. En annan sak är om icke medicinskt motiverade ingrepp ska utföras på barn.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
Svar på tråden Jag gillar inte omskärelse!!