Sharleene skrev 2011-01-23 18:52:33 följande:
men skillnaden mellan judar och andra religiösa är att vi även är en "folkgrupp", även om du inte är religiös eller ens tror på judendomen så är du ENDÅ jude, du kan aldrig välja bort det. Lika lite som en människa från afrika kan neka till att denne är afrikan.
Hm okej, så det du säger är att om man råkar födas in i en särskild "folkgrupp" så ska man ha mer/mindre rättigheter än andra medborgare i Sverige? Låter lite som 40-tals mentalitet i Tyskland, men aja...
Och de flesta judar vill omskära sina söner, precis som vi gjort sedan det hela skapades.
Det här handlar fortfarande inte om vad DU vill, det är precis vad jag försöker säga. Det är av helt egoistiska skäl ni snippar förhuden på era barn och du bevisar det hela tiden genom att tala om vad föräldrarna vill, snarare än att se till vad barnet själv vill i framtiden.
Dessutom fanns inte judar för 14 miljarder år sedan. Judar kom in i bilden när universum redan funnits 99,99999% av den tid som det funnits idag. Judendom, och människan i övrigt, är alltså EXTREMT ung om man ser till universums totala ålder.
Och jag har aldrig hört talats om några judiska män som sörjer sin förhud, snarare tvärt om de är stolta över vilka de är och beviset för samhörigheten mellan gud och folket.
Alla tror inte på gud, och man kan inte tvinga någon till det. Vissa judar växer upp och blir ateister t.ex.
Och nej det finns inte direkt någon poäng att sörja över sin stulna förhud då den aldrig någonsin kan återställas.
Det betyder dock verkligen inte att vissa personer hellre hade haft sin förhud kvar och senare i livet valt själv vad han vill göra.
Jag gissar på att du tycker det skulle vara heeelt okej om vissa föräldrar knipsar örsnibbarna av sina barn av religiösa skäl?