• Anonym (Undrande)

Resa till usa

Hej, vi hade tänkt att åka till usa med våran nyfödda, när kan man tidigast åka? Läst om folk som åkt till thailand med 2 veckors bebisar och andra som flugit till usa med 1 mån bebisar. Vi tänkte vara borta i 6 mån pga att mannen fått tillfälligt arbete. Vårt barn kommer att kunna få vacciantion i usa genom försäkring.

Mvh

• Svar på tråden Resa till usa
  • BVC Sköterskan

Hej!

Normalt rekommenderar man att resa med barn först efter de fått sina två första vaccinationer, ungefär när de är sex månader. Ofta finns det dock skäl till att familjer reser tidigare (vilket händer relativt ofta). Då tycker jag att man i samråd med BVC-läkaren går igenom vad man bör tänka på och hur vaccinationerna bör läggas upp.
    I de flesta länder vaccinerar man annorlunda än i här. Det kan därför vara bra att vara väl förberedd och insatt i hur det ser ut i förhållande till Sverige, speciellt med tanke på att ni "bara" skall vara borta ett halvår. 

Be er BVC-sköterska ordna så att ni får träffa läkaren innan ni planerar att åka. Ha gärna god framförhållning, läkartider kan behöva bokas långt i förväg (tyvärr).

Hoppas ni får en bra tid i USA!

MVH Christine

• missgambia

Åh tack för ditt svar, har nu en annan fråga: Om jag skulel vilja åka dit ca v 30-31 tror du det går, för isåfall skulle jag kunna föda där? Det går isåfall på mannens försäkring har vi fått veta.

Mvh 

• BVC Sköterskan

Hej!

Det enda jag känner till är att olika flygbolag kan ha olika regler, kolla deras hemsidor. Eventuellt kan du behöva ett läkarintyg, vilket du förmodligen kan få via din MVC.

Lycka till! / Christine 

Svar på tråden Resa till usa