villsågärna38 skrev 2010-12-30 09:12:25 följande:
Tack för att du delade med dig! Tror säkert att det kan finnas många likheter med andra östländer även om Ukraina inte är ett land som man kan adoptera ifrån längre. Vad hade ni för ålder på ert medgivande? 15 månader är ju ungt, har också förstått att det är vanligast att man får barn i 2-3 års åldern som lägst idag i från de flesta östländer. Jag skulle gissa att vi kommer att landa på ett medgivande 0-3 år, det är nog det lägsta vi kan få eftersom jag fyller 40 till våren, kanske ungefär i samma veva som vår utredning blir klar. Maken är fem år yngre men ja, min ålder blir nog avgörande tyvärr även om jag inte känner mig en dag äldre än min man

När vi adopterade fick man fortfarande åldersbestämda medgivanden. Det lägsta som gick om man ville skicka till Ukraina var "ej fyllt två år", så det tjatade vi oss till. Vår utredare ville egentligen ge oss "ej fyllt 1,5". Hon tyckte att vi var så unga att hon "unnade oss ett litet barn. Till slut fick vi henne att förstå att hon riskerade att istället låta oss förbli barnlösa om vi inte fick "ej fyllt två". Det enda alternativ vi hade till Ukraina var Etiopien och där var det stopp för nya ansökningar på obestämd tid.
Strax efter att vi skickat vår ansökan höjde Ukraina sin medgivandegräns och började kräva minst "ej fyllt 2,5", så vi var beredda på att få ett barn i den åldern och be om ett höjt medgivande, men så dök vår dotter upp i en pärm med barn som andra tackat nej till (I Ukraina sitter man med på adoptionsmyndigheten medan de försöker hitta ett barn åt en). Hon är född med en njure och hjärtfel, så ingen hade vågat ta emot henne. Lång näsa till dem som tackade nej, säger vi! En njure spelar väldigt liten roll. Om hon inte råkar ut för en skada på sin njure så kommer hon aldrig att märka något av det. Hjärtfelet var ett blåsljud och hade redan börjat växa bort när vi fick henne. Idag är det så gott som helt borta. Sannolikt var det pga dessa skavanker som hon inte fått familj inom landet.