Någon här som bor i Thailand med sina barn?
Någon här som bor i Thailand och har sina barn på en svensk eller internationell skola?
Ancilla
Någon här som bor i Thailand och har sina barn på en svensk eller internationell skola?
Ancilla
Inte än men vi ska åker dit i 6 månader med våra barn till Koh Lanta i höst där de ska gå på Svenska Skolan
/ Jennie
Hejsan!
Skall ni jobba på något sätt eller bara ha semester?
Visst är det ganska dyrt att ha brnen på skolan?
Får ni ta med skolpengen från kommunen hemma?
Får ni har kvar förskoleplatsen fast ni är borta i6 månader eller är barnen över 6 år och går i skolan?
Ja nu blev det mycket frågor för jag undrar hur det fungerar.
Ancilla
Hej igen!
Vi ska studera på distans båda två. Jag har läst på distans i 3 år nu så jag fortsätter bara läsa och min man kommer att läsa kurser som han kan ha nytta av i sitt jobb. Jag kommer att plugga heltid och min man halvtid så han får en del semester också...
Ja det är ganska dyrt. Våra barn är 2 och 6 år så vår yngsta ska gå på dagis och äldsta i förskoleklass och det kostade lite drygt 40 000kr för hela perioden och vår kommun tillåter inte att man får ta med sig skolpengen så det var lite synd. Däremot får vi vårdnadsbidrag för vår yngsta dotter så det är i alla fall 18 000kr.
Vi kunde ha behållt dagisplatsen men då betalat 1260kr i månaden för den plus att vi inte hade fått vårdnadsbidraget så vi tjänar 4260kr i månaden på att säga upp platsen. Vi hoppas ju givetvis att vår dotter kommer till samma dagis när vi kommer tillbaka men det kan vi ju inte veta. Vi fick lämna in en ansökan om dagisplats på en gång så att de vet redan nu. Men hon är så liten och brukar vänja sig vid nya människor lätt så jag tror det kommer gå bra även om.
Har ni funderat på att åka? Var och när i så fall?
Jennie
Ja vi har funderat på att åka men det har inte kommit länge. VI har i och för sig sökt ett jobb men tror det är en promilles chans att vi får det. Min man har bott 17 år i Thailand och kan språket och kulturen så det är ett enormt plus. Vå får se hur det blir. Lycka till med studierna och resan.
Ancilla