samma som föräldrarna eller barnen själv säger - vi känner två Carl, en kallas alltid för Kalle, en för Carl - givetvis ändrar jag inte det!
SajSajFT skrev 2010-12-30 17:18:12 följande:
Jag säger alltid, och har alltid gjort, det namn som de heter eller presenterar sig som.
Även i grundskolan när jag hade några kompisar som hette Daniel, Benjamin, Fredrik . Alla kallade dem Danne, Benny och Fredde. T.o.m föräldrarna.
De var mina kompisar men jag kallade dem alltid vid deras riktiga namn. Fick ofta höra från killarna samt andra kompisar att det lät konstigt när jag sa hela namnet och inte smeknamnet som de var vana vid ^^ Själv tyckte jag det lät bäst och jag kallade dem alltid vid namn trots att jag nog måste ha varit den enda som gjorde det =) Men skulle dem sagt att jag inte fick säga det så skulle jag kallat dem deras smeknamn och samma sak om jag träffar din Theodor kommer jag kalla honom just Theodor tills han ber mig att säga något annat

Namn är inte till för att ändras, Isåfall skulle namnen inte finnas, Endast smeknamn
Dock riktigt långa namn eller dubbelnamn kan jag säga smeknamn på.
Till exempel en bekant som heter Ann-Sofie kallar jag bara Ann eftersom hon vill det och gillar det bättre :)
fast om Daniel nu presenterar sig som Danne - varför inte respektera att det är det namn han vill kallas för??