• mamma till tre busungar

Barnet heter Theodor - vad kallar du barnet?

Som sagt, om någon kommer med en liten Theodor, vad kjallar ni barnet då?

Många, många förutsätter nämligen att Theodor kallas Theo. Vår Theodor kallas inte Theo och han tycker heller inte om när nå gon säger det.

Vad säger du spontant, innan du vet vad barnet brukar kallas? Eller t o m efter att du märkt att föräldrarna säger Theodor?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barnet heter Theodor - vad kallar du barnet?
  • Vevvis

Jag har en son som heter Wille men vid flera tillfällen blivit kallad för William av personer som inte har förstått att Wille är hans namn och inte ett smeknamn.

Jag har en vän som har en William och hon vill inte att han kallas Wille. Han kallar jag alltid William eller Willis eftersom det är vad föräldrarna kallar honom.

• Hannah76

Theodor.

Dock skulle det nog kunnahända att jag råkade säga Theo. Då jag har en nära som helter Theodora, men alltid kallats Theo.

• DenNamnbitne

Theodor såklart. Om man kallar en Theodor Theo är man ju riktigt taskig. Såvida han inte vill det själv såklart. Det finns ju andra finare smeknamn om man nu nödvändigtvis m,åste ha smeknamn som Tedde och Teddy.

• SajSajFT

Jag säger alltid, och har alltid gjort, det namn som de heter eller presenterar sig som.
    Även i grundskolan när jag hade några kompisar som hette Daniel, Benjamin, Fredrik . Alla kallade dem Danne, Benny och Fredde. T.o.m föräldrarna.
    De var mina kompisar men jag kallade dem alltid vid deras riktiga namn. Fick ofta höra från killarna samt andra kompisar att det lät konstigt när jag sa hela namnet och inte smeknamnet som de var vana vid ^^ Själv tyckte jag det lät bäst och jag kallade dem alltid vid namn trots att jag nog måste ha varit den enda som gjorde det =) Men skulle dem sagt att jag inte fick säga det så skulle jag kallat dem deras smeknamn och samma sak om jag träffar din Theodor kommer jag kalla honom just Theodor tills han ber mig att säga något annat Glad
    Namn är inte till för att ändras, Isåfall skulle namnen inte finnas, Endast smeknamn Flört 
    Dock riktigt långa namn eller dubbelnamn kan jag säga smeknamn på.
    Till exempel en bekant som heter Ann-Sofie kallar jag bara Ann eftersom hon vill det och gillar det bättre :)

• Ragnar

Jag känner 3 som heter Theodor, två vuxna och ett barn. Alla kallas för Teddy.

• Bling1975

Jag har svårt att kalla folk jag känner väldigt väl för deras riktiga namn. Jag hittar gärna på egna små smeknamn på mina vänner och på min familj. Behöver inte alltid vara kortare, men kanske lite roligare att säga och jag kan ha en två-tre stycken per person.

Men bekanta kallar jag ju givetvis för det som de presenterar sig som.

Stitch längtar efter Lilo
  • Skarpa

Theodor om jag inte hör att han föredrar att kallas något annat

Jag har själv ett namn som väldigt ofta blir ett smeknamn, och har aldrig gillat smeknamnsvarianten, så jag tar alltid det fulla namnet som utgångspunkt tills jag hör något annat.

• Fejjen

Vår son heter också Theodor och det säger vi till/om honom också. Är bara min morfar och några få bekanta som envisas med att säga Theo;)
    Min gudson på 2 år kallar honom dock för Totto:)

• KlasKristian

Hugo.

Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Dixie

samma som föräldrarna eller barnen själv säger - vi känner två Carl, en kallas alltid för Kalle, en för Carl - givetvis ändrar jag inte det!

SajSajFT skrev 2010-12-30 17:18:12 följande:
    Jag säger alltid, och har alltid gjort, det namn som de heter eller presenterar sig som.
    Även i grundskolan när jag hade några kompisar som hette Daniel, Benjamin, Fredrik . Alla kallade dem Danne, Benny och Fredde. T.o.m föräldrarna.
    De var mina kompisar men jag kallade dem alltid vid deras riktiga namn. Fick ofta höra från killarna samt andra kompisar att det lät konstigt när jag sa hela namnet och inte smeknamnet som de var vana vid ^^ Själv tyckte jag det lät bäst och jag kallade dem alltid vid namn trots att jag nog måste ha varit den enda som gjorde det =) Men skulle dem sagt att jag inte fick säga det så skulle jag kallat dem deras smeknamn och samma sak om jag träffar din Theodor kommer jag kalla honom just Theodor tills han ber mig att säga något annat Glad
    Namn är inte till för att ändras, Isåfall skulle namnen inte finnas, Endast smeknamn Flört 
    Dock riktigt långa namn eller dubbelnamn kan jag säga smeknamn på.
    Till exempel en bekant som heter Ann-Sofie kallar jag bara Ann eftersom hon vill det och gillar det bättre :)
    fast om Daniel nu presenterar sig som Danne - varför inte respektera att det är det namn han vill kallas för??
Svar på tråden Barnet heter Theodor - vad kallar du barnet?