Dödsfallen bland barn ÖKAR i trafiken!
Nu har detta visats på nyheterna under ett par dagars tid, och jag är förvånad över att inte hitta någon tråd om detta? Det är ju annars ett rätt så hett diskussionsämne huruvida man ska ha barnen bakåtvända i bil eller inte och många försvarar att de sätter barn som näst intill fortfarande är spädbarn framåtvända!
Nu har det visat sig att allt fler barn DÖR i trafiken på grund av felvända bilbarnstolar!
Man anser att informationen till småbarnsföräldrar brister och många inser inte vilka risker de utsätter sina barn för när de alltför tidigt vänder barnen framåt. Det är skrämmande att våra barn dör pga ignorans eller dålig kunskap hos föräldrarna!
www.nyhetskanalen.se/1.1960020/2010/12/27/allt_storre_risk_att_barn_dor_i_trafiken
I butikerna ger säljarna helt felaktiga och rent farliga råd till föräldrarna:
www.nyhetskanalen.se/1.1961154/2010/12/28/farliga_rad_ges_till_foraldrarna
Information från NTF:
www.ntf.se/Tidning/default43072.asp
"Mellan 2007 och 2009 har antalet skadade och dödade passagerare i bil totalt sett minskat från 5815 till 5514 personer. Antalet skadade och dödade barn 0 - 6 år som passagerare i bil har däremot ökat från 326 till 374."
Men tack för tipset om Two-wayen iaf. Vi har redan en sådan åt 4-åringen och den kommer han att kunna använda i kanske 2år till, beroende på hur han växer. 8-åringen växte ur den när han var 7år och 130cm som jag redan skrev, så tyvärr finns det ingen stol som går att använda nu när han över 135 cm lång. Och det är han själv som säger att han gärna skulle sitta bakåtvänd, inte jag som har sagt att han borde. Sen förstår jag inte alls ditt resonemang om retande barn, men det är väl en helt annan diskussion.... Tror knappast att du menar riktigt som du skriver, för i så fall skulle man ju även behöva ta bort glasögonen av det barn som blir retat för sina glasögon... Retande barn kommer det alltid att finnas mer eller mindre av, men man kan ju åtminstone försöka lära sina egna ungar att inte delta, och hur de ska bemöta barn som retar dem. Jag kan bara minnas att ett enda barn har haft något negativt att säga om våra bilbarnstolar, och det var 8-åringens tuffaste kompis när han åkte med oss en gång. Jag minns inte ordagrant, men det lät ungefär så här; "Haha, måste du sitta i en babystol ännu?!" "Det här är ingen babystol, det är en bältesstol som skyddar mig om vi krockar. Har DU ingen sån?? Oj, stackars dig...." Pojken sa inte så mycket mer efter det utan satte sig snällt i den bältesstol som vi hade lagt i bilen åt honom, medan min son förklarade hur han skulle använda den.