• maugu

Avsäga sitt svenska medborgarskap

Hej!
    Jag kan ev. hamna i en situation där jag behöver bli medborgare i ett annat land (EU)och där man pga jobb kräver att jag antar medborgarskapet i detta nya land och avsäger mig mitt svenska.
    Finns det någon här som har synpunkter på om detta är klokt eller inte? Vad är det man kan förlora på att avsäga sig sitt svenska medborgarskap?

• Svar på tråden Avsäga sitt svenska medborgarskap
  • svealo

varför inte ha två medborgarskap?? 

• maugu
    svealo skrev 2010-12-30 14:05:31 följande:
    varför inte ha två medborgarskap?? 
    Det specifika jobbet kräver att jag är endast medborgare i landet. Har med säkerhetsklassning att göra
  • vivexa

Jaaaa....du kan ju inte rösta till riksdagen i Sverige längre då, inte få studielån från CSN, inte få säkerhetsklassade jobb i Sverige, ja sånt. Men bor och jobbar du permanent i ett annat land så känns kanske inte dessa saker så viktiga.
    Om du får barn i det andra landet när du är medborgare där kanske det blir mer komplicerat att ge dem svenskt medborgarskap?

• evaoregon
    vivexa skrev 2011-01-03 23:44:34 följande:
    Jaaaa....du kan ju inte rösta till riksdagen i Sverige längre då, inte få studielån från CSN, inte få säkerhetsklassade jobb i Sverige, ja sånt. Men bor och jobbar du permanent i ett annat land så känns kanske inte dessa saker så viktiga.
    Om du får barn i det andra landet när du är medborgare där kanske det blir mer komplicerat att ge dem svenskt medborgarskap?
    CSN lån kan man få utan att vara svensk medborgare.
  • vivexa
    evaoregon skrev 2011-01-04 00:23:13 följande:
    CSN lån kan man få utan att vara svensk medborgare.
    kan man? ok det har ändrats då.
  • evaoregon
    vivexa skrev 2011-01-04 21:32:29 följande:
    kan man? ok det har ändrats då.
    Det har varit så länge.  Jag känner icke svenska medborgare som fick CSN lån på 90-talet. 
  • vivexa
    evaoregon skrev 2011-01-04 22:12:03 följande:
    Det har varit så länge.  Jag känner icke svenska medborgare som fick CSN lån på 90-talet. 
    Jag delade lägenhet med en tjej som INTE fick det, slutet av 90-talet... hon var från Estland och fick klara sig på stipendium samt jobb.
    Estland var väl inte med i EU då kanske,
  • evaoregon
    vivexa skrev 2011-01-05 22:35:57 följande:
    Jag delade lägenhet med en tjej som INTE fick det, slutet av 90-talet... hon var från Estland och fick klara sig på stipendium samt jobb.
    Om man inte var flykting så var man tvungen att vara folkbokförd i Sverige under ett visst antal år innan man kunde få studielån, men sedan funkade det som för svenska medborgare. 
  • evaoregon
    Estland kom inte med i EU förrän 1 maj 2004.
  • evaoregon
    De som jag kände som var inte var svenska medborgare, men som fick studielån hade permanent uppehållstillstånd i Sverige och var sambo/gifta med svenska medborgare.  Det gick inte bara att flytta till Sverige enbart  för att plugga och att sedan få CSN lån. 

Här kan du se vad som gäller idag

www.csn.se/hogskola/utlandsk-medborgare/villkor/eu-medborgare
  • Ain

Tja, jag gissar att det inte spelar sa jättestor roll praktiskt eftersom det är ett eu-land och du inte bor i Sverige längre. Men faktum är ju att du inte är svensk längre och inte kan förvänta dig stöd av Sverige längre om det skulle hända nagot. Nu är det kanske inte sa troligt att du skulle hamna i en sadan situation ända, sa det kanske heller inte spelar sa stor roll. Och skulle du hamna i en sadan situation ska ju det nya landet ta hand om dig.

Det verkar som att du redan har barn, sa da är de väl redan svenska medborgare, sa da har de det iaf. Kanske det känns konstigt för dig om de är svenskar och inte du?
    Det kan ju vara smart att kolla upp hur pass komplicerat det är att ta tillbaka sitt svenska medborgarskap om du skulle vilja det i ett senare skede.
    Kanske ocksa värt att fundera pa hur du skulle göra i olika mardrömsscenarion -tex du skiljer dig fran din man och vill flytta tillbaka till Sverige. Det behöver ju inte vara troliga scenarion, men det kan vara smart att iaf ha funderat igenom.

Jag själv skulle nog inte säga upp mitt medborgarskap för ett jobb. Men för mig är just passet och att veta att jag är svensk viktigt för mig, för andra spelar det kanske inte sa stor roll - de känner sig svenska och da gör själva medborgarskapet inte sa stor roll. Eller sa känner de sig knappt svenskar längre och bryr sig inte sa mycket
    Min man är österrikare, sa skulle jag bli österrikiska skulle jag ju masta säga upp mitt svenska medborgarskap (orättvist för min man skulle kunna ta det svenska och behalla sitt österrikiska - efter lite pappersarbete dock). Men det skulle jag inte göra. Men det är mest pga sentimentala skäl.
    Men det är ju inte lätt att säga vad man skulle göra i en viss situation. För mig är ett jobb "bara" ett jobb som man ocksa kan förlora, men om det är ens drömjobb sa kanske det är ett bra val?

• maugu

Hej och tack för alla svar!
    Ain; jag önskar att ett jobb bara är ett jobb men då jag bor i Österrike så är det inte enkelt att få ett jobb. Min bakgrund är mkt speciell och i rätt sammanhang är den guld värd-nu kan det sammanhanget vara här
    Mina barn har dubbelt medborgarskap och min man endast österikiskt.
    Jag har fått tips om att kontakta UD för att ställa frågor om hur jag skulle kunna göra om jag igen skulle vilja få svenskt medborgarskap. Men-jag upplever det som så att om ALLT skulle skita sig så borde även jag kunna söka svenskt medborgarskap lixom andra nationaliteter. Annars måste jag säga att Österrike (konservativt) inte är helt fel om vi skiljer oss. Har jag ett "säkert" jobb så har jag dessutom en säker försörjning.
    Jag forskar vidare..

• Ain

Nej saklart ett jobb är viktigt, speciellt om det är svart att fa jobb (bor själv i Schweiz sa jag vet hur det kan vara...). Vad jag menade var mer att även om man själv gör stora uppoffringar för ett jobb, sa är det ända "bara ett jobb" och det inte alltid är sa att de är lojala mot en själv. Jag tex började jobba relativt tidigt efter mitt första barn för att jag inte ville förlora jobbet, men efter nagon manad (sa att jag officiellt var tillbaka fran mammaledigheten) sa förlorade jag jobbet till  min barnlösa vikarie. Da kändes det ju lite dumt och jag bestämde mig för att inte göra vad som helst för ett jobb.
    Men om jobbet du skulle fa väldigt säkert och nagot du kämpat länge för sa är det kanske värt det?

Det är migrationsverket du ska kontakta ang. medborgarskap tror jag.

• maugu
    Ain skrev 2011-01-08 23:02:24 följande:
    Nej saklart ett jobb är viktigt, speciellt om det är svart att fa jobb (bor själv i Schweiz sa jag vet hur det kan vara...). Vad jag menade var mer att även om man själv gör stora uppoffringar för ett jobb, sa är det ända "bara ett jobb" och det inte alltid är sa att de är lojala mot en själv. Jag tex började jobba relativt tidigt efter mitt första barn för att jag inte ville förlora jobbet, men efter nagon manad (sa att jag officiellt var tillbaka fran mammaledigheten) sa förlorade jag jobbet till  min barnlösa vikarie. Da kändes det ju lite dumt och jag bestämde mig för att inte göra vad som helst för ett jobb.
    Men om jobbet du skulle fa väldigt säkert och nagot du kämpat länge för sa är det kanske värt det?

Det är migrationsverket du ska kontakta ang. medborgarskap tror jag.
    Vilken tråkig historia du råkat utför..alla jobb har förstås risker att man kan bli av med dem och jag kommer nogsamt kolla vad villkoren är innan jag avsäger mitt medborgarskap. Önskar jag kunde vara mer öppen med var det är..inväntar dock alla detaljer innan jag gör något. Ska kolla upp migrationsverket. Tack för ditt engagemang i mitt dilemma.
  • Ain

Jo lite irriterande var det ju, men fick faktiskt ett nytt jobb redan innan min uppsägningstid gick ut (faktiskt ocksa ett säkerhetsklassat   För norrmän, men man behövde inte vara norsk i mitt fall... ) sa det var inte sa farligt. Men man lärde sig ju ända av sina erfarenheter, sa för mig bestämde jag att jag inte skulle göra för stora uppoffringar för ett jobb. Men allt beror ju pa situationen och tror du inte att jag började jobba liiite för tidigt igen efter andra barnet eftersom jag da fick ett kul jobberbjudande - trots allt jag sagt...  

Lycka till iaf!

Svar på tråden Avsäga sitt svenska medborgarskap