• Afrodisiac

Om man byter ut ordet "muslimer" till "judar"/"kristna"...

...i alla kommentarer och trådar, om man skulle skriva trådar och kommentarer om judar och kristna på EXAKT samma sätt som man skriver om muslimer, inte mer inte mindre, skulle moderatorerna låta folk komma undan? 

Om någon skapar en tråd vars rubrik heter "Usch, vad äckligt! Är det så judar gör?", skulle h*n ha blivit stämplad för hets mot folkgrupp? Eller om h*n hade skrivit en tråd med rubriken "Jaha, nu har judendomen kommit till Sverige" eller skrivit "Ja, det har ju framkommit att judar är de som har svårast att anpassa sig"/"alla vet ju att folk från Israel är de som är mest fanatiska"/"det är bara att kolla på alla våldtäktspräster så kan man dra slutsatsen vilka troende det är som gillar våldtäkt" etc.

Hur skulle det gå för den skribenten?

Jag anser att detta är en viktig fråga och bör belysas!

• Svar på tråden Om man byter ut ordet "muslimer" till "judar"/"kristna"...
  • Afrodisiac
    Kajee skrev 2011-01-03 19:55:54 följande:
    Eftersom jag kommer från en judisk/kristen bakgrund så har jag det i mig att inte döma som grupp. Klart att det finns idioter i alla läger. Men så fort idioten är muslim så är det något sortsbevis för att alla inom islam är idioter. Och visst är det Israel gör helt vansinnigt. Jag gillar det inte överhuvudtaget, för det finns gränser för hur mycket man får göra mot andra oavsett hur illa man blir behandlad själv. Likadant tycker mina judiska släktingar. Och då har vi många i släkten som försvann i förintelselägren.

De tre största religionerna kommer från samma punkt och de innehåller samma grundbudskap. Ingen av religionerna predikar egentligen våld eller förtryck mot andra. Men det är de fanatiska tolkarna som är farliga. Och på samma sätt kan jag se de som hetsar mot muslimer i trådarna på FL som fanatiker.
    Beklagar detta. Hur sjuk var inte den händelsen i modern historia....?
  • Kajee
    Afrodisiac skrev 2011-01-03 20:26:39 följande:
    Well, det där kan jag inte riktigt hålla med om då jag just nu läser en del böcker om en viss religion (inga "antiböcker", snarare "pro-böcker" och däri står det en del som går emot detta påstående). Men ja, är man fanatisk uppfyller man de punkter som är riktigt negativa, för att man inte kan ta itu med sitt hat.

Du har en väldigt sund inställning till livet och människor och det ska du ha cred för! Du gör skillnad på folk och folk och du ser nyanser. 

Det känns som att folk känner att det svårt att inte kategorisera så grovt, att inte vara svart och vit. Jag ses många gånger som hycklare som ena sekunden slåss mot främlingsfientlighet och mot islamofober samtidigt som jag för polemik mot t.ex. muslimer angående mycket i deras människosyn som är starkt påverkad av religionen (det är därför jag säger att jag är både på allas och ingens sida).

Jag tror att jag drivs av rättvisa i grunden.  
    Jag ser det nog mer som ganska linjärt tänkande, för du har en grundtanke som du inte vike ifrån och den är förmodligen långt mer humanistisk än de som går på den ena eller andra sidan helt ensidigt.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Afrodisiac
    Kajee skrev 2011-01-03 20:52:32 följande:
    Jag ser det nog mer som ganska linjärt tänkande, för du har en grundtanke som du inte vike ifrån och den är förmodligen långt mer humanistisk än de som går på den ena eller andra sidan helt ensidigt.
    Grejen är att jag heller inte är så fundamental i det jag tycker att jag inte kan se och förstå andra perspektiv. Jag anser snarare att det är farligt att man helt och hållet ställer sig på en sida och aldrig någonsin tycker att NÅT kan vara fel på den sidan.

Fast riktig neutral är jag heller inte. Många vill gärna veta var jag står politiskt, men det kan jag inte svara på eftersom jag inte kan ställa mig någonstans egentligen. Det blir så komiskt när jag i ena sekunden kallas PK och i nästa för rasist Drömmer.

Ja, det är sant att jag har en grundtanke, det är ju rättvisan. Jag kan t.om. finna orättvisa inom demokrati, och också hur det utövas många gånger, även om jag hellre föredrar demokrati snarare än diktatur. Många håller så fast vid principen demokrati och vägrar inse att det kan finnas mindre bra punkter även i denna ideologi. 

Nyanser people! Nyanser! 
  • KristenTjej84
    Afrodisiac skrev 2011-01-03 19:41:29 följande:
    Hur mycket bidrar du till detta på FL? Jag brukar mest se dig i trådar som handlar om kritik gentemot kristna/judar där du skyddar dem. Gör du samma sak i trådar som handlar om muslimer?

Jag brukar delta i främlingsfientliga trådar där jag försöker argumentera mot fientligheten som oftast riktas mot muslimer, samtidigt som jag deltar i en del religiösa trådar och försöker argumentera mot en del åsikter jag bevittnar där. 

Därför anser jag att det är väldigt viktigt att kunna angripa alla ideologier vare sig det är politiska eller religiösa. Jag ställer mig på ingens sida egentligen samtidigt som jag ställer mig på allas sida. Ingen ska få komma undan, som har en del i hur det ser ut i vår värld! Så länge ideologier och deras utövare existerar ska de ifrågasättas. Må det kallas smutskastning eller vad som helst även om det många gånger egentligen bara är kritik, men jag tycker inte att någon ska få gå orörd.

Just nu gör jag ett försök i alla fall, annars skulle jag inte ha deltagit i den här tråden.
    Vad jag menade med mina inlägg, var att försöka förklara varför just nu Islam smutskastas som religion, trots att jag vet att det finns fredliga muslimer som aldrig skulle skada någon.
    Har aldrig sagt att det är okej, lika lite som det är okej att spreja hakkors på judiska gravstenar, enbart på grund av avlidna människans judiska bakgrund. Eller att ropa: jag ska kosher slakta dig! efter en rabbi i Malmö.
    Sen kan du(och många andra muslimer) bli förbannad o kalla mig för Islam hatare bara för att jag reagerat starkt på militanta grenarna inom islam som förföljer mina kristna bröder o systrar, samt kallar alla judar för svin o apor.

Jag har aldrig velat smutskasta eller förnedra de muslimer som är fredliga.
    Men jag är väldigt starkt högljudd och arg på de militanta muslimer som förstör för andra.

Men för att komma till punkten, jag tycker absolut inte det är okej att kalla alla muslimer för terrorister, eller dra alla över en kam när det gäller Islam som religion. Därför ville jag delta i tråden och visa mitt förakt för sådant beteende, samtidigt som jag försökte förklara grund orsaken till varför Islam smutskastas just nu i Sverige.
    För vissa människor i det här landet, precis som i många andra länder, gör just det, drar ALLA över en o samma kam.
    O säger att alla muslimer är terrorister.

Och för att svara på din fråga så tror jag att det är fritt fram för folk att kritisera, förlöjliga och håna vilka religioner och enskilda folkgrupper de vill, så länge det inte blir person angrepp eller hot.
    Eftersom det har jag märkt när jag följt olika forum. även om jag inte deltagit i alla.

• Afrodisiac
    KristenTjej84 skrev 2011-01-07 22:53:33 följande:
    Just nu gör jag ett försök i alla fall, annars skulle jag inte ha deltagit i den här tråden.
    Vad jag menade med mina inlägg, var att försöka förklara varför just nu Islam smutskastas som religion, trots att jag vet att det finns fredliga muslimer som aldrig skulle skada någon.
    Har aldrig sagt att det är okej, lika lite som det är okej att spreja hakkors på judiska gravstenar, enbart på grund av avlidna människans judiska bakgrund. Eller att ropa: jag ska kosher slakta dig! efter en rabbi i Malmö.
    Sen kan du(och många andra muslimer) bli förbannad o kalla mig för Islam hatare bara för att jag reagerat starkt på militanta grenarna inom islam som förföljer mina kristna bröder o systrar, samt kallar alla judar för svin o apor.

Jag har aldrig velat smutskasta eller förnedra de muslimer som är fredliga.
    Men jag är väldigt starkt högljudd och arg på de militanta muslimer som förstör för andra.

Men för att komma till punkten, jag tycker absolut inte det är okej att kalla alla muslimer för terrorister, eller dra alla över en kam när det gäller Islam som religion. Därför ville jag delta i tråden och visa mitt förakt för sådant beteende, samtidigt som jag försökte förklara grund orsaken till varför Islam smutskastas just nu i Sverige.
    För vissa människor i det här landet, precis som i många andra länder, gör just det, drar ALLA över en o samma kam.
    O säger att alla muslimer är terrorister.

Och för att svara på din fråga så tror jag att det är fritt fram för folk att kritisera, förlöjliga och håna vilka religioner och enskilda folkgrupper de vill, så länge det inte blir person angrepp eller hot.
    Eftersom det har jag märkt när jag följt olika forum. även om jag inte deltagit i alla.

Jag är nu ingen muslim om du trodde det Inte heller försvarar jag någon religion då jag är ateist. Men jag försvarar folks religionsfrihet.

Du säger att du inte tycker att det är OK att kalla muslimer för det ena och det andra, men samtidigt reagerar du när folk förföljer dina "bröder" och "systrar", samt judarna. Reagerar du lika starkt när israeliska radikalister eller radikala "bröder" och "systrar" förföljer muslimer? För även de borde ju vara en orsak till att vanliga judar och kristna blir utsatta...

Den här tråden är inget alibi för ditt avståndstagande av våld etc., även om det var bra sagt av dig. Din grundinställning är nog att föföljelse p.g.a. tro eller annat är helt fel, men det känns som att du motsäger dig och att du ändå favoriserar vissa framför andra.
  • KristenTjej84
    Afrodisiac skrev 2011-01-07 23:01:40 följande:
    Jag är nu ingen muslim om du trodde det Inte heller försvarar jag någon religion då jag är ateist. Men jag försvarar folks religionsfrihet.

Du säger att du inte tycker att det är OK att kalla muslimer för det ena och det andra, men samtidigt reagerar du när folk förföljer dina "bröder" och "systrar", samt judarna. Reagerar du lika starkt när israeliska radikalister eller radikala "bröder" och "systrar" förföljer muslimer? För även de borde ju vara en orsak till att vanliga judar och kristna blir utsatta...

Den här tråden är inget alibi för ditt avståndstagande av våld etc., även om det var bra sagt av dig. Din grundinställning är nog att föföljelse p.g.a. tro eller annat är helt fel, men det känns som att du motsäger dig och att du ändå favoriserar vissa framför andra.
    Jo jag kan regera lika starkt när muslimer förföljs. Om jag inte gör det genom att skriva det högt o tydligt jämt på olika forum, så kan jag visst reagera starkt när jag ser hur oskyldiga drabbas på grund av att de är muslimer, hinduer eller buddhister då jag läser om det i tidningarna i vardagen.
    Blev skit arg då jag från historiska källor hört hur korsriddarna för länge sedan dödade kvinnor o barn för att de var muslimer.
    Lika arg som jag blir av att oskyldiga kristna o judar förföljs.

Så nu har jag sagt mitt, sen får du o alla andra välja om de vill tro på det jag säger eller inte.

• Free Spirit
    Afrodisiac skrev 2010-12-31 11:50:25 följande:
    Man kan göra skillnader i sak och person, men det jag försöker diskutera i den här tråden är hur muslimer framställs, utan att moderatorerna gör något åt det. Hur lätt man kan antyda saker om "invandrare" och muslimer och hela tiden ge dem så mycket negativa egenskaper, hela tiden koppla dem till så mycket negativt, genom snygg semantik. Alla som läser dessa trådar kan läsa mellan raderna, kan förstå vad invandrarkritiker och islamofober menar. Jag är högst tveksam till att man har lika stor frihet att framställa judar och kristna på dessa sätt.

Jag är på intet sätt ute efter att öka fientligheten genom att uppmana folk att öka vidden på hatet genom att nu även inkludera judar och kristna. Jag är egentligen trött på hatet. Det jag är ute efter är dock att det ska vara rättvist. Nu är jag mest fokuserad på själva principen. Om det är fel med hat, om det är emot allt som är gott att framställa judar och kristna på samma sätt som man framställer muslimer, så borde det vara emot allt gott att inte behandla muslimer som man behandlar kristna och judar. Då borde inte toleransnivån vara så hög och man borde kunna stänga av fler medlemmar på denna sajt än vad man gör. 

Jag anser att "antingen eller". Det finns mig veterligen flera som också har funderat över detta. Trots att säkerligen inte majoriteten gör det, borde detta tas upp i dagsljus och diskuteras. 
    Hat er ALLTID feil når det kommer til mennesker.. Men en kan ikke våge å ikke forholde seg til fakta og være naiv når det kommer til Islam. Og som du sikkert vet er Islam et meget popis emne selv i media..så du må ikke forundrer deg om det blir hefitg diskutert her på FL
  • TjockKatt

Intressant. Hur tror du att reaktionerna skulle blivit om man bytte ut ordet svensk mot tex iransk eller kurdiskt i den här tråden, exempelvis?

www.familjeliv.se/Forum-5-65/m54653404-1.html

(Givetvis får man byta ut SD mot någon påhittad muslimsk motsvarighet)

Jag tror inte att det hade varit något problem att starta liknande trådstarter som du lyser upp. Dock är vi ett kristet land, så majoriteten är kristna eller "kristna", och judar är en pytteliten majoritet. Alltså märks varken kristna, "kristna" eller judar på samma sätt som muslimer. Sen tror jag inte att det är random muslim som folk "stör" sig på, utan extremister och de negativa sidorna av Islam som märks. Ta tex självmordsbombaren. Skitsmart att upplysa alla om att han gjorde det av religiösa skäl. Det ställer ju verkligen hans bröder och systrar i positivt ljus. Not. Schysst att dra med sig alla i fallet, liksom.

• Afrodisiac
    TjockKatt skrev 2011-01-09 11:43:53 följande:
    Intressant. Hur tror du att reaktionerna skulle blivit om man bytte ut ordet svensk mot tex iransk eller kurdiskt i den här tråden, exempelvis?

www.familjeliv.se/Forum-5-65/m54653404-1.html

(Givetvis får man byta ut SD mot någon påhittad muslimsk motsvarighet)

Jag tror inte att det hade varit något problem att starta liknande trådstarter som du lyser upp. Dock är vi ett kristet land, så majoriteten är kristna eller "kristna", och judar är en pytteliten majoritet. Alltså märks varken kristna, "kristna" eller judar på samma sätt som muslimer. Sen tror jag inte att det är random muslim som folk "stör" sig på, utan extremister och de negativa sidorna av Islam som märks. Ta tex självmordsbombaren. Skitsmart att upplysa alla om att han gjorde det av religiösa skäl. Det ställer ju verkligen hans bröder och systrar i positivt ljus. Not. Schysst att dra med sig alla i fallet, liksom.
    Men du säger väl emot dig själv lite där? Först säger du att folk stör sig på extremister, sen säger du att extremister bidrar till att man drar alla "bröder" och "systrar" över samma (inte ordagrant, men innebörden är densamma).

Men nog är det så att det fokuserar överdrivet mycket på muslimer i dagsläget, när man kan finna precis lika mycket strunt hos islams systerreligioner.

Jag vet inte vad länken har med diskussionen att göra, men efter att ha läst den förstår jag att den ifrågasätter mycket av SDs resonemang. Med rätta. Man ska inte låta främlingsfientliga resonemang cementeras. 
  • Afrodisiac

Dumma mig, du menade ju om det skulle gå för sig att ifrågasätta t.ex. iranier eller någon iransk organisation lika lätt som man ifrågasätter SD eller något svenskt

Men då återkommer ju vi till mitt ämne. 

Fast det är sant att islamofobin har gått för långt och drabbar random muslim, hur oskyldig stackaren än är... 

• Afrodisiac
    Free Spirit skrev 2011-01-09 11:28:34 följande:
    Hat er ALLTID feil når det kommer til mennesker.. Men en kan ikke våge å ikke forholde seg til fakta og være naiv når det kommer til Islam. Og som du sikkert vet er Islam et meget popis emne selv i media..så du må ikke forundrer deg om det blir hefitg diskutert her på FL
    Man måste hålla sig till fakta och inte vara naiv när det kommer till kristendomen också. Ämnen får bli hur diskuterade som helst. För mig som ateist är det bara kul att se hur religioner ifrågasätts hela tiden, men rätt ska vara rätt. Det ska inte vara mer rätt att diskutera en religion och dess utövare men inte de andra på samma sätt.
  • TjockKatt
    Afrodisiac skrev 2011-01-10 10:21:01 följande:
    Men du säger väl emot dig själv lite där? Först säger du att folk stör sig på extremister, sen säger du att extremister bidrar till att man drar alla "bröder" och "systrar" över samma (inte ordagrant, men innebörden är densamma).

Men nog är det så att det fokuserar överdrivet mycket på muslimer i dagsläget, när man kan finna precis lika mycket strunt hos islams systerreligioner.
    Afrodisiac skrev 2011-01-10 10:26:30 följande:
    Dumma mig, du menade ju om det skulle gå för sig att ifrågasätta t.ex. iranier eller någon iransk organisation lika lätt som man ifrågasätter SD eller något svenskt

Men då återkommer ju vi till mitt ämne. 

Fast det är sant att islamofobin har gått för långt och drabbar random muslim, hur oskyldig stackaren än är... 
    Det är extremisterna som syns, och genom dom drar många resten av muslimerna över samma kam, ungefär så menar jag. Extremisterna förstör för sig själva och resten med samma religion.
  • Afrodisiac
    TjockKatt skrev 2011-01-10 14:40:13 följande:
    Det är extremisterna som syns, och genom dom drar många resten av muslimerna över samma kam, ungefär så menar jag. Extremisterna förstör för sig själva och resten med samma religion.
    Men man kan inte skylla sina åsikter på extremister. Alla har ett ansvar för vad de säger, tänker och gör. Extremisterna syns mycket mer, men man kan inte säga "det är extremisternas fel att jag hatar *valfri folkgrupp*".

Men OT. 
  • Pappa med 3
    Afrodisiac skrev 2010-12-30 15:38:10 följande:
    ...i alla kommentarer och trådar, om man skulle skriva trådar och kommentarer om judar och kristna på EXAKT samma sätt som man skriver om muslimer, inte mer inte mindre, skulle moderatorerna låta folk komma undan? 

Om någon skapar en tråd vars rubrik heter "Usch, vad äckligt! Är det så judar gör?", skulle h*n ha blivit stämplad för hets mot folkgrupp? Eller om h*n hade skrivit en tråd med rubriken "Jaha, nu har judendomen kommit till Sverige" eller skrivit "Ja, det har ju framkommit att judar är de som har svårast att anpassa sig"/"alla vet ju att folk från Israel är de som är mest fanatiska"/"det är bara att kolla på alla våldtäktspräster så kan man dra slutsatsen vilka troende det är som gillar våldtäkt" etc.

Hur skulle det gå för den skribenten?

Jag anser att detta är en viktig fråga och bör belysas!

Islam är en religion som man likt Kristendomen kan kritisera eller göra narr av hur mycket man vill. Det finns svenska muslimer, norska, turkiska, indonesiska, amerikanska. det är en religion likt alla andra.
    Det finns ingen folkgrupp som heter muslimer. Det är som om alla vänsterpartister helt plötsligt skulle hävda att dem är en folkgrupp. Eller att alla kristna är en folkgrupp.

Judar är det annorlunda med, det är inte bara en religion utan även en etnisk tillhörighet, en folkgrupp.
    Grundläggande skillnad.
  • Free Spirit
    Afrodisiac skrev 2011-01-10 10:30:53 följande:
    Man måste hålla sig till fakta och inte vara naiv när det kommer till kristendomen också. Ämnen får bli hur diskuterade som helst. För mig som ateist är det bara kul att se hur religioner ifrågasätts hela tiden, men rätt ska vara rätt. Det ska inte vara mer rätt att diskutera en religion och dess utövare men inte de andra på samma sätt.
    Men jeg har ikke sagt at det ikke skal kunne diskuteres..tvertimot..
Svar på tråden Om man byter ut ordet "muslimer" till "judar"/"kristna"...