• Atla

blandras rottis amstaff

nu e de inte så att ja skall skaffa mig en blandras hund men har sett en massa annonser om blandrasvalpar med den blandningen som ja har i rubriken.  så ja undrar e de en bra kombination eller e de helt ute och cyklar  ja menar alla  kan ju inte vara  "olyckor".

• Svar på tråden blandras rottis amstaff
  • Tant Herta

Vi tog en omplacering med den blandningen, han var avlad för att bli kamphund men klarade inte av det, det är en sinnes-sjuk blandning och absolut inget jag rekomenderar!

Vår hund måste hela tiden vara i balans för att inte flippa över, det är mycket arbetsvilja och han måste ha sin givna uppgift för att må bra och inte hamna i psykisk obalans, det tog ett par veckor innan han landade hos oss och lugnade ner sig! 

• långstrump

Alltså min erfarenhet är att det är en jättefin blandning. Men det krävs ju en fast hand och att man vet vad fan man håller på med och att de får vad de behöver men båda raserna är väldigt trevliga. Har själv en rottweiler samt en rottweiler/boxer/bullmastiff. Men är man snäll och lugn som person så får man en hund därefter också.

• GrodanHopp
    långstrump skrev 2012-12-12 17:37:10 följande:
    Alltså min erfarenhet är att det är en jättefin blandning. Men det krävs ju en fast hand och att man vet vad fan man håller på med och att de får vad de behöver men båda raserna är väldigt trevliga. Har själv en rottweiler samt en rottweiler/boxer/bullmastiff. Men är man snäll och lugn som person så får man en hund därefter också.

Nej, man får i te en snäll och lugn hund bara för att man själv är det. Raser, instinkter, nedärvda egenskaper, psyke personlighet, erfarenheter är det som formar hu den, att säga att en hund blir lugn och snäll bara för att man själv är det är oerhört okunnigt.
  • Litet My
    GrodanHopp skrev 2012-12-19 16:18:35 följande:

Nej, man får i te en snäll och lugn hund bara för att man själv är det. Raser, instinkter, nedärvda egenskaper, psyke personlighet, erfarenheter är det som formar hu den, att säga att en hund blir lugn och snäll bara för att man själv är det är oerhört okunnigt.
  • långstrump

Oh my god!
    Att jag också skrev att det behövs en fast hand och att man vet vad fan man håller på med var inte intressant för dig att läsa eller?
  • GrodanHopp
    långstrump skrev 2012-12-19 16:53:23 följande:
    Oh my god! Att jag också skrev att det behövs en fast hand och att man vet vad fan man håller på med var inte intressant för dig att läsa eller?

Jo, jag läste. Men innebär inte att din kommentar inte visar på okunskap.
  • långstrump
    GrodanHopp skrev 2012-12-19 17:19:50 följande:

Jo, jag läste. Men innebär inte att din kommentar inte visar på okunskap.
    Du vet ingenting om vad jag kan och inte och tolkar saker som du vill. Trådstartaren är ute efter våra åsikter kring den här blandningen och det var det svar TS fick av mig. Jag har inte deltagit i det här forumet för att bi kommenterad i vad jag kan och inte.
  • Tess1985

jag har en hund en tik med denna blandning,
    väldens snällaste och gosigaste lilla dam MEN hon kräver ju aktivering av olika slag samt mycket motion, inget för den veka

• realisten

Jag tror som många andra att det krävs väldigt mycket av dig som ägare och har du otur får du en hund med mentala brister. Kolla gärna upp olika uppfödare innan be att få se föräldra djuren gör så mycket du kan för att vara så säker som möjligt. Och tänk på unghundstiden och hur viktigt det är att stimulera denna typ av hund både fysiskt och psykiskt. Är du en rutinerad hundägare som hittar en seriös uppfödare med sunda föräldadjur så kommer det nog gå bra men man kan aldrig veta helt säkert.

• realisten

Du har rätt i det men är man snäll lungn men bestämd så är det ju en bra början iallafall
  • realisten
    långstrump skrev 2012-12-19 17:22:38 följande:
    Du vet ingenting om vad jag kan och inte och tolkar saker som du vill. Trådstartaren är ute efter våra åsikter kring den här blandningen och det var det svar TS fick av mig. Jag har inte deltagit i det här forumet för att bi kommenterad i vad jag kan och inte.

Har du en trevlig hund så är de ju ett bra bevis på att du har kunskap:) sen vad andra tror spelar inte så stor roll egentligen...
  • BaltBaltazar

Håller helt med om att mycket hur man e som person avspeglar sig i hunden.

Som alla dessa hispiga personer som håller hårt i kopplet o får panik när vi möter dom (jag har en rottisblandning som inte skulle göra nån illa och älskar att gosa med kattungar o barn)...vi går lugnt förbi...utan koppel aaaaaldrig några problem. Den vi möter håller oftast hårt i kopplet o e spänd som fiol och hunden skäller o ägarn pratar bäbisspråk med hundskrället.

Sån klassiker.

Jag e lugn o jagar inte upp mej o tror helt klart hunden blir så då oxå...och självklart ska man ha en fast uppfostran o veta va fan man gör och visa vem som bestämmer.

• sebbe165

Lyssna inte på onödigt dumma folk har själv en amstaff/rottweiler blandras och hon är den finaste och snällaste hunden jag nånsin sett men det gäller att man har tålamod i inte slår hunden om den gör nått fel o berömmer när den gör rätt är minst lika viktigt :)

Svar på tråden blandras rottis amstaff