• Gentleman

Hur förväntas man reagera när en släkting dör?

Min farbror avled för en kort tid sedan. En man jag träffat ett par tillfällen i mitt liv men inte haft någon vidare relation till. Jag känner inget särskilt för denna person. Det känns tråkigt att han har avlidit men mest känner jag för min far som aldrig riktigt haft en god relation till sin farbror trots att han försökt återuppta en förbindelse med sin bror regelbundet. Min farbror har varit mycket inåtvänd och stunder tagit avstånd mot omvärlden, drag som jag känner igen mig i mig själv.

Personligen känner jag mest för min far vars min jag kan inte känna någon extrem sorg för farbrorns bortgång. Har man ett moraliskt ansvar att bli ledsen när en släkting avlider oavsett relationen till denne?

• Svar på tråden Hur förväntas man reagera när en släkting dör?
  • Bottis

Nej, tycker jag inte. Har man ingen relation så är det svårt att sörja.

• Fanny b

Det finns inga rätt eller fel när det gäller sorgearbete. Beroende på vilken relation man har till personen, och var denne dog av, så kan man antingen inte känna något allärs, sörja mycket, eller känna en lättnad. Det sistnämna
    är vanligt när det gäller avlidna som varit svårt sjuka under lång tid, innan de dog.

• Cloudy

Jag blev helt förstörd när min mormor dog när jag var 13 år, kände -jaha, va skönt! när min farmor dog och ingenting alls när min faster dog.

Mormor var som min andra mamma, farmor såg alltid ner på oss och faster kände jag inte.

• Verkligen

Nej, man behöver inte bli ledsen. Ni hade ju inte nån speciell relation och då är det svårt att reagera med stor sorg eftersom ni inte var nära varandra.
    Däremot finns det alltid folk som lägger sig i och har åsikter om hur man ska sörja. Båda gångerna när mina föräldrar dog så hade alltid nån en åsikt om att jag inte sörjde på rätt sätt eftersom jag aldrig grät.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Vangla

Jag har oerhört svårt att känna sorg vid dödsfall. Varken min mammas eller pappas död fick mig att känna något speciellt, trots att vi hade en väldigt bra relation. Inte heller släktingar eller vänners bortgångar har berört mig i någon större bemärkelse. Att dö är ju lika naturligt som att födas. Ofta känner man väl sorg av ganska så egoistiska skäl?

• Aaliyah

Känslor är inte rätt eller fel. Man får känna som man vill, men man kanske inte alltid kan visa sina känslor öppet på grund av risken att såra någon annan.

• Themis

Det man känner själv är ju en privatsak, men man får försöka visa sympati med de i närheten som har starkare relationer och fler minnen av äldre släktingar. Ofta räcker det med att lyssna och vara lite uppmärksam på hur andra mår.

• grustag

Varför ska du reagera för huvudtaget?
    Sen kanske man har skyldigheter, men det är en helt annan sak.

• PrincipessaFia

Alla sörjer vi på våra egna sätt...
    Det finns inget rätt eller fel sätt att sörja på...
    Att känna sorg efter att ha förlorat ngn/ngt är inte egoistiskt utan bara naturligt.

Svar på tråden Hur förväntas man reagera när en släkting dör?