Vill inte kissa på potta/toalett, men bajsa!?
Sonen är snart 3 år och sedan i somras har vi haft honom utan blöja till viss del. Han har (förutom en period nyligen då han haft blöja på sig ganska mycket) alltid själv valt att bajsa på toaletten. Han har föredragit det helt klart (även fast han haft blöja på sig) och han har aldrig bajsat på sig i kalsongerna (förutom nån enstaka gång precis i början i somras).
Nu till problemet. Han har total kontroll över kissandet, vilket märks på honom väl när han är kissenödig och han kan hålla sig utan problem. Problemet är dock att han totalvägrar att gå på toaletten/pottan! Tyvärr tror jag att skulden till stor del ligger hos oss eftersom vi kanske "tjatade" på honom en del i början när vi såg att han var kissenödig. Tyvärr händer det ofta att han håller sig så länge och inte vill kissa på pottan/toaletten att det kommer i byxorna.. Jag har hört om många som har barn som kissar på potta/toalett men vägrar bajsa där... vi har ju omvänt problem...
Det märkliga är dock att man ibland kan få honom att gå och kissa utan protester genom avledning. T.ex. -"Vi går och kissar först så kan vi X/Y/Z sen". Och då är det inga problem alls...
Hur bryter man detta? Vi provade att sätta på honom blöja på "heltid" igen men då började han återgå till att även bajsa i blöjan så det kändes som att det blev ett väldigt stort steg tillbaka. Så nu har han blöja enbart på natten och när vi ska gå ut (så det inte kommer i overallen) och så försöker vi att inte tjata på honom utan låta honom själv välja (vilket tyvärr innebär mycket tvätt då).. Vi har provat med positiv uppmuntran och mutor men det hjälper inte så jättemycket...
Jag vet inte riktigt hur man bäst ska agera? Han är definitivt fysiskt redo att vara blöjfri. Min fru tycker vi ska vänta till sommaren, men jag tror inte att just sommaren är lättare eftersom det inte har med "pinka fritt" eller inte att göra utan bara en aversion mot just kissande på toalett/potta (som sagt funkar bajsandet till 100% och då kissar han i samband med det utan problem)....