• Gaytjej

Vi regnbågsföräldrar!

Vi är några som saknat en snacktråd för oss regnbågsföräldrar, så nu testar jag att starta en och hoppas att några hänger på!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 21:05
    Och nu har vi startat en grupp också!
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108

Välkomna att bli medlemmar i den!

• Svar på tråden Vi regnbågsföräldrar!
  • Anniemation
    lillblobb skrev 2013-11-15 13:09:05 följande:
    Å vad roligt Annimation :) Grattis! Inte i Skåne, men är gravid med syskonförsök (på egen hand den här gången) i vecka 24 nu...

Tack så mycket, och grattis till dig med! Hur gammalt är ditt stora barn?
  • lillblobb
    Anniemation skrev 2013-11-15 18:52:12 följande:
    Tack så mycket, och grattis till dig med! Hur gammalt är ditt stora barn?

Stora tjejen är 3 år :)
  • lillblobb

Jag gick direkt på IVF den här gången, orkade inte med alla besvikelser som inseminationerna gav förra gången, så gav det vad jag ansåg högst chans att lyckas. Å nu sprattlar det ju på massa i magen, så valde rätt :)

• Anniemation

Vad skönt, jag hade gärna testat insemination igen, men min läkare tyckte vi skulle köra på ivf, plus att jag fick möjlighet att donera ägg samtidigt :)

• Givitupp
    lillblobb skrev 2013-11-15 13:09:05 följande:

Å vad roligt Annimation :) Grattis!
    Inte i Skåne, men är gravid med syskonförsök (på egen hand den här gången) i vecka 24 nu...
    Vad innebär " på egen hand " ??
  • lillblobb
    Givitupp skrev 2014-02-12 12:06:34 följande:
    Vad innebär " på egen hand " ??

På egen hand menar jag att jag åkte till Danmark för hjälp ensam, utan partner.
  • redblue

Hej!

Vi är ett lesbiskt par som vill skaffa barn men vi har planer som vi kanske misstänker kan ge oss problem.
    Vi vill allra helst inseminera via Sahlgrenska (vi bor i Göteborg). Vi vill föda varsin gång och vi vill ha samma anonyma donator till barnen. 
    Är det här ens möjligt?

• Gaytjej

Hallå redblue!

Det är inte så mycket drag i den här gruppen längre.. Många av oss finns nog i olika FB-grupper misstänker jag, prova att ställa din fråga i en sådan, eller i forumet Planerar barn-regnbågsfamilj här på FL?

Det sista jag hörde (men då har jag inte varit i planerar barn-svängen på några år) är att man kan göra ett privatfinansierat syskonförsök på Sahlgrenska förutsatt att det finns spermier kvar från donatorn. Det finns alltså i så fall en (ganska stor?) risk att donatorn är "uppanvänd".

Vill man ha större möjlighet att påverka sin bebisverkstad så rekommenderar jag Danmark - med nackdelarna att det kan komma att kostar mer + att man behöver göra en närståendeadoption (med den juridiska osäkerhet det innebär innan den är färdig).

Lycka till!

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • SannaM
    redblue skrev 2014-02-20 20:30:10 följande:
    Hej!

Vi är ett lesbiskt par som vill skaffa barn men vi har planer som vi kanske misstänker kan ge oss problem.

Vi vill allra helst inseminera via Sahlgrenska (vi bor i Göteborg). Vi vill föda varsin gång och vi vill ha samma anonyma donator till barnen. 

Är det här ens möjligt?

Jag rekommenderar att ni ringer direkt till Sahlgrenska och får allt utförligt förklarat för er! Jag och min fru bor i Stockholm och jag födde första barnet, hon är nu gravid med andra. Samma donator. Anonyma donatorer finns däremot inte alls i Sverige, så vill ni ha en sådan är det exempelvis Danmark som gäller.
  • rainbow1

När era små kom till världen blev den andra föräldern vårdnadshavare direkt vid födseln ? Vad jag förstår det som så om man är gift ska det ske automatiskt men om man är sambo så måste man skriva på föräldraskapet?

Svar på tråden Vi regnbågsföräldrar!