Heltidsjobb, familj och hästar hemma. Går det för er?
Som rubriken säger: Hur får ni det att fungera med heltidsjobb, familjeliv samt hästar hemma på egen gård?
På vilken nivå kan ni lägga hästeriet?
Berätta hur ni har löst det :)
Som rubriken säger: Hur får ni det att fungera med heltidsjobb, familjeliv samt hästar hemma på egen gård?
På vilken nivå kan ni lägga hästeriet?
Berätta hur ni har löst det :)
När yngsta barnet var 4 år och andra var på väg sålde jag de två hästar jag hade för jag hann ändå aldrig göra annat än att mocka och fodra. Jag har förvisso en bra granne som har fler hästar än han hinner med och jag kan därför rida när det passar mig och han har även en snäll gammal häst åt sina barnbarn som min barn får låna när vi vill. Så jag har faktiskt inte saknat att inte ha hästar själv ännu. Ska börja fundera på att hitta drömhästen för framtiden när barnen har kommit över dagisåren.
Funkar inte här heller. Har en häst hemma på gården och en inackordering som ägaren sköter helt.
Maken jobbar mycket natt och jag jobbar mycket hemifrån, så förutsättningarna har varit rätt ok. Med ett barn gick det rätt bra, men med två går det inte längre. Jag har tagit mig tid att rida, men hästen har varit en bidragande orsak till att jag nu är helt slutkörd. Har så mycket dåligt samvete för henne.
Nu har jag äntligen bestämt mig för att sälja, det känns jättebra. När barnen blir större försöker jag kanske igen.
Jag har, trots att jag hyr en stor hästgård, nu flyttat hästen till en kompis stall 5 km hemifrån. Å guuuuuud vilken lisa för själen! Äntligen kan jag vara i stallet med själ och hjärta igen, och jag har kommit igång med ridningen ordentligt.
Gaytjej: Skillnaden är min mentala status. Vi hjälptes åt här hemma, jag och grannen, så arbetsbördan är densamma nu. Däremot kan jag slappna av på ett helt annat sätt när barnen kan leka med stallägarens barn, när jag vet att jag inte kan gå in, eller vara i trädgården, och hålla på med en massa måsten. Jag kunde inte slappna av när jag hade hästen hemma, helt enkelt. Mina tankar var aldrig fokuserade på hästen utan for hejvilt omkring mellan middagsdisken, den skitiga tvätten, trädgårdslandet och alla förbannade jävla ogräs. Det tar 5 minuter dit med bil och 15 på cykel.
Gaytjej: Mina barn är ju i skolåldern båda två nu, och det gör ju det hela mycket lättare också. Det var skillnad när de var små om man skulle ha dem med sig... herregud, jag blir gråhårig vid minnet!
Hej, jag vet inte om tråden är igång fortfarande men jag provar iaf för det blir tjatigt att starta en ny tråd om ungefär samma sak.
Det är så att jag och min sambo har köpt ett hus (flyttar in snart) där vi har möjlighet att ha hästar på gården och det har alltid varit en stor dröm. Men det är klart, inget får ju vara en dans på rosor, vi har ett barn som är ett och ett halvt år gammal och vi båda jobbar, han jobbar varannan vecka förmiddag(06.00-15.00) och varannan eftermiddag (15.00-00.00) och jag jobbar varje dag mellan 8-16, nu vet jag att det inte är så lätt för er att räkna ut vad jag hinner och inte men tycker ni att jag borde skaffa häst nu? Jag vill jättegärna och det känns väldigt tråkigt att måsta vänta i flera år men jag vill ju inte heller skaffa hästar som jag sen inte kommer ha tid med. Är lite kluven, tror att jag innerst inne vet vad som är rätt men vill så gärna ha häst!
Och jag kommer måsta ha två st eftersom jag inte vill att en ska gå själv! Men jag tänkte då ha medryttare? Eller vad tycker och tänker ni? Tacksam för svar!
Tack för svaret! :) Du hade bra idéer, en lösdrift ska jag se om det är möjligt att fixa! :D och det finns ju fortfarande ett stall där dom kan stå om det är kallt :) finns det några speciella lagar för ligghallen då, som storlek osv? Och storlek på hagen? Gården är 2.2 hektar och det borde räcks tycker jag men finns det regler på hur stor den minst måste vara? Har aldrig haft hästar på egen gård förut så på så vis är jag nybörjare. ;) Jo, det skulle ju vara skönt att ha medryttare så jag inte behöver ta hand om dom varje dag och inte behöver ha lika dåligt samvete mot dom när tiden inte finns. Jag ska fundera mer på detta och se vad som skulle vara bäst.
Vi har det så som Pallas beskriver och det fungerar verkligen hur bra som helst! Det är lättskött och smidigt och hästarna trivs superbra. Jag hade lite fördomar när det gäller lösdrifter innan (såg typ smutsiga och raggiga unghästar och islandshästar framför mig, gärna stående till knäna i lera och så en halvtaskig ensilagebal i bakgrunden..) men det går faktiskt alldeles utmärkt att ha sporthästar på det här viset!
Och jodå, det finns en hel del regler kring ligghallar. Vi använde den här boken när vi byggde vår, och den kalasbra: http://www.slu.se/sv/fakulteter/ltj/om-fakulteten/institutioner-/lbt/publikationer/specialpublikationer/att-bygga-haststall/
När det gäller yta på ligghallen så behöver hästarna inte särskilt mkt enligt reglerna (ngt mindre än motsvarande häst på box, minns inte exakta procenten nu), men man bör bygga ligghallen större än så. Tänk dock på att man behöver förpröva om man bygger så att det finns plats för fler än 5 hästar.
När det gäller hagstorlek så finns det mig veterligen bara en vag definition typ 'hästen ska kunna röra sig i alla tre gångarterna'.