• Eclipse

Fler som jobbar med hästar?

Hej!
    Mitt premiär-inlägg blir detta! Skrattande

Är det nån mer där ute som jobbar i stall och är gravid?
    Jag jobbar som ridinstruktör och hästskötare och jag funderar på hur länge man egentligen vågar jobba med allt tungt stalljobb och riskerna med hästarna.
    Jag har blivit sparkad i magen 2 ggr under min karriär och det känns ju lite läskigt även om det inte behöver hända igen. Jag är i v. 16+2 och än så länge går det bra att både rida och jobba, men frågan är hur länge det kommer att fungera.

• Svar på tråden Fler som jobbar med hästar?
  • Lovely Miia

Jag tror du kan hålla på ända in tills du ska föda =)
    Kroppen säger ifrån NÄR de blir för jobbigt o tungt..

Malin Baryard-Johnsson red o tävlade långt in i graviditeten så de är nog ingen fara..

• Cia o krabaten

Du får ju alldeles säkert Havandeskapspenning.
    Min väninna fick ngt annat tidigare om jag minns rätt, sjukskriven deltid tror jag, från stalltjänsten och hade bara lektionerna. Hon gick hem helt när sommarlovet började och fick barn 6/9.
    Själv var jag inte gravid när jag jobbade som instruktör, men hade egen häst.
    Var gravid samtidigt som Malin Baryard för den delen och red också ganska länge. Var på globen och såg henne tävla i v28 eller så  
    Jag slutade rida för att jag hade svårt att ta mig ner framför allt, mot slutet blev det mest skritt och lite galopp, traven var jobbigast

Ang riskerna så tror och hoppas jag att man på ett stall jobbar såpass säkert att man inte har så stora risker.
    Visst kan olyckan vara framme, men det kan lika bra hända i bilen på väg TILL stallet. 

• Eclipse

Sant... det är väl större risk att köra bil...

Känner bara på mig att det kommer att bli lite trögt med mockandet när man har en mage i vägen.... men men... hoppas mina kära arbetskamrater har överseende med att jag är lite långsam. Flört

Nu vet jag inte exakt hur kroppen säger emot.... men hittills så känner jag mig liksom trött i magen... (känns nästan som om man har ridit värsta passet dressyr och har träningsvärk i magen)... när jag har skottat snö, mockat eller ridit nån skumpig häst. Men jag antar att det är normalt!?
    Däremot har jag sagt ifrån när det gäller ridning av 4-åringen (viket min chef tydligen har svårt att fatta... suck) för jag skulle ångra mig bittert om jag flög av....

Jag är så nojjig med allt.... jag bad till och med bm kolla upp om ammoniak-ångorna som uppstår när man mockar är farliga för barnet.... men det skall tydligen inte vara nån fara! Tungan ute

• Puggan

Jobbar på ridskola, som instruktör och har stallet på förmiddagarna (är i 12+1), chefen är den enda förutom jag och min man som vet om att jag e gravid. Tanken är att jobba så länge som möjligt och sen börja jobba så tidigt som möjligt.
    Har sagt att jag hoppar uteritterna med barnen i slutet på vårterminen, men har sagt att jag kan visa rundan för ersättare. Är inte rädd för att rida, tänkte göra det så länge kroppen tillåter, jobbar dock extra med att rida in unghästar, men det tänkte jag inte göra, håller mig till hästarna jag känner.
    Har haft stora problem med illamåeende så kräkt i skottkärran på jobbet, så har fått ta lite ledigt när det varit som värst, men börjar kännas bättre nu.

Svar på tråden Fler som jobbar med hästar?