• Mamma1988

Laktosallergi?

Hej!
    Har en son på 2år och när han få i sig vanlig mjölk så blir han stenhård i magen. Vi har försökt med allt innan vi kom på mjölken. Jag har själv laktosallergi när jag blir sjuk, lika så med syrran och brossan. Min bror föddes med komjölksallergi.
    Finns det några tester som man kan göra för att få reda på att det är mjölken?
    Eller något annat som kan bero på hans hårda mage?

Det är så att när sonen ska till sin pappa, varannan lördag så kommer han hem stenhård i magen. Han får vanlig mjölk där. Pappan vägrar ge honom laktosfri bara för att jag inte har något läkarintyg på de men vad ska jag göra när läkarna vägrar skriva ut något bara för att det inte ger något utslag på vanligt blodprov.

Finns det några andra tester? Sonen blir ju så ledsen varje gång han e hård och ska bajsa, han står och gråter samtidigt som han biter mig i ren smärta.

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Laktosallergi?
  • Allergiexperten

Hej! Det är 2 olika saker du beskriver. Laktosintolerans är mycket ovanligt innan skolåldern. Det är inte allergi utan ett normaltillstånd hos en stor del av jordens befolkning. Det innebär att kroppen har liten mängd laktas, eller inte laktas alls. Laktas är ett enzym som bryter ner mjölksocker. Om man har laktosintolerans är oftast symtomen lös avföring, magvärk, uppblåst mage och mycket gaser. I Sverige har kanske 2-3 % laktosintolerans, kring medelhavet  har ca 50 % laktosintolerans. Det finns blodprov som kan påvisa om man har laktosintolerans.

Mjölkproteinallergi betyder att man är allergisk mot proteinet i mjölk. Symtomen kan vara lös avföring men även förstoppning, magvärk, eksem, kräkningar, orolig mage. Behandlingen är att ta bort mjölken under en tid, oftast läker mjölkproteinallergin ut av sig själv om man är mjölkfri en period.
    Förstoppning kan bero på många orsaker, en av dom kan vara allergi. Den vanligaste orsaken till förstoppning är dock för mycket mjölkprodukter, typ välling, och stabbig mat, som pasta, pizza, vitt mjöl. 

Om sonen bara får förstoppning när han dricker mjölk bör du ta kontakt med läkare för bedömning och eventuell utredning. 
    vänliga hälsningar Anitha

• Mamma1988

Hej igen!
    Jag har varit i kontakt med läkare för att jag vill göra en utredning men tyvärr så blir jag bemött som att jag överdriver, dom säger att de inte behövs.

Sonen får laktosfri mjölk hemma hos mig men inte hos sin pappa. Jag kan inte säga 100 på att de e mjölken men eftersom sonen är bra hos mig när han är hemma och dålig efter pappans besök så bli det min tanke att det är mjölken.

Pappan berättar inget för mig om vad sonen äter, eller om han bajsar när han är där så det är ett stort problem.

Har ingen aning om hur jag ska göra.

/Malin

Svar på tråden Laktosallergi?