• Blomsteröga

Borde inte den totala mängden ersättning öka i takt med att barnet växer?

Jag har gett dottern ersättning sen hon var ca fyra veckor. I början ökade intaget efterhand, men sen minskade det igen. BVC trodde att det berodde på att jag hade fått mer mjölk i brösten, men nu har jag lagt ner amningen helt och hon äter ändå bara 750 till 850 ml per dygn. Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

• Svar på tråden Borde inte den totala mängden ersättning öka i takt med att barnet växer?
  • yes79

Minns inte riktigt hur mycket dottern åt när vi gick över helt till ersättning vid 2 månader när men när dottern var 3-5 månader åt hon nog ungefär 810 ml per dygn (135 ml ggr 6), sedan ökade det lite till 990 ml  (165 ml ggr 6) och det höll mellan 5 månader och 8 månader, nu äter hon ju mest vanlig mat men kan äta en flaska på 200 ml på morgonen! När vi bytte till Babysemp2 vid 4 månader upplevde jag det som hon åt mindre i några veckor, men hon blev väl mättare av det antar jag!

Så för henne har det inte ökat kontinuerligt som det gjorde första månaden utan med några månaders mellanrum!

• Blomsteröga

Tack för ditt svar. Igår åt hon lite drygt 700 ml Det är det hon har legat på senaste tiden (är 4 månader). Idag åt hon 1100 ml    Hon måste ha läst det här inlägget

Svar på tråden Borde inte den totala mängden ersättning öka i takt med att barnet växer?