Hej!
Det kan absolut fungera redan nu att lära dem somna själva. Tack vare att de vid den här åldern kan de börja anta en viss form av rutiner.
Jag förstår verkligen att ni känner ett behov att de skall kunna somna själva, då ni har fler barn och din man jobbar skift 
Det kommer förmodligen krävas en del tålamod och uthållighet från er sida, men det går och brukar ofta vara gjort på en vecka. Min erfarenhet är att tvillingar absolut kan sova i samma rum, självklart finns det perioder då de väcker varandra o s v, men i stort sett ger det en naturlig trygghet.
Ta en vecka då din man kan hjälpa till. Planera in en läggningsrutin som innebär att de får mat, varvar ned och blir redo för natten. När ni upplever att de är trötta är det dags att lägga dem i sängen. Vitsen är att de skall läggas i sängen vakna, så de är medvetna om var de somnade. Små barn har fler ytliga sovperioder och kan då lätt vakna till om de upplever en förändring sedan de somnade.
Protesterar dem högljutt när ni lagt dem, så tycker jag att man kan ta upp dem i famnen och sitta bredvid sängen en stund. Börja dock inte vagga, sjunga, tända eller gå runt. Så fort de lugnat sig igen lägger ni tillbaka dem i sängen igen. Sitt bredvid tills de somnar. Så småningom brukar det gå alldeles utmärkt att bara lägga ned och gå därifrån.
Planerar ni att de skall sova vid en viss tid framöver, så skulle jag ta tag i det efter första veckan. Då (första veckan) är det enklare för alla om ni lägger dem när de är riktigt trötta (och mätta), oavsett om det är klockan sju eller klockan elva på kvällen.
När ni vl fått till läggningsrutinen, så brukar det även bli enklare att få dem att somna om på natten. För vakna på natten kommer de att göra!
Hoppas att du känner lite inspiration och att ni skall få sova gott 
MVH Christine