• lyllon

Erfarenhet av regnbågsfamiljer?

Jag lever i ett lesbiskt förhållande och jag och min flickvän pratar mycket om att skaffa barn. Vi bor i en ganska liten stad och jag oroar mig över att barnen ska känna sig utanför eller bli mobbade för att deras hemsituation ser annorlunda ut, och vill hellre bo på ett ställe där det finns andra regnbågsbarn som de kan spegla sig i. Min flickvän tycker att jag förutsätter att människor har fördomar och att barn kan bli retade för allt möjligt. Ligger något i det men har ändå svårt att släppa de.
    Vad tror ni? Har ni någon erfarenhet av regnbågsfamiljer?

• Svar på tråden Erfarenhet av regnbågsfamiljer?
  • tänk om

Vi bor i ett samhälle med ca 3000 invånRE, Vi blir jättebra mötta av människorna här, Det är nog vi vuxna som gör allt så komplicerat, barnen växer in i det.... Vi väntar vårat första barn nu...

• sahara sahara

Vårt barn är så litet än att vi inte har några erfarenheter av mobbning och sånt, men vi har inte stött på några problem, varken som par, som blivande föräldrar eller som föräldrar. Uppför man sig självklart så tar folk det som självklart.

Barn lever i så många olika familjekonstellationer, och även om ert barn skulle vara ensam på förskola/skola/simklubb om att bo med två mammor, så kommer hen att vara långt ifrån ensam om att inte bo med båda sina biologiska föräldrar.

Man kan aldrig vara garanterad att ens barn inte kommer att bli mobbad eller mobba. Det man kan göra är att lära sitt barn respektera sig själv och andra. Skulle det förekomma mobbning är det oacceptabelt, oavsett vad anledningen/svepskälet är.

Och hur liten är staden? Är ni säkra på att det inte finns några andra regnbågsbarn där? Bor ni nära en större stad? Har ni möjlighet att gå till en öppen förskola för regnbågsbarn? Kanske träffa andra via FL? Jag tror att det är viktigt för många, om än inte alla, barn att träffa andra barn i samma situation, att verkligen veta om att de inte är ensamma.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Erfarenhet av regnbågsfamiljer?