• MissVythica

Ersättning - vad är för mkt/för lite ??

Jag har en dotter som föddes 7 veckor för tidigt, och är idag 7 veckor gammal. Alltså fullgången bebis.
    Hon äter bara bröstmjölksersättning (NAN HA 1).
    Hur mkt är egentligen för mkt lr för lite ??
    Hon äter ca 100 ml var tredje/fjärde timme. Och tror nog att hon skulle kunna äta mer, väldigt smaskande när flaskan är tom. Men är lite "rädd" att man ger för mkt, om man nu kan ge för mkt..
    Hon väger idag ca 3800 g.
    Hur mkt ger ni ???

• Svar på tråden Ersättning - vad är för mkt/för lite ??
  • flickan85

Man kan inte ge för mycket. Bebisar kräks upp det de inte behöver. Det står ju hur mycket de ska ha ca. Eller menar du för att hon är för tidigt född? Jag skulle höra med bvc. Annars så mata på. De säger ifrån när de är mätta. Min bvc tant sa att de gärna ska lämna en liten skvätt i flaskan.

• Miss Cee

Grundregeln för alla bebisar är attd e ska få äta tills de själva väljer att sluta. Om det är flaska du ger så ska det alltid finnas lite kvar i flaskan, så att bebisen fick så mycket han/hon ville.
    Du kan inte ge för mycket. Låt bebisen äta så mycket och så ofta den vill.
    Det som står på förpackningen är riktlinjer, något att gå efter när du börjar blanda de första gångerna. Men det är ditt barn som ska gå efter, om bebisen så äter hälften eller dubbelt upp mot vad som står.

Om det är något speciellt som gäller för tidigt födda vet jag dock inte, och isf så råder jag också att du kollar upp det med bb eller bvc, den som har bäst koll på din bebis.

Svar på tråden Ersättning - vad är för mkt/för lite ??