• Ponja

Min "nya" familj umgås så mycket med min sambos ex

Och jag vet inte varför, men jag tycker det känns så otroligt jobbigt. Min sambo har ett barn ihop med sitt ex, så dom har ju redan kontakt osv.
    Hans syster, som vi umgås en del med, umgås väldigt mycket med hans ex. Dom är nära vänner. Likaså hans mamma. Hon behandlar henne nästan som en dotter, och allt är så puttinuttit dem imellan. Hon har också kort på henne, min sambo och deras dotter upphängda på väggarna som jag alltid får sitta och titta på när jag äter där hemma. Vi umgås rätt mycket med hans mamma också. Är det normalt att vara svartsjuk på att dem umgås med hans ex? Är det (som jag kan tycka) lite respektlöst att ha kort på exet, min sambo o deras dotter hängandes vid matbordet? Dem är ju trots allt ingen familj i den benämningen längre. Borde hon inte tänka på att det kanske kan kännas lite lustigt för mig?

• Svar på tråden Min "nya" familj umgås så mycket med min sambos ex
  • Utanbarn

Första gången jag var i min sambos föräldrars hem hade de en bröllopsbild på min sambo och exet relativt centralt bland ala foton på barn och barnbarn. De tänkte nog inte så mkt på det. Vid det tillfället fotades det en hel del såklart och nästa gång vi besökte dem hade denna bild ersatts av en bild på mig och sambon. Mkt gullig och förträffligt beteende.

Både de och jag/vi har en helt avspänd relation med min sambos förra fru men att göra som de gjorde visar på empati, respekt och »välkommen till familjen«.

• Moi Je Joue
    Utanbarn skrev 2011-01-03 19:03:53 följande:
    Första gången jag var i min sambos föräldrars hem hade de en bröllopsbild på min sambo och exet relativt centralt bland ala foton på barn och barnbarn. De tänkte nog inte så mkt på det. Vid det tillfället fotades det en hel del såklart och nästa gång vi besökte dem hade denna bild ersatts av en bild på mig och sambon. Mkt gullig och förträffligt beteende.

Både de och jag/vi har en helt avspänd relation med min sambos förra fru men att göra som de gjorde visar på empati, respekt och »välkommen till familjen«.
    trevlans! tycker också det visar på respekt, nu har tack och lov min mans släkt inga bilder på honom och exet, vet inte riktigt vad jag skulle tyckt om det, antagligen väldigt irriterande.
  • Anonym (ex)

Jag kan förstå du tycker det känns jobbigt!
    Kortet på den forna familjen hos mamman  förstår jag inte varför din sambo ber sin mamma ta bort. Inte vill jag att min mamma har kort på mig min son och mitt ex på väggen... speciellt inte när jag har en ny. Så de tycker jag du ska fråga han varför han inte tycker de är konstigt hans mamma har kvar.

Jag har barn med en och en ny sambo, min familj och även jag är kompis med mitt ex och jag är kompis med hans familj och jätte nära vän med hans syster.
    Vet att vissa saker med de kan störa min kille och förstår honom så tänker mycket på det.
    Min kille blev ledsen när min mamma bad mitt ex hjälpa till och flytta men inte honom.
    Min sambo tycker de är jobbigt när min gammla svägerska fyller år och jag följer med deras familj ut och äter.
    MEN vi pratar om det och visst är mitt ex mitt ex men även min vän och min familjs vänn och hans familj mina vänner!! Jag är inte vän med honom för han är mitt ex utan för jag tycker om han som vän!

Tycker du ska prata med din sambo om de du känner så aknske de känns bättre.
    Inte de minsta konstigt att känna som du gör. Kan förstå att de känns som de lever lite i de förgångna och inte riktigt accepterar att de är ni nu!"

• Ponja

Tack för era svar!
    Mitt ex tycker väl lite att jag överdriver. Att kortet är inget jag behöver bry mig om, för han gör det inte. Han förstår väl helt enkelt inte.

• Anonym

Min mans ex var jättebra kompis med min svägerska då vi träffades (vet faktiskt inte om de umgås så mycket nu). Min svärmor har jag mött på stan då hon var tillsammans med exet och shoppade. Och dessutom var även en annan tjej som tidigare var ingift i makens släkt jättebra kompis med exet.

Personligen bryr jag mig inte så mycket. Vet att exet och svärmor har kontakt ibland, men tror inte att de shoppar ihop mera. Vi har ju skapat egna relationer med varandra och ärligt talat så är det ju min man jag är tillsammans med, inte släkten. De får väl umgås med vem de vill. Det enda som liiiite stör mig är att makens släkt inte vet att det tog slut p.g.a. att hon var otrogen. Så de skulle knappast vara lika "snälla" mot henne om de visste det...

Hade det däremot hängt ett familjefoto på dem vid svärisarnas matbord, ja det hade stört mig. Inte för att jag skulle vara svartsjuk, utan för att jag skulle tycka att de faktiskt kunde tänka så långt att deras nya svärdotter kanske tycker att det känns olustigt. Och speciellt nu då vi har två gemensamma barn som är lika mycket deras barnbarn som bonusen.

Kan inte du, din sambo och bonusen gå till fotografen och ta ett nytt familjefoto som ni ger dem. Då borde ju i alla fall det gamla tas ner. Kan ju vara så att de bara inte tänkt på att det är "föråldrat" och gärna byter ut det om de får ett nytt

Är anonym just för att det inte är allmänt känt att min makes ex var otrogen...

• Anonym

Det är okej att känna som du gör men elda inte på känslorna - då blir det värre. Prata med din sambo och förklara hur du känner så att du får prata om det, men säg ingenting till hans föräldrar eller syster om det - de har en bra relation och de har rätt att ha det, även om det känns jobbigt för dig.

Min mans ex hälsar på svärmor någon gång per år (bor långt ifrån varandra) och har även passat på att komma hem till oss och hälsa på min man när hon vet att jag inte varit hemma. Tidigare har hon smsat vid högtider och när det tog slut mellan henne och hennes kille började hon ringa till maken men när vi gifte oss blev det knäpptyst. Senast hon var här var vi påväg från svärföräldrarna och när hon såg att vi stod på trappen när vi var på väg så satt hon kvar i bilen som hon parkerat bakom häcken. När vi hoppade in i bilen vågade hon sig ut och verkligen skyndade sig in. En normal person hade väl kommit ut och hälsat men det passade sig inte när jag var med tydligen. Vi har aldrig ens träffats (men vi vet hur den andra ser ut och en gång kom hon till mitt jobb då hon visste att jag arbetade, ställde sig 30m ifrån och glodde, när jag kollade dit gick hon iväg).
    Svärmor äääääälskar henne. Jag tycker hon verkar konstig men vad vet jag, hon törs ju inte hälsa på när jag är hemma.

• Belleles

Äh, mina svärförldrar har foton på min makes båda ex, den ena var han ihop med i 7 år och den andra i 4. Visserligen är den ena bilden en gammal inbjudan till ett släktkalas och den andra en musmatta med barn+respektive. Visst ibland känns det konstigt men jag vet att det är mig han är gift och har barn med och dessutom så vet jag att de tycker 10000 ggr bättre om mig än det senaste exet som han även har sin dotter med.

• Anonym (Lovisa)

Jag kan absolut förstå din känsla av utanförskap och skulle förmodligen känna likadant, men det är en svår sits även "åt andra hållet". Om din mans familj har umgåtts med hans x i många år är det ju i te konstigt att dom inte slutar med det för att det tar slut. Dom tycker säkert om henne och kanske vill dom även ha en bra kontakt med henne för att det är bra och tryggt för barnet. Om min brors förhållande tog slut skulle jag fortsätta umgås med tjejen, för vi har varit vänner i många år nu. Mina föräldrar skulle säkert göra detsamma, de har en fin relation och hon är dessutom mamma till deras barnbarn. Angående fotot förstår jag också att det är jobbigt att se, men även att föräldrarna har det kvar. Vissa menar att det är respektlöst vilket jag hade tyckt om det inte var ett barn inblandat men nu är det ju det. Hur gammalt är barnet ? Jag tänker att det måste kännas konstigt för barnet om kortet tas bort om barnet är gammalt nog att förstå. Någon skrev att bi kunde gå till fotografen och byta ut bilden till en med dig, din man och barnet.. Hur blir det för barnet ? Barnet förstår ju inte att det är olustigt för dig att ett kort på dennes mamma sitter uppe. Kanske är det därför kortet finns kvar, av hänsyn till barnet? Men som sagt, jag förstår att det är jobbigt för dig...

• TigerLilySwe

Försök att vara cool i detta och kontrollera dina känslor. Det är som det är och med tiden tror jag att du kommer att släppa detta. Min allra allra bästa vän är i grund och botten mitt ex syster och hon introducerade oss för varandra. Vi fick barn, hon fick barn, vi skildes, hon skildes osv. Sen kommer nya in i bilden och man bygger nya relationer. Jag tänker aldrig på att hon är mitt ex syster och jag tycker mycket om min gamla svärmor. Ah, livet går vidare och det kan periodvis spreta med känslor, tankar och annat. Försök inte göra för stor affär av det. Lycka till, kram på dig.

• Anonym (Släpp det)

Personligen tycker jag att såna foton tyder mer på hur obetänksamma folk är. Man har diverse foton uppe av en anledning, det är väldigt få som har random bilder på folk bara för att. Att man fortfarande umgås och är vänner är inget man bara kan sluta med ibland men att sätta upp bilder på den forna familjen när en ny partner är med i bilden känns lite tacky. Men vet du, vi lägger alldeles för mkt tid och energi på att få folk omkring oss att tycka om en. Vi ältar minsta signal och försöker komma in i en gemenskap. Glöm inte att du faktiskt är din mans partner, oavsett mängder bilder på exen. Och för allt i världen försök inte att bli omtyckt och förstådd det är inte värt din energi. Antingen tycker de om dig som du är eller så gör de inte det. Alla har vi någon historia om vår svärfamilj. I mitt fall så släppte all stress och ältande den dagen jag bestämde mig för att nu räcker det. Inte ska jag behöva vara den som alltid ser till att bättra relationen, jag är en de är fler. Antingen accepterar de mig som deras son gjort eller inte. Numer är jag bara mig själv när vi träffas, jag ligger inte på mer än nödvändigt. Grattar på födelsedagar, ringer ibland men inget överdrivet. Om någon skulle fråga mig om min svärfamilj tycker om mig skulle jag svara - fråga de. Jag tycker de är helt ok men bryr mig inte hur mkt eller lite de tycker om mig. Det är inte de jag lever med. Det viktigaste är hur jag och maken har det i vår relation.

• Ess

Finns ts fortfarande kvar?
    Hur har det i så fall gått, är ni ihop ännu eller?

Själv är jag varken intresserad av egna eller andras ex, så jag hade backat när jag upptäckt att dom umgicks. Finns gott om andra killar.

Svar på tråden Min "nya" familj umgås så mycket med min sambos ex