• Hallonmusen83

Varför valde ni just det namnet på ert barn?

Varför valde ni just det namnet på ert barn?
    Kul veta hur folk tänker

Omnia vincit amor
  • Svar på tråden Varför valde ni just det namnet på ert barn?
  • Firefairy

Vår son heter Caesar Glenn Hannes
    Caesar - fick förslag Julius, men det tyckte sambon lät "töntigt" och spann vidare så blev det Caesar
    Glenn - sambon håller på IFK Gbg och där "heter alla spelare Glenn"
    Hannes - efter min mammas farbror Johannes. Hade velat ha efter min morfar men Voldemar, kändes elakt att döpa sonen till så då blev det efter morfars bror istället.

Får vi en dotter ska hon heta Cleo Petra Linda
    Cleo - Cleopatra var ju gift med Caesar :)
    Petra  - omskrivning av slutet på cleopatra...
    Linda - efter både min och sambon syster + min mormor

• gobbledigook

Kurt GUNNAR Sven-Åke

Vi gick igenom hela almanackans namnsdagar var och en för sig, sen sammanförde vi listorna och strök alla namn som inte var med på båda. Sen provade vi att ropa alla namn som var kvar ("xxx! Nu är det mat!!"), för att höra om det lät bra... Hehe. Kvar blev till slut Elis, Åke och Gunnar. Sen gjorde båda varsin topplista av de tre namnen.. Min var 1 Elis, 2 Åke, 3 Gunnar. Han hade Gunnar som nummer 1. Sen fick vi veta att en vi känner "alltid tänkt döpa sin framtida son till Elis" och då kändes inte det namnet så kul att ta längre, och sedan växte namnet Gunnar jättemycket för mig, så till slut blev det självklart. Ännu mer självklart känns det nu när han är tre månader! Kan inte tänka mig något finare namn. Mellannamnen är efter mormorsfar och farfarsfar.

Obs eftersom vi inte visste att det var en pojke innan han föddes gjorde vi hela namnproceduren även för tjejnamn, och om det blivit en flicka skulle hon ha fått heta HELMI. 

• Ruggugglan
    Kimmy Linnéa:
    Förnamnet fick inte jag vara med och välja. Hennes pappa tryckte ner mig och bestämde att hon skulle heta Kimmy. Men trots att jag valt annat namn om jag fick välja när hon föddes, så är hon idag min lilla Kimmy!
    Linnéa är efter min gammelmormor!

Charlie Ville:
    När vi väntade sonen så diskuterade vi många namn. Sambons förslag var Charlie. Han älskar serien "2 and a half men" och tycker om namnet. Jag var dock väldigt skeptisk och tyckte mer om Ville. Men när de höll fram sonen på förlossningen så vi fick se honom så utbrast jag "Men det är ju en Charlie!". Då kändes namnet så perfekt!
    Ville fick han ist som andranamn. Det fick han bara för att jag tycker om det så mycket
  • k girl

Erik Hugo. Min farfar respektive makens farfar.

• CHARLATAN

För att vi tyckte det var fint helt enkelt. Ingen baktanke med det.

MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Vanadis

Min dotter heter Lily June Maria
    Lily=alltid tyckt det namnet var vackert och ar min favorit blomma. Dessutom var det ett av det fa jag och min man kunde komma overrens om. Och det funkar bra bade pa svenska och engelska (pappan ar engelsman).
    June=Min mans farmor
    Maria= har gatt i arv fran bade min mammas och pappas sida. Var bara tvungen att ha med det aven om namnet blev lite langt:)

• Jennywise

Melvin Leo- Melvin eftersom både jag och maken gillar bandet The Melvins. (2004 var det inte ett jättevanligt namn, så som det blivit på senare år.) Leo valde hans pappa eftersom Melvins stjärntecken är just lejon.

Lovis Freya- Lovis valde vi nog bara för att vi gillade namnet. Freya är givetvis efter gudinnan i den nordiska mytologin.

• lilil

Vi tittade för ca två år sedan på Metallicas dokumentär och hör hur James Hetfield ropar på sin son Castor. Vi tyckte båda att det lät häftigt och bestämde oss för att döpa vårt framtida barn till det om det blev en pojke =) Den 20 oktober föddes sedan vår stjärna (Castor är dessutom en av stjärnorna i stjärntecknet tvillingarna, vilket är lite roligt då jag är tvilling). 

Hans andranamn är Max - från min sambo som heter det i andranamn och Ludvig- som är min brors namn.

• Lexis

Vår son heter Dimitri EMIR Peter.

Dimitri - Efter sin pappa.

Emir - Jag var fastbestämd vid att han skulle ha ett kort balkan namn efter min bror som gick bort 2månader innan Emir föddes.

Peter - Efter sin farfar, efter mycket tjaffs och några tårar fällda slapp jag döpa min son till Peter som Emir's farfar heter. Bland oss greker är det en tradition att döpa första sonen efter sin farfar men Emir blev ett undantag! =)

• LillaFlingan

1a sonen heter: Carl Elias Arne.

Min man heter Carl i mellannamn efter sin farfar Karl-Arne.
    Båda våra farfädrar hette/heter Arne i tilltalsnamn. :)

Elias var ett namn vi föll för när vi var nykära och låg och fantiserade om framtiden... ;))
    Jag var tvärsäker på att vårt första barn skulle bli en pojke...  3år senare föddes våran Elias ;)

Vår 2a son heter: Carl Elvin Lars
    Carl av samma anledning som storebror.
    Lars är efter barnens farfar. Och vi ville ha ett tilltalsnamn på E.
    Och Elvin var det enda jag hittade som jag verkligen gillade! LIte roligt att bara 830personer i hela Sverige heter Elvin :))

• SilverEmma
    Fanny Ylva Krusmynta - Pappan kom på tilltalsnamnet, jag gick med på det. Ylva är en väninna till min mamma som alltid varit en extramoster till mig och min bror. Har alltid sagt att hon ska vara gudmor och min första dotter ska ha hennes namn. Krusmynta slängde sambon ur sig en kväll och efter vi garvat en stund åt det så fastnade det.

Elliot Trolla Petunia - Elliot bestämde vi oss för i början av graviditeten att köra på oavsett vilket kön bebisen hade. Trolla kom till direkt enfter förlossningen då hon (jämfört med storasyster) hade galet mycket hår och liknade ett troll. Petunia bestämde vi oss för då vi ville ha ett blomnamn till henne också, hade hon varit en pojke så hade det blivit Timotej.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
Svar på tråden Varför valde ni just det namnet på ert barn?