Varför valde ni just det namnet på ert barn?
Kul veta hur folk tänker
Kul veta hur folk tänker
Vår son heter Caesar Glenn Hannes
Caesar - fick förslag Julius, men det tyckte sambon lät "töntigt" och spann vidare så blev det Caesar
Glenn - sambon håller på IFK Gbg och där "heter alla spelare Glenn"
Hannes - efter min mammas farbror Johannes. Hade velat ha efter min morfar men Voldemar, kändes elakt att döpa sonen till så då blev det efter morfars bror istället.
Får vi en dotter ska hon heta Cleo Petra Linda
Cleo - Cleopatra var ju gift med Caesar :)
Petra - omskrivning av slutet på cleopatra...
Linda - efter både min och sambon syster + min mormor
Kurt GUNNAR Sven-Åke
Vi gick igenom hela almanackans namnsdagar var och en för sig, sen sammanförde vi listorna och strök alla namn som inte var med på båda. Sen provade vi att ropa alla namn som var kvar ("xxx! Nu är det mat!!"), för att höra om det lät bra... Hehe. Kvar blev till slut Elis, Åke och Gunnar. Sen gjorde båda varsin topplista av de tre namnen.. Min var 1 Elis, 2 Åke, 3 Gunnar. Han hade Gunnar som nummer 1. Sen fick vi veta att en vi känner "alltid tänkt döpa sin framtida son till Elis" och då kändes inte det namnet så kul att ta längre, och sedan växte namnet Gunnar jättemycket för mig, så till slut blev det självklart. Ännu mer självklart känns det nu när han är tre månader! Kan inte tänka mig något finare namn. Mellannamnen är efter mormorsfar och farfarsfar.
Obs eftersom vi inte visste att det var en pojke innan han föddes gjorde vi hela namnproceduren även för tjejnamn, och om det blivit en flicka skulle hon ha fått heta HELMI.
Erik Hugo. Min farfar respektive makens farfar.
För att vi tyckte det var fint helt enkelt. Ingen baktanke med det.
Min dotter heter Lily June Maria
Lily=alltid tyckt det namnet var vackert och ar min favorit blomma. Dessutom var det ett av det fa jag och min man kunde komma overrens om. Och det funkar bra bade pa svenska och engelska (pappan ar engelsman).
June=Min mans farmor
Maria= har gatt i arv fran bade min mammas och pappas sida. Var bara tvungen att ha med det aven om namnet blev lite langt:)
Melvin Leo- Melvin eftersom både jag och maken gillar bandet The Melvins. (2004 var det inte ett jättevanligt namn, så som det blivit på senare år.) Leo valde hans pappa eftersom Melvins stjärntecken är just lejon.
Lovis Freya- Lovis valde vi nog bara för att vi gillade namnet. Freya är givetvis efter gudinnan i den nordiska mytologin.
Vi tittade för ca två år sedan på Metallicas dokumentär och hör hur James Hetfield ropar på sin son Castor. Vi tyckte båda att det lät häftigt och bestämde oss för att döpa vårt framtida barn till det om det blev en pojke =) Den 20 oktober föddes sedan vår stjärna (Castor är dessutom en av stjärnorna i stjärntecknet tvillingarna, vilket är lite roligt då jag är tvilling).
Hans andranamn är Max - från min sambo som heter det i andranamn och Ludvig- som är min brors namn.
Vår son heter Dimitri EMIR Peter.
Dimitri - Efter sin pappa.
Emir - Jag var fastbestämd vid att han skulle ha ett kort balkan namn efter min bror som gick bort 2månader innan Emir föddes.
Peter - Efter sin farfar, efter mycket tjaffs och några tårar fällda slapp jag döpa min son till Peter som Emir's farfar heter. Bland oss greker är det en tradition att döpa första sonen efter sin farfar men Emir blev ett undantag! =)
1a sonen heter: Carl Elias Arne.
Min man heter Carl i mellannamn efter sin farfar Karl-Arne.
Båda våra farfädrar hette/heter Arne i tilltalsnamn. :)
Elias var ett namn vi föll för när vi var nykära och låg och fantiserade om framtiden... ;))
Jag var tvärsäker på att vårt första barn skulle bli en pojke... 3år senare föddes våran Elias ;)
Vår 2a son heter: Carl Elvin Lars
Carl av samma anledning som storebror.
Lars är efter barnens farfar. Och vi ville ha ett tilltalsnamn på E.
Och Elvin var det enda jag hittade som jag verkligen gillade! LIte roligt att bara 830personer i hela Sverige heter Elvin :))