• Zelina

Vika sina kläder

Hos oss är det jag som sköter om att vika ren tvätt, jag har själv tagit den uppgiften på mig. Men nu börjar jag ibland känna att detta eviga vikande (varje dag) står mig upp i halsen Kräks. Jag har en dotter (13 år) och min man två söner (12 och 16 år), och jag börjar starkt överväga att de ska få vika sina egna kläder. Är det för mycket begärt?

Hur funkar det hos er andra?

Och en fråga till, har ni något slags system med olika ansvarsområden (typ gå ut med sopor, duka inför middag/plocka bort efter middag, plocka ur diskmaskin) etc.? Hos oss gör vi än så länge som så att vi ber barnen göra saker, men också det kan jag bli less på. Alltså att alltid behöva säga till. Det är sällan de tar egna initiativ och gör det självmant.

• Svar på tråden Vika sina kläder
  • crazy mom

Jag är helt övertygad om att ungdomar växer med uppgifter.

Fundera ut vilka olika sysslor de kan hjälpa till med hemma tex

köksvecka toalettstäd matlagning tvätt Förslagsvis kan du knyta en del av detta krav till en del av månadspengen. Alla barnen behöver ju inte göra alla sysslor varje vecka.
  • Zelina

Tack Crazy mom för bra tips!

Vi har nog servat dem lite för mycket, nu är det dags för förändring. Men samtidigt är de duktiga på att plocka efter sig t.ex. när de ätit, föra smutsiga kläder till tvättkorgarna och de sprider inte saker omkring sig i hela huset. Deras rum kan ibland se "mindre trevliga" ut men det är ändå deras privata zon där det kan få vara lite stökigt ibland. Det viktigaste för mig är att de inte stökar ner i våra gemensamma utrymmen.

Har märkt att min dotter har en tendens att samla saker i sin säng. Där kan ligga skolböcker, pennor, kläder som ska till tvättkorgen, mobiltelefon, anteckningspapper, hårspännen, papperslappar, smink, plånbok etc. Har i några års tid bränt flera proppar på det här fenomenet och nu har jag fått nog. Funderar på att ge en varning om att det jag hittar i sängen, och som inte hör hemma där, kommer att kastas av hennes ömma moder. Det som hör hemma i sängen är kuddar och täcket, inget annat.

Det där med att knyta sysslor till månadspeng är en bra idé men funkar inte riktigt i praktiken hos oss. Det är bara jag som ger månadspeng till min dotter, min mans söner får inte månadspeng utan han ger dem pengar lite nu och då. Vi har uppdelat så att jag har allt ansvar för min dotter och han för sina söner.

• Attis54

Har en 16-åring och en 19-åring, tjejer. I flera år har jag lagt rena kläder i strykkorgen och sedan stryker de sina egna kläder. !6-åringen har alltid hela sängen överfull med olika saker, men det är hennes rum och hennes ordning och hon bäddar ju (eller inte bäddar) själv sin säng och det har hon gjort de senaste 3-4 åren. Men säga till måste man annars får man ingen hjälp. Viktigt att de hjälper till då de ska tränas för livet, att bo själva så småningom.

• Mamma80

Om barnen inte viker sina kläder så får de vika mina med... Det är viktigt att barn vet hur man viker kläder när de kommer ut i arbetslivet.

• Majsan70

Härhemma delar vi alla på alla uppgifter som dyker upp i hemmet.

Mina barn har speciella dagar då de diskar, de hjälper alltid till med HELA tvätten...från början till slut. De städar sin egen toalett och de tar ut sopor o går ut med hunden. Dukning o liknande säger vi till om och det k'nns inte jobbigt alls. De passar sin lillasyster och står ibland för matlagningen. Ibland när jag kommer hem så har de dammsugit och diskat den disk som uppstått över dagen.

Även vår 7.5 åring har ansvarsbitar och ser det som helt naturligt.
    Att prestera efter månadspeng är helt fel tycker jag eftersom det här är något de SKA hjälpa till med.
    Hur det ser ut i deras rum är deras egen sak anser jag o lägger mig inte i mer än att rummen skall dammsugas varje vecka eftersom vi har djur som hårar mycket , och om de skiter i att dammsuga så vandrar ju dammråttorna ut till oss igen.

• Zelina

Tack till er alla som svarat på mitt inlägg! Det är intressant att ta del av hur andra gör, vilka krav man har o.dyl.

• AngelWithoutWings

Usch, ja hade aldrig orkat det ^^ (är 13 ;p) har ingen speciell syssla men brukar hjälpa till med dammsugning och så ibland :)

Svar på tråden Vika sina kläder