• Anonym (Undrar)

Hur bäst gå till väga

Jag var extremt allergisk när jag var liten och vi har därför väntat med att ge sonen vissa livsmedel. Det var tänkt att vi skulle börja testa förra året när han blev 2. Men han blev sen sjuk med en massa komplikationer så vi sköt på det. För vi orkade inte helt enkelt. Han är nu 3 och har ännu inte testat vissa livsmedel, så som fisk, skaldjur och choklad* (*vilket jag är extremt allergisk emot).

Han har visat allergi mot körsbär. När han var inlagd på sjukhus fick han saft att dricka och han blev alldeles knallröd hela han. Det visade sig sedan att det var körsbärssaft. Men de har gjort pricktest (en enklare variant) och det visade inget.

Jag är livrädd för att han ska få en allergisk reaktion. Men hur börjar vi testa bäst?

Vore tacksam för hjälp

/En orolig (nojig) mamma 

• Svar på tråden Hur bäst gå till väga
  • Allergiexperten

Hej! Att du var kraftigt allergisk som liten behöver inte betyda att ditt barn också blir det. Men du skriver att han reagerat kraftigt när han fick körsbärssaft, vilket kan betyda att han inte tål det starka färgämnet i körsbär.
    Rent generellt så avråder man inte att erbjuda barn normalkost även om barnet har väldigt allergiska föräldrar. Men du skriver att sonen varit mycket sjuk och även inlagd på sjukhus så det är svårt att ge något allmänt svar pga detta, jag tycker du ska prata med din husläkare om din oro för allergisk reaktion.
    Lycka till hälsar Anitha

Svar på tråden Hur bäst gå till väga