• flingansnö

Positiv förstärkning. Hur gör ni?

Hej!

Ni som uppfostrar era barn med hjälp av positiv förstärkning. Jag har några frågor. Jag har just insett att mitt sätt att uppfostra på passar rätt bra in i det tankesättet men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Så nu undrar jag hur ni gör och tänker. Jag har några konkreta frågor, men skriv annars bara lite allmänt om ni vill.

Ok. Hur gör ni om barnet tex målat på väggen med tushpenna?
    Hur tänker ni omkring likheterna mellan detta sätt att uppfostra banr och att träna hundar? Och kopplingen till behaviourismen?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Positiv förstärkning. Hur gör ni?
  • cruz

Jag försöker att använda mycket positiv förstärkning. Man hamnar så lätt i tjat- och gnatfällan och glömmer att berömma och ge barnen uppmärksamhet när det gör bra saker. Jag har inget problem med att principen är den samma vid hunddressyr eller att det kopplas ihop med behaviourism. Med hjälp av positiv förstärkning har min autistiska son gått från icke kommunicerande-förmodligen utvecklingsstörd, självskadande två-åring till en läs- och pratkunnig, social och normalintelligent 4-åring! Jag förstår liksom inte att positivt beteendestöd eller tillämpad beteendeanalys ska vara något kontroversiellt  egentligen . För vår familj har det varit räddningen.

Om barnen har ritat på väggen så talar jag bara om för dem att jag inte tycker att det är OK . Finns inte så mycket att göra då olyckan redan är skedd. Om barnet är på väg att rita på väggen så säger jag till att inte rita på väggen och så ger jag dem ett papper att rita på (pluss massa positiv uppmärkamhet när de ritar på pappret).

• flingansnö

Zelia: tack för svar!

Min pojke är också autistisk. Det är därför jag har börjat läsa på. Jag har ju "uppfostrat" honom såhär hela tiden (han är fyra år nu) men det är först nu när vi kommit i kontakt med atuismcenter som jag fått ord på det. Men jag har förstått att många tycker att det är kontroversiellt.

Ang att måla på väggen, säg att ditt barn målat en regnbåge på väggen. Säger du då att det är en fin regnbåge?

• cruz

Just positiv förstärkning är ju helt ofarligt . Misslyckas man så är det iaf ingenting som barnet tar skada av. Bestraffning förekommer givetvis inte. Det gjorde det i början av 60-talet när den tillämpade beteendeanalysen var i sin linda, men man gav ju upp det snabbt. Time out förekommer, men inte på det sättet som autismcenter har lärt ut. I Peter Karlssons bok "Beteendestöd i vardagen" står det hur man går till väga och att det bara får användas av folk som fått utbildning. Man får aldrig lämna barnet ensamt, utan man sitter med, man skuldbelägger inte, utan är neutral. Man använder sig av det då situationen har urartat och man behöver få barnet till ett lugnare ställe. Man avleder dock inte med någon rolig aktivitet utan sitter lugnt och är lite småtråkig. Men vi använder inte time out och jag har inte hört talas om någon som gör det heller. Däremot har vi mycket beteenderegistrering för att veta vilken funktion ett visst beteende har. Min son har haft självskadebeteende och ibland så kraftigt att vi varit tvungna att lägga en kudde under hans huvud så att han inte skulle slå sönder sig. Nu har det beteendet försvunnit med hjälp av kravanpassning, kommunikationsträning och ett mer lågaffekt och lugnare bemötande.

Om mina barn hade målat en regnbåge på väggen skulle jag låta bli att säga att den var fin. Istället hade jag sagt: Vad glad jag skulle bli om du kunde måla en regnbåge till mig på det här pappret.

• flingansnö

HAr du också gått på autismcenter? Vi går föräldrautbildning nu,och har än så länge inte hört ngt om Time out.Det kommer INTE att hända i vår familj!
    Vad skönt att ni fått koll på självskadebeteendet! Det måste ha varit jättejobbigt!

Tycker ditt råd om regnbågen var bra! Tack!

• cruz

Ja, vi gick på första steget på autismcenter för två år sedan . Men förlåt, det var inte time out som de rekommenderade där, utan ignorering (vilket också kan vara kränkande om det görs på fel sätt). Ett exempel på felaktig timeout är däremot nannyakuten och supernanny och liknande program (ursäkta mitt korta minne). Hur gammal är din son? Min fyllde fyra i oktober.

• flingansnö

Ja ignorering kan vara hemskt! Och Timeout är hemskt! Vill inte utsätta mitt barn för det!!

Min grabb blev fyra i december. Vi fick diagnos i september/oktober tror jag det var. Nu går vi föräldrautbildning och sedan ska vi ha individuell behandling, vad nu det innebär. Vi får väl se hur det blir. Jag har hört mycket blandat om dem, men hon som ska vara vår behandlare verkar dela vår människosyn iaf, och det känns bra. Jag hoppas på att vi ska få hjälp att träna honom så att han kan vara så "normal" som möjligt. Han är normalintelligent verkar det som så han ska ju gå i skolan med "vanliga" barn och då vill vi att han kan så mkt sociala regler som möjligt. Men vi får se.

Vad är din bild av autismcenter? Hur har ni gjort?

Svar på tråden Positiv förstärkning. Hur gör ni?