• Anonym (familjehem?)

Erfarenheter kring detta..?

Jag och min man har varit gifta i 5 år och funderar på att ansöka om att få bli familjehem. Vi har hittills inte fått några egna barn men har svårt att se vår framtid utan barn, samtidigt brinner vi för att hjälpa! Vi skulle gärna kunna tänka oss att adoptera men har inte råd, så då kom vi att tänka på just familjehem.
    Det finns säkert många barn i Sverige som behöver få komma till trygga och kärleksfulla familjer och vi vill vara en av de familjerna!

Vi skulle gärna vilja veta lite mer om hur det är att vara familjehem. Erfarenheter från andra familjehem eller från er som vuxit upp i familjehem osv.
    Skriv gärna och berätta!

• Svar på tråden Erfarenheter kring detta..?
  • Anonym

Jag vet inte exakt vad som menas med familjehem men min syster med familj har hand om tre barn som förlorat sin mamma, som avlastning för pappan. Är det något sånt ni menar, eller är det som fosterföräldrar?

• Empiiis

Har inte växt upp i ett familjehem men bodde en tid i jourhem. Familjen var jättebra och jag trivdes hyffsat (för att vara en 15 åring med mycket hat och hormoner)

De lyssnade på mig och var enkla att prata med. Tråkigt att jag inte har någon kontakt med dem idag. Skulle vilja berätta att dem hjälpte mig mycket och tack vare dem är jag den jag är idag :) En bättre människa.

Sen kanske dem inte var de smartaste människor jag stött på. Kläckte ur sig efter en vecka "om du vill kan vi adoptera henne" till min mamma som var helt förstörd över att jag inte bodde hemma längre.

Utöver det var det jättebra :)

• Anonym (familjehem?)
    Anonym skrev 2011-01-04 12:42:31 följande:
    Jag vet inte exakt vad som menas med familjehem men min syster med familj har hand om tre barn som förlorat sin mamma, som avlastning för pappan. Är det något sånt ni menar, eller är det som fosterföräldrar?
    Det är ett annat ord för fosterfamilj.
  • Anonym

Jag har bott i ett familjehem under ett halvår med min dotter för att komma på fötter igen efter en väldigt jobbig tid. Dom hjälpte mig otroligt mycket. Dom hjälpte mig tex att få rutiner, mest för mig själv då jag alltid haft det för dottern, dom hjälpte mig också att tro på mig själv o det jag gör, kunna säga nej utan att ge med mig tillslut och massa annat.

Om ni bor inom Västra Götaland så rekomenderar jag att kontakta Familjevårdsstiftelsen, http://www.familjevardsstiftelsen.se/ . Det är en stiftelse som har hand om familjehemmen, dom träffar den som bor i familjen en gång i veckan och familjen en gång i månaden. Under samtalen så kan man prata om hur det är i familjen och sådant som man kanske inte vill prata om med dom man bor hos.
    Man pratar helt enkelt om hur det fungerar :) Dom är superbra iallafall!

• Anonym (familjehem?)
    Empiiis skrev 2011-01-04 12:45:34 följande:
    Har inte växt upp i ett familjehem men bodde en tid i jourhem. Familjen var jättebra och jag trivdes hyffsat (för att vara en 15 åring med mycket hat och hormoner)

De lyssnade på mig och var enkla att prata med. Tråkigt att jag inte har någon kontakt med dem idag. Skulle vilja berätta att dem hjälpte mig mycket och tack vare dem är jag den jag är idag :) En bättre människa.

Sen kanske dem inte var de smartaste människor jag stött på. Kläckte ur sig efter en vecka "om du vill kan vi adoptera henne" till min mamma som var helt förstörd över att jag inte bodde hemma längre.

Utöver det var det jättebra :)
    Vad roligt att höra att du har goda erfarenheter från det!
  • Anonym (familjehem?)
    Anonym skrev 2011-01-04 12:57:02 följande:
    Jag har bott i ett familjehem under ett halvår med min dotter för att komma på fötter igen efter en väldigt jobbig tid. Dom hjälpte mig otroligt mycket. Dom hjälpte mig tex att få rutiner, mest för mig själv då jag alltid haft det för dottern, dom hjälpte mig också att tro på mig själv o det jag gör, kunna säga nej utan att ge med mig tillslut och massa annat.

Om ni bor inom Västra Götaland så rekomenderar jag att kontakta Familjevårdsstiftelsen, www.familjevardsstiftelsen.se/ . Det är en stiftelse som har hand om familjehemmen, dom träffar den som bor i familjen en gång i veckan och familjen en gång i månaden. Under samtalen så kan man prata om hur det är i familjen och sådant som man kanske inte vill prata om med dom man bor hos.
    Man pratar helt enkelt om hur det fungerar :) Dom är superbra iallafall!
    Det låter ju jättebra, nu bor vi inte där men det finns kanske där vi bor också. Ska kolla upp det. Jättebra att de har så mkt kontakt med både familjehemsfamiljen och den som bor där.
    Gott att du fick den hjälp du behövde!
  • Empiiis
    Anonym (familjehem?) skrev 2011-01-04 13:00:54 följande:
    Vad roligt att höra att du har goda erfarenheter från det!
    Ja, just då tyckte jag inte om det. Men nu när jag är äldre inser jag att det var dem som lärde mig mycket om kärlek och livet och hur det är att vara en "familj" och det tackar jag dem för Glad
  • Anonym (Kanon)

Underbart att ni vill ställa upp. Är lite stressad men rabblar upp lite tankar jag har efter att ha jobbat som familjehem i flera år.

Det ni i regel får slita med är de anhöriga. Kan  va mkt krävande

Ni får va beredd på kontakt resten av livet

Ni får va beredd att barnet flyttar iväg

Det är tufft för förhållandet

Man lär sig otroligt mycket om andra människor och om sig själv

Det är kul

Det är jobbigt

• Anonym (familjehem?)
    Anonym (Kanon) skrev 2011-01-04 13:15:45 följande:

Underbart att ni vill ställa upp. Är lite stressad men rabblar upp lite tankar jag har efter att ha jobbat som familjehem i flera år.

Det ni i regel får slita med är de anhöriga. Kan  va mkt krävande

Ni får va beredd på kontakt resten av livet

Ni får va beredd att barnet flyttar iväg

Det är tufft för förhållandet

Man lär sig otroligt mycket om andra människor och om sig själv

Det är kul

Det är jobbigt

Tack för ditt svar!
    Hur kan man bäst förbereda sig inför att vara familjehem?
  • Anonym (Kanon)

Gå en utbildning som ngn kommun anordnar. Var medveten om att detta inte är ett sätt att skaffa barn. Fundera igenom hur ni vill uppfostra ett barn.

• Anonym (fostersyskon)

Jag är ej själv fosterbarn eller fosterfamilj men jag har fostersyskon!

Jag har haft fostersyskon under hela min uppväxt. Jag var enda barnet i familjen (biologiskt) och mina föräldrar kunde ej få fler barn. När jag var 3 flyttade en liten tjej på 1 år till oss från en socialt mycket handikappad mamma och hon bodde hos oss på heltid tills hon var 5,5 år då hennes pappa tyvärr fick vårdnaden om henne (OT: dök upp från ingenstans när hon var 5 år, utan att ha sett sitt barn innan, domstol gav i slutändan han vårdnaden trots vittnande om mycket allvarliga brister såsom hot att ta henne utomlands till ett krigsdrabbat land ((pappan är muslim)), detta och mkt annat men domstolen ansåg på den tiden att det ju är jääättebra att pappan vill ha henne så konstar hon inga pengar för staten ((mitt eget tänkand..)). Jag hittade denna tjej 18 år senare via internet och det visade sig att hon blivit både psykiskt och fysiskt misshandlad under åren hos sin far.
    När jag var 8 flyttade en liten kille på 18 mån till oss från sina drogmissbrukande föräldrar. Han var ganska illa däran psykiskt (letade mat i soppåsen i desperat försök att få mat, åt allt han fick snabbt som ögat, bäddade ner sig själv med en filt i soffan på kvällen inför natten när han var trött ((ARTON månader gammal!!!)) mm). Han bodde på heltid tills han började lekis då hans mamma varit helt drogfri sen han omhändertogs och utbildat sig mm. Han bodde då hos oss varje och slutligen varannan fre-sön i flera år. Nu är han snart myndig och bor hos min pappa en helg/månad tills dess. Sen blir det spontana besök!
    Mamma och hennes man är fosterfamilj idag åt en 10-åring.

Nackdelen med fosterbarn är att det  oftast inte är för evigt och det smärtar när man byggt upp band mellan varandra som sedan slits itu när barnet kan flytta till sina föräldrar. Det är även ofta svåra förhållanden och situationer bakom och barnen är ofta traumatiserade på ett eller annat sätt. Ju äldre barnet är desto svårare. Det är nog en fördel att ha egna barn (antingen utflugna eller hemmaboende) så att man kan koncentrera sig mer på att vara ett stöd än bara lära sig att vara förälder och ta hand om ett barn. Det basala ska alltså finnas där automatiskt. Det kan även vara jobbiga kontakter med bioföräldrarna emellanåt. De kan ringa ofta eller komma spontant och det kan bli jobbigt för barnet och er.

Fördelar är för min del som "syskon" att jag fått bli storasyster och jag har fått en lillebror (vi ser varann som syskon och min pappa är hans pappa ((utan blodsband endast)), hans biopappa är ute ur bilden helt och han kallar "vår" pappa för pappa).

Det är väldigt tufft och det har verkligen slitit på mina föräldrar vissa perioder genom åren när det har varit kämpigt. Men kärleken till barn kan verkligen hela. Min lillebror är världens finaste idag men hade han inte fått komma till ett kärleksfullt hem (till oss alltså) vet ingen vad som hade hänt! Mina föräldrar har gjort ett bra jobb. Mamma och hennes man kämpar nu på med deras fosterbarn som har mycket jobbiga händelser att bearbeta och det är tufft som sjutton för dom alla men det blir bättre och bättre! Dom (mamma och maken) har fördelar genom att dels så har mamma haft fosterbarn innan, dels har dom båda biologiska barn som alla flyttat hemifrån, dels bor de på landet och är heltidsbönder, med andra ord all energi och uppmärksamhet på fosterbarnet och h*n blir delaktig på gården och kan känna sig behövd på ett bra sätt.

En fosterfamilj kan göra underverk om den är beredd att lägga ner mycket tid och energi! Intresset för barn ska vara stort och de måste definitivt ha en god kontakt med soc för att få stöd för det ÄR jobbigt ibland!

Ja, detta inlägg är ur ett fostersyskons synvinkel då, men även ur en vuxen erfaren människas synvinkel då jag vet vad det innebär även för fosterföräldrar och fosterbarn då jag varit både barn och vuxen när fosterbarn funnits i familjen och har således sett det ur olika perspektiv. Min mamma och jag har tät kontakt och hennes fosterbarn är idag på ungefär samma stadie som min 5-åring så jag kan ge henne ganska mycket råd hur man ska förhålla sig till barnet i vissa situatoner, sådant som hon glömt sedan jag och min fosterbror var små. Därför vet jag mycket om hur det är som fosterförälder med.

Det är stor brist på ansvarsfulla vuxna som kan tänka sig att ta hand om behövande små och stora barn idag så vill ni så tycker jag att det är helt underbart bra!!

Lycka till!!

• Anonym (fostersyskon)
    Anonym (Kanon) skrev 2011-01-04 13:25:32 följande:

Gå en utbildning som ngn kommun anordnar. Var medveten om att detta inte är ett sätt att skaffa barn. Fundera igenom hur ni vill uppfostra ett barn.

Håller med.

Det är ett stort ansvar och det kan ses som ett heltidsjobb snarare än ett sätt att skaffa ett eget barn!
    Visst, det kanske är som jobbigast i början, sedan finner kanske förhoppningsvis barnet ro och beroende på bioförälderns status så kanske barnet får bo länge/alltid hos sin fosterfamilj. När min fosterbror bott hos oss något år var han som vilken familjemedlem som helst och det var inte riktigt lika jobbigt för varken han eller oss, dock fanns fortfarande en jobbig kontakt kvar med hans biopappa som inte var drogfri och det var svårt för alla inblandade..
  • Bulldozer

Som flera skriver, dessa barn som man har boende i sitt hem blir aldrig rent juridiskt ens eget!
    Det ska behandlas,fostras och älskas som ens eget men kan närsomnhelst få flytta hem till bio föräldrar!
    Det är i den mån det går och är möjligt så att dessa placerade barn en dag "ska jobbas hem"!
    Det kan vara fruktansvärt smartsamt om man ex haft ett barn sen småbarnsåldern och det delar allt med familjen i 5,6,7,8 år och sen helst plötsligt ska hem till en mamma som blivit drogfri, till en förälder som tillfrisknat så pass från psykisk ohälsa så det kan ta hand om sitt barn med stöd  osv osv....
    Man måste ha en frundinställning att dessa barn just ska "jobbas hem" och det ligger alltid som "ett svart moln" över en!
    Ett placeradt barn får inte och ska inte ersätta en längtan efter biologiskt barn då det INTE är samma sak och antagligen ALDRIG kommer att bli så!
    Det är stor skillnad på placerat och adopterat barn!
    Sen är det även så att det inte bara är barnet man ska samarbeta med och "sköta", allt runt barnet ska fungera och det är familjehemmets skyldigheter och jobb!
    Möten med släkt, möten med mamma/pappa,möten med ev syskon..... Denna familj barnet kommer ifrån är från början disfunktionell och pga av det så har barnet placerats och pga av det kan det även vara mycket påfrestande och jobbigt att "hålla i alla trådar" under barnets uppväxt!
    Det man själv tycker, anser och tror är inte det som Soc bestämmer att det ska vara!
    Bio föräldrar har en enorm rättighet som förälder och det har dom oavsett vad dom nu än utsatt barnet för! Ibland och ofta kan man inte alls förtså att vissa föräldrar ens har rätt att få ringa sitt barn då det i själva verket har ett godkänt umgänge ifrån Soc sida.....hur svårt och hemskt man nu än tycker att vissa beslut än är så är det Soc som bestämmer, Soc  är ens chef, Soc är ens rådgivare,Soc är dom som tar belsut åt alla håll ihop med domstolarna!
    Familjehemmet ska vårda barnet som det heter men utan någon som helst laglig rätt kunna bestämma eller ta några beslut!
    Att vara familjehem kan vara svårt, påfrestande, smärtsamt och jobbigt å ena sidan men å andra sidan så är det absolut det bästa man gjort när man ser tillbaka på hur vissas år som familjehem har varit!
    Det viktigaste tror jag är att man INTE kan gå in och tro att man är barnets föreviga mamma/pappa, som "att man hjälper ett stackars barn" som om det vore den enklaste grej i världen!
    Dessa barn är oftast "traisga barn" som upplevt traumatiska saker med allt vad det innebär och kommer från som sagt va disfunktionella familjer som inte blir mer funktionella bara för att barnet har placerast!
    Man får barnet inte bara barnet placerat hos sig i sitt hem man måste även öppna sitt hem och sina sinnen för allt som har med det här barnet att göra och dörren måste vara öppen och bron måste finnas till bio föräldrar och släkt vare sig man ville eller inte, vare sig man själv anser det är bra eller inte.....
    Är man beredd på det så kommer det att vara givande år och underbara år med dessa barn som "man har till låns tills deras egna problem har löst".......då ska man med ett leende och öppet hjärta kunna önska dom lycka till och hoppas på att deras liv blir som det förtjänat, som ALLA barn förtjänar!

Svar på tråden Erfarenheter kring detta..?