• Bebben2010

Massor av frågor

Hej

Känns som jag har MASSOR av frågor...
    Det är väl bara att börja...
    Jag har en 4 veckors bebbe ( i skrivande stund )

* Hur kallt kan det vara ut och ändå ok att ta ut bebben på barnvagsprom ??

* Hur mycket ska en 4 vckors bebbe sova ?? Fri sömn + amning ??

* Min bebbe sover ganska "ryckigt" på nätterna... flaxar med armarna och varknar... är det vanligt ?? I bland börjar hon "gallskrika"...

* Kan man på något sätt styra hennes sömn ? Väcka henne på dagen eller håll henne sysselsatt på dagarna för att få bättre nattsömn ?? Hon sover bäst på dagen...Ganska ostört oavsett ljudnivå...och kan sova 3-4 timmar på dagen..natten sover hon högst 2 timmar åt gången.... eller är det bara att låta henne sova som hon vill och när hon vill ?? Hon sover alltid när hon åker vagn....

* Kan en 4 vckors bebbe ha " natt & sov ångest " redan ??

* Vad kan det bero på att min bebbe ofta/alltid blir varm & klibbig på kvällarna,trots att hon endast har blöja på sig.. ?? Hon har en normal temp på 37.5 grader....

* Kör nu med MINIFOM droppar för hennes mage...15 dr vid varje "stora" mål amning...Ska/bör man köra med SEMPERS droppar också ??

* Bör man låta henne "myse" snutta fritt eller ska man försöka med tröstnapp när det "endast" är myssnuttning ??

Tacksam för svar !

• Svar på tråden Massor av frågor
  • BVC Sköterskan

Hej!

Kul med massor av frågor :)

Vad gäller minusgrader är det inte så enkelt som att säga en viss temperatur. Skiner solen och det är vindstilla kan det vara ok med 15 minusgrader, medan när det är blåsigt och fuktig så upplever man minus 15 som betydligt kallare och då kan det vara olämpligt. 
    Klä ditt barn i lager på lager principen. Känn på bröstet och i nacken för att se om bebisen är lagom klädd. Kom ihåg att händer och fötter lätt blir kalla och glöm inte klä av/öppna upp om du går in i en affär eller liknande.

Nyfödda sover mycket och oregelbundet (cirka 16 timmar av dygnet), men kan också få en del mer "vaken-perioder" ganska tidigt. Oftast sover de dock mellan måltiderna, cirka 2-4 timmar åt gången.
    Under de första två månaderna har bebisen inte någon uppfattning om dag och natt, men börjar anpassa sig. Vid tre månader kan dock föräldrar ofta se en sömnrytm hos barnet. I den här åldern är det också möjligt att påverka sömnen i viss mån. 
    Börja markera dag och natt genom att släcka ned, tysta ned och varva ned på kvällen. Gör ni skillnad på dag och natt, så lär din bebis sig det till slut (även om hon fortsatt kommer vakna på nätterna;) Ofta kan det vara läge att samtidigt hjälpa ditt barn att somna utan bröst/flaska i munnen, vilket underlättar för pappan att vara delaktig i läggningen.

Jag skulle inte tro att hon har natt och sovångest. Det handlar förmodligen om att hon, i magen, vaggades till ro under dagen (då du var aktiv) och att hon på natten kunde stöka runt i lugn och ro. 

Små barns temperatur kan variera ganska kraftigt under dagen. Normalt är dock temperaturen högre på kvällen, då de är mer vakna/aktiva. För att veta vilken temperatur barnet har är det lämpligt att mäta den när barnet sovit. Ofta pratar man om att morgontemperaturen är den som gäller.
    Att hon upplevs varm och klibbig (framför allt om händer och fötter) på kvällen är förmodligen helt normalt. 

Att barn har besvär med magen/tarmarna under de första tre månaderna är mer normalt än onormalt. En del tycker att minifom hjälper, en del Sempers magdroppar och några ger båda. Min erfarenhet är att Sempers magdroppar, som är goda bakterier, ger bäst effekt på de omogna tarmarna. Dessutom behöver du inte besväret med att ge dropparna 10 min före varje amning, utan de ges en gång varje dag.
    Jag kan också rekommendera att du ber din BVC-skötersk visa dig magmassage, som är effektivt mot spädbarnskolik.

Om du skall erbjuda napp till din dotter eller inte, är helt upp till dig. Min erfarenhet är att spädbarn normalt har ett ökat sugbehov under de första månaderna, vilket gör att napp kan vara aktuellt. Ibland äter barnet mer än vad de behöver för att lindra magbesvären. Detta kan bidra till att tarmarna aldrig får vila och barnet, i själva verket, får mer ont i magen. 
    Med andra ord; är amningen etablerad så tycker jag att napp är superbra, speciellt då barnet besvära av magknip och gaser. Tänk bara på att inte misstolka magknip från hunger och att amning är mer än mat!

Hoppas att du fick ut något av detta, inser att det blev mycket text Flört

MVH Christine

• Bebben2010

Hej Har frågor ang plötsligspädbarnsdöd... Har pöljt nätet men några frågor återstår... * vad menas med att bebben ej ska ha för mjuk madrass... Har köpt barnmadrass på ikea + tunn liten bäddmadrass... Det är väl ok att använda ?? Eller kan du komma med råd ?? * hur "hög" kudde ska / kan bebben ha ?? Hon har hitintills använt "vuxen" kudde som legat under hela hennes överkropp.... och sover fortfarande så...ska jag byta till en barnkudde så hon ligger plant eller är det för eller nackdel med lite högre vuxenkudde ?? * är det lagom med pyjamas + bara påslakan i ett sovrum på 21-22 grader ?? * är det normalt att ens bebbe har "normal" temp på 37.5 grader ?? Är detta en indikation på något ? eller har visa barn helt naturligt & ofraligt så normal temp ?? * kan ett barn på 3 månader drömma mardrömmar ?? Min dotter har vaknat med "gallskrik"... har detta med plötslig spädbarnsdöd att göra ?? är det något fel ?? Min dotter är nu 3 månder fullt frisk jätte framåt o älskar nya saker.... föddes med vikt 4250 g föddes 9 dagar över tiden.... vattnet gick 10.30 och föddes 15.09.... Mvh Erica

• BVC Sköterskan

Hej Igen!

Min erfarenhet av att spädbarn inte skall sova på för mjuk madrass, är risken för att de kan kvävas eller bli överhettade. Samma sak gäller kudden också, risken för kvävning och överhettning hos spädbarn ökar om den är stor och mjuk. Därför är det alltid bra att köpa barnanpassat.

Då man fortfarande inte bekräftat vad PSD beror på, så får man helt enkelt gå på rekommendationerna som man konstaterat minskar riskerna.

Det innebär, som sagt, bland annat att man skall hålla barnet lagom varmt. Så på natten är det bra om temperaturen i rummet är mellan 18-20 grader och att barnet har en pyamas på sig, förutom ett tunnt täcke. Utgå dock ifrån dig själv, är du lagom varm på natten så är förmodligen ditt barn det också.
    Att hon har 37,5 grader, som "vanligt", är förmodligen helt normalt då hon tycks växa och utevcklas väl.

Spädbarn kan drömma och har betydligt större del REM-sömn än vuxna, vilket betyder att de förmodligen drömmer mer till och med. Att hon vaknar till och skriker är förmodligen en reaktion på hennes hjärna som bearbetar dagens intryck. Mardrömmar dyker i regel inte upp förrän flera år senare.

MVH Christine

Svar på tråden Massor av frågor