• Some Day

Jag har botemedlet för AIDS. Ett etiskt och moraliskt ställningstagande.

Låt oss anta att jag har uppfunnit botemedlet för aids. Det är ännu inte godkänt av läkemedelsverket, men flera olika patienter som var dödssjuka har mirakulöst tillfrisknat och de har inte fått viruset på nytt efter att ha fått en dos.

En dos kostar mig 10 000 kr att tillverka. Jag kommer att ta betalt 100 000 kr för en dos.

En nära anhörig till dig har viruset och nu är det bara några dagar kvar som personen har att leva.

Du kontaktar mig och ber att få köpa en dos för 50 000 kr.

Jag vill inte sälja en dos till dig om jag inte får hela summan direkt. Det har kostat mig pengar att utveckla det här botemedlet och jag vill ha lön för mödan.

Skulle du göra inbrott i mitt laboratorium för att stjäla botemedlet?

Skulle du stjäla det om det var för en främlings skull?

Du bryter mot lagen när du bryter dig in och tar botemedlet. Ska du frikännas eller straffas?
    Tycker du att jag handlade rätt eller fel som nekade dig botemedlet?

Ange gärna om du är kvinna eller man när du besvarar dessa frågor. 

• Svar på tråden Jag har botemedlet för AIDS. Ett etiskt och moraliskt ställningstagande.
  • kimsi

Då jag själv suttit och sett närstående dö framför mina ögon utan att någon kunde göra något så hade jag utan tvekan gjort inbrottet. Jag är villtig att ta vilket jäkla straff som helst om det räddar livet på någon jag älskar.

• enny signatur
    Some Day skrev 2011-01-04 19:27:35 följande:
    För 50 000 kr kan jag inte tillverka fler doser av botemedlet om jag ska ta ut lön och betala för underhållet av laboratoriet. För 100 000 kr kan jag tillverka ytterligare 3-5 doser och således rädda fler liv.
    Du försöker inte spegla bilden av hur det är iaf. 

Jag tycker det ska straffas om man stjäl och gör inbrott ja, det är brott. Däremed inte sagt att jag inte förstår det.
    Jag är emot läkemedelspatent, det är kanske nog svar. 
  • Vavavavasaru
    Tygtiiger skrev 2011-01-04 22:32:31 följande:
    Jag skulle stjäla det som FAN om det rörde en av mina anhöriga och antagligen prostituera mig för att få ihop pengarna om jag inte kunde stjäla det.
    LiKA bra att du snor två doser då, ifall att du nu ådrar dig HIV själv...
  • Raskask

Jajamän.

Nej.

Du bryter mot lagen när du bryter dig in och tar botemedlet. Ska du frikännas eller straffas?

Straffas rimligtvis, och det skulle ju så helt klart vara värt straffet om nu inte straffskalan plötsligt hade ändrats och jag blev stenad eller stekt i elektriska stolen eller så.

Tja, rätt eller fel? Girigt. Nu är ju girighet en rätt bra egenskap hos en entreprenör, så...

kvinna
  • Vavavavasaru

Men hur fan gör man inbrott liksom?  Jag är en medelålders 2barns mamma, har inga erfarenheter, har ingen kofot eller sprängmedel till hands.  Eller rånarhuva. 
    Däremot kanske man kunde leja nån, men det kostar väl lika mycket som att betala för botemedlet.

Annars skulle jag sett till att skrapa ihop pengarna, som ovan sa, prostituera mig, (hur fan man nu kommer i kontakt med kunder) låna av maffian, (hur fan man nu kommer i kontakt med dom) eller så ge upp helt enkelt.  Ta ett banklån, det kan ju inte vara helt omöjligt.  Eller likvidera allt jag har...bil, hus, möbler, ja allt, men då får vi ju också vara bostadslösa, dock aids fria...

Främlingen struntar jag nog i.

• Raskask
    Vavavavasaru skrev 2011-01-04 22:54:48 följande:
    Men hur fan gör man inbrott liksom?  Jag är en medelålders 2barns mamma, har inga erfarenheter, har ingen kofot eller sprängmedel till hands.  Eller rånarhuva. 
    Däremot kanske man kunde leja nån, men det kostar väl lika mycket som att betala för botemedlet.

Annars skulle jag sett till att skrapa ihop pengarna, som ovan sa, prostituera mig, (hur fan man nu kommer i kontakt med kunder) låna av maffian, (hur fan man nu kommer i kontakt med dom) eller så ge upp helt enkelt.  Ta ett banklån, det kan ju inte vara helt omöjligt.  Eller likvidera allt jag har...bil, hus, möbler, ja allt, men då får vi ju också vara bostadslösa, dock aids fria...

Främlingen struntar jag nog i.
    Finns det inga fönster i byggnaden? De kan man väl slå sönder och klättra in igenom? Annars kan man kanske hyra sig en bastant jeep för en del av de 50 000 som man kör genom en vägg på labbet? En kofot kan förövrig köpas på alla byggvaruhus.*spånar lite*
  • Vavavavasaru
    Raskask skrev 2011-01-04 22:59:40 följande:
    Finns det inga fönster i byggnaden? De kan man väl slå sönder och klättra in igenom? Annars kan man kanske hyra sig en bastant jeep för en del av de 50 000 som man kör genom en vägg på labbet? En kofot kan förövrig köpas på alla byggvaruhus.*spånar lite*
    Nja, det skulle nog vara alltför extremt för mig...kan inte se mig själv panga en dora.  Skulle vara alltför skraj att åka dit, nä, vill absolut inte sitta i finkan...I am waaaay too purdy...lol
  • Some Day

Det är intressant att se hur ni tänker kring detta och det väcker några följdfrågor.

Orsaken till varför den sjuke har drabbats av aids, påverkar det er bedömning av hur viktigt botemedlet är?

Om den sjuke hade fått aids av att dela sprutor med andra narkomaner utan att lägga någon vikt vid sin egen hälsa, hade du stulit det då?

Om den sjuke hade blivit smittad av aids under sin vistelse i ett aidshärjat land då han eller hon hjälpte svältande och aidsdrabbade barn, hade du varit mer angelägen att få tag på botemedlet då?

Hur har du tänkt kring min situation? Jag sitter antagligen med höga kostnader för tillverkning av botemedlet, jag behöver pengar så att jag kan göra fler doser, jag har lokaler och kanske någon anställd att betala, jag behöver pengar för mat på bordet och pengar att leva för. Kort sagt, jag behöver lön för det arbete jag har lagt ner.

Är desperation så kraftigt nedslående att man inte tänker sig hela vägen ur ett dilemma?  

• Raskask

Eventuellt skulle orsaken till sjukdomen påverka på så sätt att en narkoman tänjer sina relationer till det yttersta och en aktiv narkoman hade jag troligtvis varit mindre benägen att hjälpa. För då skulle vår relation troligtvis redan vara väldigt, väldigt jobbig, och ytterligare påfrestningar hade kanske inte varit aktuella. Om det gällde en fd narkoman, eller om det varit ett av mina barn som var narkoman och behövt ditt botemedel hade jag gissningsvis ändå brutit mig in (eller önskat mig kraften att stjäla botemedlet).

I övrigt hade nog inte själva sättet att få sjukdomen varit av någon betydelse. Jag tror att det kanske skulle vara lättare att få tag på den summa du vill ha om det gällde en person som hjälpt många andra människor själv tidigare. 50 000 är ju ingen jättesumma att skramla ihop om man är några stycken som är angelägna att hjälpa till.

Att du har kostnader är i det läge du beskriver inte något jag direkt funderar över skulle jag tro. Alla behöver vi betalt för våra arbetsinsatser, och har våra kostnader, men det finns ingen direkt koppling mellan att lägga ner mycket arbete, ha egna levnadsomkostnader att betala och faktiskt få betalt (skrev den bittre anhörige till konstnären som arbetat dygnet runt i åratal, som skapat glädje för oerhört många, men som ändå knappt kommer upp på existensminimun goda år).

• Pentagram

Tja, jag skulle inte betala vare sig 50 eller 100kkr för ett påstått botemedel som inte blivit kliniskt testat och jag tror nog att WHO skulle kunna hjälpa till om du behöver pengar till tester och massproduktion om botemedlet redan haft de enastående framgångar du beskriver.

Men, anyway, nej, jag skulle inte bryta mig in, vare sig för vän eller främling. OM jag skulle bryta mig in räknar jag med att jag blir straffad även om jag inte på något vis planerar att ange mig själv.

Såtillvida försäljningspriset du angett faktiskt är i stort sett självkostnadspris, med hänsyn taget till vidare utveckling och produktion så har jag inget särskilt att anmärka på ditt agerande. Jag är inte positiv till att folk tjänar pengar på andras lidande, dock.

• Alessia

Jag skulle inte tveka att bli kriminell och ta mig in i ditt labb, med vapenhot om så krävs (ja, jag har jaktvapen och vapenlicens!). Ev. fängelse är underordnat  och blir en senare fråga.,men jag räknar kallt med att inte bli igenkänd eller uppspårad...
    För en främling skulle jag inte ta dessa risker.

• Dr Mupp

Om alla andra vägar var utdömda skulle jag sno botemedlet och ta mitt straff. Men inte för en främling. Jag ör kvinna.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Esmiso
    ja

troligtvis inte

straffas, det hade jag gärna tagit om det betytta tt min anhöriga överlevt.

tja..egoistiskt tänkt skulle jag självklart tycka att du handlade fel, men alla är vi oss själva närmast och så även du som tillverkat medlet. Du vill säkerställa att du får lön för mödan vilket du också bör få. Svårt att svara på...

kvinna
Svar på tråden Jag har botemedlet för AIDS. Ett etiskt och moraliskt ställningstagande.