• Disen1990

uppehållstillstånd för min pojkvän ! snälla hjälp!

Hej alla!

Har läst här på familjeliv att det finns en del med samma problem som jag. Dvs att man funnit kärleken men att uppehållstillstånd i Sverige saknas.

Är galet förälskad i min pojkvän och vi har varit tsms nu i ca 1 månad. Nykär är jag och det känns underbart.
    Hur som helst så fick han avslag på sin ansökan av uppehållstillståndet pga att det "lugnat sig" i Irak som är hans härkomst. Vi har därför pratat om att gifta oss så att vårt förhållande kan utvecklas och så att vi kan vara tillsammans, men vad som oroar mig är tanken på att han vistats illegalt här i sverige i ca 1 1/2 år och är rädd att MIG kommer att använda det som anledning att avslå hans kommande ansökan pga familjeanknytning !

Vet att ni är många här på familjeliv som förstår er på detta! så jag blir otroligt tacksam för alla svar jag kan få..

Tack på förhand!

• Svar på tråden uppehållstillstånd för min pojkvän ! snälla hjälp!
  • Brittan

Jag har arbetat med flyktingar/invandrare och en del har trott att det skulle hjälpa dem om de gifte sig och skaffade barn med en svensk kvinna. Tyvärr är fallet inte alltid så, en del av killarna blev utvisad trots att de hade familjeanknytning. De fick åka hem till deras hemländer och söka på familjeanknytning därifrån. Sorgligt nog hjälpte inte ens det för några av killarna.

Mitt tips är att han åker hem till Irak och söker uppehållstillstånd därifrån. Sen så hoppas jag verkligen att hans kärlek till dig är äkta. Det har allt för ofta visat sig att de som jag arbetat med tyvärr har fejkat sin kärlek till den svenska tjejen för att de ska gifta sig. Så några av killarna fått uppehållstillståndet har de stuckit och lämnat tjejen. Det gick tom. rykten bland de kommande killarna att de bara behövde träffa en svensk tjej och gifta sig med henne för att få uppehållstillståndet. Tog det slut mellan killen och den svenska tjejen hade han ofta en ny svensk tjej efter bara några timmar eller nån dag så då kan man ju fundera hur äkta kärleken var från hans sida.

Vill inte låta negativ och skrämma dig utan jag berättar bara mina kunskaper utifrån det yrke som jag haft. Jag har sett alltför många tjejer bli knäckta av att de trodde på att killens kärlek var äkta.

• Disen1990
    Rapunzella skrev 2011-01-05 16:39:47 följande:
    Kan ni inte fortsätta som det är i ett par-tre månader? Varför ska du gifta dig eller flytta till Kurdistan på en gång? Du är ju nyförälskad, du måste skilja på en nyförälskelse och en varaktig relation.

När man är nyförälskad är man beredd att göra vad som helst och har världens framtidsplaner, men man får inte svepas med totalt i det rosa skimret. Du måste ha lite sunt förnuft och inte bara handla med hjärtat!
    jag ska inte göra något med en gång! absolut inte.. och jag har heller inga framtidsplaner just för att det är en nyförälskelse. Dock är det ju svårt för mej sluta tänka på att han en dag kommer att åka från mej. Och eftersom den dagen kommer komma så vill jag ha klart för mej vad jag kan göra för att träffa honom då det väl händer. Hade jag handlat med hjärtat skullejag redan varit på skatteverket och ordnat och grejat, men syftet med min tråd är att samla info om vad/hur man kan göra OM det skulle visa sig att vi kommer att ha ett stadigt förhållande framöver. Hopas du förstår mej bättre nu.
  • Disen1990
    Brittan skrev 2011-01-05 16:41:51 följande:
    Jag har arbetat med flyktingar/invandrare och en del har trott att det skulle hjälpa dem om de gifte sig och skaffade barn med en svensk kvinna. Tyvärr är fallet inte alltid så, en del av killarna blev utvisad trots att de hade familjeanknytning. De fick åka hem till deras hemländer och söka på familjeanknytning därifrån. Sorgligt nog hjälpte inte ens det för några av killarna.

Mitt tips är att han åker hem till Irak och söker uppehållstillstånd därifrån. Sen så hoppas jag verkligen att hans kärlek till dig är äkta. Det har allt för ofta visat sig att de som jag arbetat med tyvärr har fejkat sin kärlek till den svenska tjejen för att de ska gifta sig. Så några av killarna fått uppehållstillståndet har de stuckit och lämnat tjejen. Det gick tom. rykten bland de kommande killarna att de bara behövde träffa en svensk tjej och gifta sig med henne för att få uppehållstillståndet. Tog det slut mellan killen och den svenska tjejen hade han ofta en ny svensk tjej efter bara några timmar eller nån dag så då kan man ju fundera hur äkta kärleken var från hans sida.

Vill inte låta negativ och skrämma dig utan jag berättar bara mina kunskaper utifrån det yrke som jag haft. Jag har sett alltför många tjejer bli knäckta av att de trodde på att killens kärlek var äkta.
    Du skrämmer mig inte, och jag är tacksam för alla svar jag får! och varken du eller jag eller någon annan utom han själv vet vilka hans avsikter är med att vara med mej. Dock vill jag poängtera att det är jag som tänker på detta med giftemål osv, inte han, då han är skeptisk av olika orsaker.

Så dels pga att vi inte känt varandra så länge, och pga kulturella skäl så funderar jag på att åka till Irak för att träffa hans familj och se hur han är där. . kanske under någon månad. . i så fall blir det ett test att han verkligen menar allvar.. men precis som du finns en rädsla inom mej givetvis och i ett såhär tidigt skede finns endast nyförälskelse. Min önskan är att få lära känna honom bättre !! men stressas av tanken att han kanske åker hem exempelvis imorron? för vad gör jag då?
    det skulle jag gärna vilja ha svar på =)

tack!
  • Brittan
    Disen1990 skrev 2011-01-05 17:08:57 följande:
    Du skrämmer mig inte, och jag är tacksam för alla svar jag får! och varken du eller jag eller någon annan utom han själv vet vilka hans avsikter är med att vara med mej. Dock vill jag poängtera att det är jag som tänker på detta med giftemål osv, inte han, då han är skeptisk av olika orsaker.

Så dels pga att vi inte känt varandra så länge, och pga kulturella skäl så funderar jag på att åka till Irak för att träffa hans familj och se hur han är där. . kanske under någon månad. . i så fall blir det ett test att han verkligen menar allvar.. men precis som du finns en rädsla inom mej givetvis och i ett såhär tidigt skede finns endast nyförälskelse. Min önskan är att få lära känna honom bättre !! men stressas av tanken att han kanske åker hem exempelvis imorron? för vad gör jag då?
    det skulle jag gärna vilja ha svar på =)

tack!
    Vill du träffa hans familj och lära känna honom i rätt miljö kan det vara en idé att åka hem med honom till Irak. Frågan är dock hur du kommer att få det under den vistelsen. Kan hans släktingar och vänner engelska? Kan du kommunicera med hans vänner/släkt på deras språk? Hur pass väl känner du till deras kultur? Läs på ordentligt så att du känner till kultur, seder mm så får du nog lättare att komma in i miljön.
  • principisessan

att ni gifter er är ju ingen garanti för att han kommer få stanna, eller har jag fel nu? 

Har en bekant som träffat en kille från Afrika och de planerar att gifta sig och hon är gravid.. allt har gått väldigt snabbt faktiskt.
    Och är de lyckliga och det är äkta så är jag ju jätteglad för hennes skull, men just för att allt gått så fort och han är så undvikande när man frågar lite mer om hur det kom sig att han kom till sverige osv, gör att jag blir orolig.
    han är inte från ett krigshärjat, men däremot väldigt fattigt land.  

• Disen1990
    m u m i n skrev 2011-01-05 17:31:02 följande:
    att ni gifter er är ju ingen garanti för att han kommer få stanna, eller har jag fel nu? 

Har en bekant som träffat en kille från Afrika och de planerar att gifta sig och hon är gravid.. allt har gått väldigt snabbt faktiskt.
    Och är de lyckliga och det är äkta så är jag ju jätteglad för hennes skull, men just för att allt gått så fort och han är så undvikande när man frågar lite mer om hur det kom sig att han kom till sverige osv, gör att jag blir orolig.
    han är inte från ett krigshärjat, men däremot väldigt fattigt land.  
    nej du har alldelses rätt!  det är ingen garanti alls.. möjligtvis en fördel bara. Beslutet grundas vad jag förstått det som mer på förhållandet i övrigt. .

Hmm hur snabbt hände allt detta för dem då? är lite nyfken?
  • principisessan
    Disen1990 skrev 2011-01-05 17:41:27 följande:
    nej du har alldelses rätt!  det är ingen garanti alls.. möjligtvis en fördel bara. Beslutet grundas vad jag förstått det som mer på förhållandet i övrigt. .

Hmm hur snabbt hände allt detta för dem då? är lite nyfken?
    ptjaa.. låt se här nu, i maj tror jag att de träffades, flyttade ihop nu i höstas och graviditeten är ca 3 månader gången.. så ja, undan går det. 
    Men det är klart, vi fick barn rätt tidigt också, hade varit tillsammans i ett år ca, när jag blev gravid med första, så det behöver ju inte betyda att något måste vara fel bara för att det går fort.
    Däremot så blir man ju lite oroad för att man läser om så många som ändå blir lurade och önskar jag ju ingen såklart. Känner dock att jag inte kan göra så mycket utan att göra mig osams med min vän, och det är ju inte det jag menar. Jag märker ju att hon inte riktigt vill prata om allt som har med uppehållstillstånd att göra, och samtidigt kan jag känna lite att jag inte vet om jag vill veta om han är här illegalt (har ju mina aningar).

• Disen1990
    m u m i n skrev 2011-01-05 18:01:45 följande:
    ptjaa.. låt se här nu, i maj tror jag att de träffades, flyttade ihop nu i höstas och graviditeten är ca 3 månader gången.. så ja, undan går det. 
    Men det är klart, vi fick barn rätt tidigt också, hade varit tillsammans i ett år ca, när jag blev gravid med första, så det behöver ju inte betyda att något måste vara fel bara för att det går fort.
    Däremot så blir man ju lite oroad för att man läser om så många som ändå blir lurade och önskar jag ju ingen såklart. Känner dock att jag inte kan göra så mycket utan att göra mig osams med min vän, och det är ju inte det jag menar. Jag märker ju att hon inte riktigt vill prata om allt som har med uppehållstillstånd att göra, och samtidigt kan jag känna lite att jag inte vet om jag vill veta om han är här illegalt (har ju mina aningar).
    Aha ja det va snabba turer då :) och som du säger det behöver inte vara ngt dåligt såklart, det handlar ju helt och hållet om vad man har för personligheter. Kan förstå att det är svårt för dej som vän att prata med henne om detta, speciellt om du känner att hon döljer något. Det har blivit lite spänt mellan mig och familj/vänner också pga killen, eftersom dem bryr sig om mej så utrycker dem sin rädsla för vad som kan hända om jag engagerar mej för mkt i honom och det tog ett tag innan jag fick dem att säga att dem finns där för mej oavsett vad. För det är precis det man behöver höra, säkerligen din vän också ! hoppas det löser sig.
  • Rebecka 492

har ungefär samma problem som dig.. men lite annorlunda, min kille är från Irak, Baghdad, och vi har haft kontakt i ett år, vi ringer varandra hela tiden, pratar via Facebook och ser varandra på Skype. 
    Jag lärde känna honom genom hans kusin som bor här i sverige som jag brukar umgås med, så det var så allt började. Han är 18år, och jag är 16.. Han vill studera klart skolan och sen komma hit till sverige, men det är inte så enkelt som man tror.. det är mycket som står på spel, och mycket jag tänker riskera för detta.

jag heter Rebecka, jag är 16år och bor och är född i Sverige. Jag har haft kontakt och varit tillsammans med en kille från Irak i över ett år, han heter Husham. Husham bor i Irak, i baghdad och är 18år, född 1993. Under vårat ett års förhållande har vi länge diskuterat om att han vill komma hit till Sverige för att leva här med mig, Han kommer för min skull, och för att gifta sig med mig, men finns det någon annat sätt för honom att komma hit innan innan jag fyller 18år? så att vi kan vara tillsammans, och när jag är 18år så vi kan gifta oss? Hans föräldrar vill leva och bo kvar i Iraq, så han vill bara hit till Sverige pågrund av mig, och för mig. Han försöker redan att lära sig svenska, han tar detta på seriöst allvar, han vill ha ett bra liv med mig här i Sverige, och bilda familj osv. Tacksam för svar, (om någon vet, eller har tips på hur vi ska göra.) och jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa oss, vi vet varken till vilka vi ska vända oss till, eller eller hur vi ska börja.

• zozimo

hej!

jag vill bara säga till dig att du behöver inte ha några bekymmer om du älska din kille speciellt om ni är gift.jag har haft samma situation år 2007.
    din kille ska åka till sitt hemland och ansök om uppehållstillstånd i svenska ambassaden i irak eller ett annat land som är gränne irak om han tror att det kommer bli problem för honom om han åkt till sitt land.  på grund av familjeankninting det kommer tar bara max 6 månader för honom att få uppehålstillstånd. för mig det tog bara 3 veckor.om man följer MIG regler det kommer inte att dröja.ni behöver inte vara oro för detta det är enkelt.ni är gift och ni älska varandra självklart du behöver du man och han behöver dig så jag tror inte om det kommer bli non problem för detta, även nyligen en av min kompis gjrde samma som jag nu han är tillbaka .så lycka tiil.

mvh. zoze                                                         

• mmeline

Givetvis ska du inte gifta dig med en kille du bara känt i en månad och som dessutom kommer från en helt annan kultur. Ni har en enorm kulturkrock att vänta, även om han skulle vara relativt sekulariserad.
    Vad är hans syn på barnuppfostran? På kvinnor och kvinnors liv i Sverige? I politiska frågor? I religiösa frågor? Vad kommer att hända om ni får barn ihop, bryter upp och han vill ta barnet tillbaka till sitt hemland?
    Du känner inte människan. Gift dig inte, det vore vansinnigt.

• Donya
    Hej på er allihopa. 
    Jag är en tjej som kommer från Iran och jag är gift med en svensk man.
    Jag har flyttat till Sverige 09-10-2009 och min man började studera höst termin 2010 i Rumänien, men han kommer hem hos mig i Sverige när han har lov.
    Jag ansökte om förlängning uppehållstillstånd och arbetstillstånd efter 2 år och jag har väntat 1 år för svar från migrationsverket.

Nu fick jag negativ svar för att min man är bosatt (studera) i Rumänien men  vi är folkbokning på  vår egen lägenhet på samma adress  i Göteborg.
    Svaret från migrationsverket är att måste jag lämna landet om 4 veckor och jag har rätt att överklaga om 3 veckor. trots att vi är gift och vi älskar varandra, har plan att bor ihop igen efter hans studie och skaffa oss barn.

Jag undrar mig vad kan jag göra för att får en  förlängning uppehållstillstånd och arbetstillstånd?
    Hur mycket har jag chans med en överklaga att stannar här tills min man studerar klart där??
    Har ni något förslag till mig ?

Tack i förhand. 
  • Beslan

Hej! jag bor i Sverige och har parlament uppehållstillstånd. Jag gifte mig 2008 hemlandet, efter 1 år kom min man hit. han sökte uppehållstillstånd här,efter 2 år fick han ett brev från migrationsverket att han måste lämna Sverige genom 2 veckor. Han gömmer sig nu,gräns polisen letar efter honom,han kan inte resa tillbaka eftersom han är efterlyst, Ryska soldater dödat hans far och farbror, han har en äldre bror,ingen vet inte var han är död eller lever. Det är stor risk för han om han reser tillbaka,vet inte om vi kommer att aldrig se varandra om han reser tillbaka, och vi har barn tillsammans som är 6 månader gammal,vi har vigsel bevis också. Ändå de vill skicka tillbaka honom. Snälla hjälp oss,vet inte vad vi ska göra,vi är så trött,han kan inte vara med sin fru och barn,alltid ute,polisen kommer heltiden och frågar var han är.  Det är så svårt att leva med sånt liv,man vet aldrig vad som kommer att hända,det är svårare när man har barn tillsammans.((((((

Svar på tråden uppehållstillstånd för min pojkvän ! snälla hjälp!